Efter smittlarm – Peder Fredricson isolerar topphästar

En häst som misstänks vara sjuk i virusabort befann sig på Grand Prix-tävlingen i Norge i helgen. Nu har Stall Fredricson vidtagit säkerhetsåtgärder och placerat alla sina topphästar i karantän.
– Det är viktigt för oss att vi tar det här på allvar, säger Lisen Bratt Fredricson till SVT Sport.
 
Men för övrigt är de bra för de här får förhoppningvis folk att tänka till både en och två gånger i framtiden ;) Så jag hoppas mitt i allt att de ändå för något bra med sig i framtiden.
 
Förstår att hästar som vart på en tävlingsplats där smitta på ett eller annat sätt funnits att de ska isloeras när de kommer hem. Skånstas ridskolechef skrev ett väldigt bra inlägg om de på facebook på sin sida.
De flesta förstår säkert detta, sen kanske en del är mer riskbenägna och chansar, andra har ingen möjlighet att isolera och ignorerar det för att det är för mycket besvär att få till det i förhållande till risken.

Jag vet inte riktigt hur en minimal risk som ett fåtal hästar utsatts för Norge skulle ha mer påverkan än de stall som idag har bevisad smitta, många sjuka och flera döda hästar. Möjligen om någon häst blir smittad, annars kanske reaktionen blir den motsatta.
 
De flesta förstår säkert detta, sen kanske en del är mer riskbenägna och chansar, andra har ingen möjlighet att isolera och ignorerar det för att det är för mycket besvär att få till det i förhållande till risken.

Jag vet inte riktigt hur en minimal risk som ett fåtal hästar utsatts för Norge skulle ha mer påverkan än de stall som idag har bevisad smitta, många sjuka och flera döda hästar. Möjligen om någon häst blir smittad, annars kanske reaktionen blir den motsatta.
Vi har en av ryttaren som var i Norge i helgen bara några få mil från oss. Nu har de dock gått ut med att de isloerat hästarna som var med så vi får väl hoppas på de bästa.
 
Asch alla virus är dödliga om bara hästen som drabbas är i tillräckligt dåligt skick ex gammal vilket de hästar som hittills dött i Sverige varit.

Förstår jag dig rätt nu att du menar att de hästar som hittills dött av EHV-1 i Sverige varit i dåligt skick?
 
Förstår jag dig rätt nu att du menar att de hästar som hittills dött av EHV-1 i Sverige varit i dåligt skick?

Nej jag skrev att alla virus är dödliga bara hästen som drabbas är i tillräckligt dåligt skick, dåligt skick menas mindre bra förutsättningar att klara av sjukdomar vilket äldre hästar har. Finns ju andra ex också.
 
Nej jag skrev att alla virus är dödliga bara hästen som drabbas är i tillräckligt dåligt skick, dåligt skick menas mindre bra förutsättningar att klara av sjukdomar vilket äldre hästar har. Finns ju andra ex också.
Det är givetvis främst de i dåligt skick som dör vid sjukdom oavsett orsak, men alla som dör är inte sjuka och försvagade vid insjuknandet men det hindrar inte att djur och människor dör trotts att de är i toppkondition. Och en del virus/smittämnen är mer aggressiva än andra, vilket det uppenbart är frågan om här. Det aktuella viruset är ingen förkylning där man kan räkna med överlevnad så länge det inte handlar om försvagade individer.
 
Nej jag skrev att alla virus är dödliga bara hästen som drabbas är i tillräckligt dåligt skick, dåligt skick menas mindre bra förutsättningar att klara av sjukdomar vilket äldre hästar har. Finns ju andra ex också.

De hos oss som dött av EHV-1 nu i år var födda 2010 (privathäst i full tävlingskondition), 2010 (privathäst, promenadhäst i bra kondition), 2011 (ridskolehäst i full kondition) och 2010 (ridskoleponny i full kondition).

De hos oss som klarat sig bäst är de äldre hästarna, en av våra trotjänare - 22 år gammal, stod på UDS i typ 10 dagar men har återhämtat sig bra. De som överlevt men fortsatt har störst problem är typ 10-12 år gamla och iaf en är en tävlingsponny i full kondition.

Så nä, detta virus har inte alls följt gängse mönster för hur sjukdomar brukar bete sig.
 
Är Jordbruksverket det bästa stället att se statistik över sjukdomsutbrotten tidigare år? De har fortf ingen senare data än 2016. Skulle vara intressant att jämföra t.ex. förra årets kvarka och influensa utbrott med hur många som kommit hittills i år, för att se hur de står i proportion till varandra. Om jag förstår det rätt hade vi ETT influensa fall i Sverige 2016. Med tanke på hur många hästar det finns så är väl det väldigt bra siffror?!? Alla älskar ju sina hästar och vill dem väl men är det inte lite utav en utopi att vi ska klara av en helt sjukdomsfri hästvärld? Hittills i år så är det två konstaterade fall av influensa hos OVACCINERADE nyligen importerade hästar (rätta mig om jag har fel här).
Virusabort/herpesvirus är ju jäkligt olyckligt att det spridit sig till så skilda ställen, det ska bli väldigt intressant att se en rapport senare när man kanske kunnat spåra smittovägen....

Jättebra att man isolerar sjuka hästar, och överlag ser över smittskyddet, MEN jag tror kanske att det vi ser nu, i ökade antal anmälda MISSTÄNKTA fall av t.ex. influensa och kvarka (inte så många av de misstänkta faller som hittills blivit konstaterade) så är det nog fler som ringer vet när hästen har en rinnig näsa. Känner igen det här lite från tidigare år då det vart 'utbrott' (dvs, media har uppmärksammat det) av influensa hos människor. Kollar man på statistiken i efterhand så var det inte fler utbrott än något annat år.... Kvarka kommer ju alltid lite här och var den här tiden på året.

En hobbyryttare som inte åker på tävling, regelbundet vaccinerar sina hästar, står i ett stall dit inga nya hästar kommit eller där nya hästar isoleras x antal veckor.... ska vi behöva få panik?
 
De har nu spårat vart hästinfluensan kom ifrån och kunnat följa färdvägen genom landet då de handlar om importerade hästar som kommit i lastbilar. Det är ju bra att de kommit så långt så man förhoppningvis ian hejda de nu. De bästa vore nu om Svensk travsport och Ridsportförbundet slog sig ihop angående den här frågan runt smittor och hantering av de. Jag tror de skulle kunna hjälpa varandra över gränserna faktiskt, och vi alla jobbar väl mot samma mål? Friska hästar.
 
De har nu spårat vart hästinfluensan kom ifrån och kunnat följa färdvägen genom landet då de handlar om importerade hästar som kommit i lastbilar. Det är ju bra att de kommit så långt så man förhoppningvis ian hejda de nu. De bästa vore nu om Svensk travsport och Ridsportförbundet slog sig ihop angående den här frågan runt smittor och hantering av de. Jag tror de skulle kunna hjälpa varandra över gränserna faktiskt, och vi alla jobbar väl mot samma mål? Friska hästar.

Jo fast det har ju inget med ursprungsinlägget att göra?
 
De hos oss som dött av EHV-1 nu i år var födda 2010 (privathäst i full tävlingskondition), 2010 (privathäst, promenadhäst i bra kondition), 2011 (ridskolehäst i full kondition) och 2010 (ridskoleponny i full kondition).

Ok jag fick info den neurologiska variantens dödsfall alla var över 20 år:

Självklart kan alla bli sjuka men vissa grupper är generellt mer utsatta.
 
De hos oss som dött av EHV-1 nu i år var födda 2010 (privathäst i full tävlingskondition), 2010 (privathäst, promenadhäst i bra kondition), 2011 (ridskolehäst i full kondition) och 2010 (ridskoleponny i full kondition).

De hos oss som klarat sig bäst är de äldre hästarna, en av våra trotjänare - 22 år gammal, stod på UDS i typ 10 dagar men har återhämtat sig bra. De som överlevt men fortsatt har störst problem är typ 10-12 år gamla och iaf en är en tävlingsponny i full kondition.

Så nä, detta virus har inte alls följt gängse mönster för hur sjukdomar brukar bete sig.
Ok jag fick info den neurologiska variantens dödsfall alla var över 20 år:

Självklart kan alla bli sjuka men vissa grupper är generellt mer utsatta.

Får mig att tänka på spanska sjukan som dödade ovanligt många unga och friska människor. Alla sjukdomar följer tyvärr inte de vanligaste mönstren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson fördes till sjukhus under gårdagen – efter ett fall på framridningen. Nu kommer hans fru Lisen Bratt Fredricson med...
Svar
12
· Visningar
3 129
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson fördes till sjukhus efter en olycka under Stockholm Horse Week. Dagen efter ger hustrun Lisen Bratt Fredricson nya...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson vann Jönköping Grand Prix och snuvade storebror Jens på segern. Båda bröderna var felfria i omhoppningen men Peder...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Världssexan Peder Fredricson slutade trea i den femstjärniga Grand Prix klassen i St Tropez. Det är Fredricsons första pallplats efter...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp