Effektivt svettäcke -fleece eller thermo?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Idka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 032
I

Idka

Är på jakt efter ett varmt och effektivt svettäcke som jag kan ha på pållen efter träning och på hemvägen i transporten. Har två fleece-täcken med hals men de blir snabbt fuktiga och transportar inte bort all fukt. Så nu funderar jag på om det är bättre med ett thermotäcke? Enda kravet är att det ska vara med hals.

Några tips? Har finkammat hela internet tycker jag utan resultat!

Sv: Effektivt svettäcke -fleece eller thermo?

ulltäcke skulle jag rekommendera! :)
ullen släpper igenom fukt och håller hästen varm och torr.

thermotäcken har ju ofta en utsida som inte släpper igenom fukt, och dessutom blir fodret väldigt blött och äckligt om man har det på svettig häst.

Aha, jo ull har jag ju oxå tänkt på men det finns ju inte så gott om sådana med hög hals. Ska leta vidare, tack för tipset! :bow:

Ett fleecetäcke transporterar ju bara bort fukten från hästen (suger inte upp) så jag brukar ha ett vanligt bomullstäcke (våffel edyl) utanpå som får ta åt sig all fukt. Då byter man bara det yttre vid behov.

Skulle också satsa på ett ulltäcke om jag var du, fleecen är bra som svettäcke men värmer inte alls så bra som ullen gör när den blivit blöt.
MIA RS har ylletäcke med avtagbar hals, det kanske skulle vara något?
Ett thermotäcke skulle jag inte använda!

MRS161.jpg

Var hittar man Mia RS produkter?
En tanke jag haft om ylle är att det lätt går sönder då det inte är stretchigt?

Det finns lite överallt. Lillhästen i stav, Hippomarket.com osv.

Ull i bra kvalitét spricker inte, utan är tungt i sig och ligger kvar. Eftersom halsen är löstagbar på mias täcken så får hästen mer rörelsefrihet där också.
Fleecetäcen däremot tycker jag rör på sig mer, halkar snett och drar. Ull som är billigare är ofta rätt tunn och kan bli skör, så man får vad man betalar för oftast.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig... 2
Svar
22
· Visningar
6 434
Senast: LaMagia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 451
Senast: Lisa2014
·
Utrustning nu på hösten så har jag bara en lerig hage att rida i = får köra iväg med hästen för att kunna rida ordentligt. är ca 20 min till... 2
Svar
20
· Visningar
5 418
Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 201
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka