Effektivast mot klåda ??

Sv: Effektivast mot klåda ??

*kl*

Kan man ge hästar antihistamin?

Antihistamin kan hjälpa om det är en aktiv allergisk reaktion men det är mer typ på nässelutslag. Har själva den allergiska processen avstannat vilket den i detta fallet borde ha gjort iom att täcket varit av sedan igår så hjälper det inte på eksem som kommit av den inflammatoriska processen som startar under allergiprocessen. Man kan så att säga få en allergisk process att avstanna med antihistamin.

Har fått tipset om det fortsätter att komma nya eksem att ge henne 10 citrizin (vanlig receptfri antihistamin) men vad jag kan se har det inte tillkommit några nya så den allergiska processen lär ha avstannat och det bara är de trevliga eksemen som hann uppstå som ger henne klåda. Hon är dessutom en klimoster normalt som håller på att klia hål på sig själv nästan när hon fäller. Så det är verkligen "fel" häst som är drabbad för kli tål hon inte utan att ge igen.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Jag adresserade ditt tråd ämne : effektivt medel mot klåda .

Nej det gjorde du knappast, kan inte se något tips om något effektivt medel kan du ?

Och du visar ju dessutom i ditt inlägg att du läst inläggen i tråden då hade du ju också läst att kortison är inget alternativ som jag ger i första hand utan att provat "snällare" saker först. Kortison är det veterinärerna har att erbjuda mot klåda ser du vilket jag tom har skrivit i inlägget om det nu var en nyhet för dig vad veterinärerna behandlar allergiska reaktioner med.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Så varför tror du att buke skulle ge dig råd ? Det låter otroligt befängt att du anser veterinärerna inte kan hjälpa men buke kan det . Du talar emot dig själv .

Använder du buke som rådgivande gällande medicinska problem ? Blir förvånad.

Det finns självklart medel från hyllan om du har tid att prova såna . AVS 14 tex . Mot sol och klåda allmänt . Brukar funka om det används till just det . Allergiska reaktioner vet jag inte ngt receptfritt etablerat utom det som nämnts .
 
Senast ändrad:
Sv: Effektivast mot klåda ??

Jag adresserade ditt tråd ämne : effektiv åtgärd/behandling mot klåda .

Kan det bli enklare än att lyfta luren ? Är buke lösningen ? Vem har föreslagit att veterinär ska komma ut ? Uppenbarligen bedömer du problemet såpass att du behöver be om råd då är väl telefon till veterinär knappast ngt du behöver förfasa dig över ?

Och så la du till en massa text.

Vem tror du har bäst erfarenhet av vilka receptfria medel som fungerar bäst mot klåda ? En veterinär som sprutar kortison i de fall det behövs och som förövrigt själv har halvblod utan eksemproblem och nog sin största kundkrets med samma typ av hästar eller de som själva har provat igenom marknadens olika salvor och smörjer och sett vad som hjälpte på just deras eksemhäst ?

Det är till sådana här frågor som buke faktiskt är suveränt att fråga på. Men det förstår väl inte du för du är här bara av den enkla anledningen att tjaffsa i trådarna du skriver väl aldrig något vettigt någonsin.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Så varför tror du att buke skulle ge dig råd ? Det låter otroligt befängt att du anser veterinärerna inte kan hjälpa men buke kan det . Du talar emot dig själv .

Var talar jag emot mig själv ?

Förstå en gång för alla jag kan när som helst ringa veterinären som bor 5 minuter bort och få itryckt henne en kortisonspruta MEN jag vill inte trycka i henne en kortisonspruta om det inte är livsnödvändigt vilket klåda en dag utan annan påverkan på allmäntillståndet inte är. Hon har nära släkting som reagerat på kortison innan så därav har hon en förhöjd risk att även hon är känslig för kortison eftersom hon dessutom delar andra känsligheter med den hästen.

Veterinären har inget annat än kortison att erbjuda i detta skede.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??


Ja som du sett i inläggen så hittade jag ju också något som faktiskt hjälpte mot klådan tänk du helt utan hjälp tom utan tom av en slump iom det andra inte fanns. Tänk vad lite läsande på burken i affären kan få en att hitta något som funkar och hade det inte funkat så hade det inte dödat henne hon hade bara fått ha klåda lite längre tills jag fick tag i något annat som funkade på just henne för som du säkert hört talas om det som funkar på en funkar inte alltid på alla därför får man ju prova sig fram.
Sen skall jag faktiskt vara så hemsk så att jag provar salicylsyrevaselinet efter tips om salicylsyra här inne tänk vad modig jag är som vågar testa efter buketips. Funkar inte det nä då får hon vänta tills imorgonförmiddag när jag lyckats få tag på mer av den salvan som funkade.
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Det är kortison går att få genom injektion också då verkar det direkt men jag håller mig gärna borta från cortison om jag kan om det inte är livsnödvändigt.
Nej jag fick något helt annat i form av liniment/salva. Det är några år sedan så med mitt teflon minne kommer jag inte ihåg vad det hette.
Provade det sedan själv på myggbett och det hjälpte där med ;)
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

Du har fått en del bra tips, till min exemhäst är Horsol fantastiskt bra men det tar ett bra tag innan man får effekt så jag tror inte det kan hjälpa din häst. Men jag kommer inte ihåg om det är asolsprit eller asollösning som är klådstillande, finns på apoteket och kostar inte mycket. Har hjälpt min dam mycket när hon kliat sig hysteriskt.

Håller också tummarna för att det var något tvättmedel i täcket som fick din häst att reagera då kommer det snart att gå över. Tyvärr gillade ju inte din häst vattenslangen men om det hade varit min häst hade jag då ställt mig och svampat henne mycket och länge för att få bort ev tvättmedelsrester och sen baddat på med asollösning/asolsprit

Lycka till :)
 
Sv: Effektivast mot klåda ??

På min som får klåda av knott o mygg fungerar Probschampo mycket bra, såg att du inte kan spola men schampot är inte så löddrigt att det inte går att svampa bort. Du kan ju lägga på det på de mest utsatta ställena. Fördelen är att det blir rent oxå vilket är bra på exem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har de senaste 4-5 dagarna drabbats av klåda på framförallt tårna men även nu hälarna och fingrarna. Det blir värre och värre för...
Svar
4
· Visningar
5 607
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp