Efter smittlarm – Peder Fredricson isolerar topphästar

En häst som misstänks vara sjuk i virusabort befann sig på Grand Prix-tävlingen i Norge i helgen. Nu har Stall Fredricson vidtagit säkerhetsåtgärder och placerat alla sina topphästar i karantän.
– Det är viktigt för oss att vi tar det här på allvar, säger Lisen Bratt Fredricson till SVT Sport.
 
Exakt min tanke. Det är individer som är unga nog att inte tidigare ha mött något liknande virus och de har därför inte kunnat bygga upp resistens.

Det är lite vår fundering också. Eftersom ingen riktigt vet hur den här sjukdomen gör och varför och det hos oss är helt spridda hästar som blivit sjuka - d.v.s de har inte stått bredvid varandra eller så vilket en ren kontaktsmitta kanske behöver, så är vår tanke att de hästar som kanske inte upplevt så mycket i livet smittmässigt är de som klarat sig sämst. T ex de irländska importerna har klarat sig väldigt bra (hittills iaf) där många inte blivit sjuka alls och de som blivit det har i princip bara fått feber. De som dött är (alla förutom en) svenskfödda och kanske levt lite i "skyddad verkstad" d.v.s inte gått i flock och blivit utsatta för både det ena och det tredje som jag tänker mig att t ex irländska försäljningshästar gjort.
 
Ja. SVA. Men det kanske är fel?

Ja, det är fel. De fyra hästarna från Skånsta som dött hade ålder enligt som jag skrev ovan. Hur gammal den från Sandö var vet jag inte. Du måste ha missuppfattat de från SVA eller så har de missuppfattat din fråga?
 
Det är lite vår fundering också. Eftersom ingen riktigt vet hur den här sjukdomen gör och varför och det hos oss är helt spridda hästar som blivit sjuka - d.v.s de har inte stått bredvid varandra eller så vilket en ren kontaktsmitta kanske behöver, så är vår tanke att de hästar som kanske inte upplevt så mycket i livet smittmässigt är de som klarat sig sämst. T ex de irländska importerna har klarat sig väldigt bra (hittills iaf) där många inte blivit sjuka alls och de som blivit det har i princip bara fått feber. De som dött är (alla förutom en) svenskfödda och kanske levt lite i "skyddad verkstad" d.v.s inte gått i flock och blivit utsatta för både det ena och det tredje som jag tänker mig att t ex irländska försäljningshästar gjort.

Läste ett dansk infoskriv i dag, där stod det att herpesvirusen var extremt vanligt förekommande i stallmiljö och att de flesta hästar varit utsatta för den någon gång och iom det byggd upp immunitet..... Det möjligtvis är så i Danmark och andra länder, men tveksamt att det samma gäller i Sverige och Norge. :(
 
Läste ett dansk infoskriv i dag, där stod det att herpesvirusen var extremt vanligt förekommande i stallmiljö och att de flesta hästar varit utsatta för den någon gång och iom det byggd upp immunitet..... Det möjligtvis är så i Danmark och andra länder, men tveksamt att det samma gäller i Sverige och Norge. :(
I Sverige är det 80% av unga hästar som bär på antikroppar från herpesvirus. Ligger sedan latent och kan komma fram tex vid stress.
 
Nu har i princip ALLA tävlingar i hela Norge blivit avlysta t.o.m. 17. mars pga smittofaran.... Största djursjukhuset i Oslo stängd pga misstänkt smitta från en häst som kom in i lördags med misstänkt kolik som sedan fick nervsymptomer... Känns riktigt obehagligt att man inte alls har koll på vart smittan kan ha spridd sig. :nailbiting: :crazy:
 
Får mig att tänka på spanska sjukan som dödade ovanligt många unga och friska människor. Alla sjukdomar följer tyvärr inte de vanligaste mönstren.

Men det var väl för att de äldre hade immunitet från en tidigare influensa som de yngre saknade?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson fördes till sjukhus under gårdagen – efter ett fall på framridningen. Nu kommer hans fru Lisen Bratt Fredricson med...
Svar
12
· Visningar
3 129
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson fördes till sjukhus efter en olycka under Stockholm Horse Week. Dagen efter ger hustrun Lisen Bratt Fredricson nya...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson vann Jönköping Grand Prix och snuvade storebror Jens på segern. Båda bröderna var felfria i omhoppningen men Peder...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Världssexan Peder Fredricson slutade trea i den femstjärniga Grand Prix klassen i St Tropez. Det är Fredricsons första pallplats efter...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp