Efter smittlarm – Peder Fredricson isolerar topphästar

En häst som misstänks vara sjuk i virusabort befann sig på Grand Prix-tävlingen i Norge i helgen. Nu har Stall Fredricson vidtagit säkerhetsåtgärder och placerat alla sina topphästar i karantän.
– Det är viktigt för oss att vi tar det här på allvar, säger Lisen Bratt Fredricson till SVT Sport.
 
De måste ske en radikal förändring i Sverige vad de gäller smittskydd på alla nivåer.
Menar du att Peder Fredricsson insett att det behövs en radikal förändring gällande smittskydd för hans hästar utsats för en liten smittrisk i Norge? Eller vem är det som förstått det?
 
Och ett annat problem som uppstår nu när de var just Norge de var i är att de inte är skyldiga att anmäla om hästen har sjukdomen .. -Tyvärr lät inte veterinärerna på kliniken så positiva när en av de norska travtidningarna hade pratat med dem!
 
Nej menar överhuvudtaget! Alla hästar som vistades i Norge på tävlingsplatsen borde sättas i karantän och de borde vara ett krav.
Vad har det med Svenska regler att göra, flertalet på tävlingen var från Norge och vad jag läst så skulle svenskarna på plats isolera sina hästar. Jag undrar vad en tävling i Norge har med svenska smittskyddsregler att göra. Ska vi införa obligatorisk karantän om folk tävlar utomlands?
 
Vad har det med Svenska regler att göra, flertalet på tävlingen var från Norge och vad jag läst så skulle svenskarna på plats isolera sina hästar. Jag undrar vad en tävling i Norge har med svenska smittskyddsregler att göra. Ska vi införa obligatorisk karantän om folk tävlar utomlands?
Varför inte? Ingen häst dör av att stå i karantän en vecka eller så.
om vi var hårdare med att inte släppa in hästar över gränsen hur som helst skulle smittspridningen minska. Och de bästa ryttarna tävlar ju utomlands = Sverige behöver göra om sina regler.
 
Varför inte? Ingen häst dör av att stå i karantän en vecka eller så.
Varför inte? Ingen häst dör av att stå i karantän en vecka eller så.
om vi var hårdare med att inte släppa in hästar över gränsen hur som helst skulle smittspridningen minska. Och de bästa ryttarna tävlar ju utomlands = Sverige behöver göra om sina regler.
Tycker det är konstigt att Norge har så lätt på att de kan vara ett dödligt virus och att de inte behöver anmäla de som vi gör. Nu är de ju troligtvis just de befarade viruset då redan en annan häst avlivats och den som fördes till klinik var i dåligt skick.
 
Tycker det är konstigt att Norge har så lätt på att de kan vara ett dödligt virus och att de inte behöver anmäla de som vi gör. Nu är de ju troligtvis just de befarade viruset då redan en annan häst avlivats och den som fördes till klinik var i dåligt skick.

Asch alla virus är dödliga om bara hästen som drabbas är i tillräckligt dåligt skick ex gammal vilket de hästar som hittills dött i Sverige varit.
 
Anser fortfarande att de är för slapp inställning till sjukdomar på hästar. Och ska vi gå runt och tänka att de bara är ”äldre hästar ” som dör .. Jag står med foten i både ridhäst världen men samtidigt i travhästvärlden och inser nu hur mycket bättre koll en travtränare oavsett proffs eller amatör har på sina hästar en vad vanliga hobbyryttare har. Vi måste öka medvetenheten i Sverige. Vi har aldrig peppar peppar ta i trä haft en ända allvarlig sjukdom på våra hästar på 30 år medans stall runtom omkring haft både de ena och de andra. Och många gånger handlar de om slarv med ny inkomna hästar som snabbt släpps ihop med de hästar som redan bor på gårdarna. Min egen när han kom fick stå själv i eget stall ett bra tag innan han ens fick sätta hoven i stora stallet. Han gick själv i närmare två månader i hage innan han släpptes ihop med någon av de andra. Om alla människor tänkte både en och två gånger och slutade blunda för saker och tänka de drabbar inte mig skulle läget antagligen se bättre ut.
 
Varför inte? Ingen häst dör av att stå i karantän en vecka eller så.
om vi var hårdare med att inte släppa in hästar över gränsen hur som helst skulle smittspridningen minska. Och de bästa ryttarna tävlar ju utomlands = Sverige behöver göra om sina regler.
Har du något exempel på tävlingshästar som spridit smitta efter tävling utomlands? Min gissning är att de som tävlar på den nivån gör vad de kan för att inte utsätta sina hästar för smitta och hellre isolerar än chansar när det gäller att inte smitta ner hästarna hemmavid. Och det gör de säkert med eller utan regler.

Och vad har det med svenska regler att göra. Jag tänker på ditt inlägg om att någon äntligen förstår. Jag undrar fortfarande vem som förstått. Tävlingen var i Norge och där gäller givetvis Norska lagar inte svenska.
 
Senast ändrad:
Jag står med foten i både ridhäst världen men samtidigt i travhästvärlden och inser nu hur mycket bättre koll en travtränare oavsett proffs eller amatör har på sina hästar en vad vanliga hobbyryttare har./QUOTE]

Nu förstår jag inte din jämförelse alls. Hobbyryttare, alltså de som inte tävlar är sannolikt det minsta problemet till smittspridning, skulle lägga mer på försäljningsstall ex , och vad gäller tävlingshästar som åker utomlands så är nog de flesta noga, hästarna är helt enkelt för värdefulla även om det finns undantag ( även om det var tävling i Sverige) ex den tråkiga händelse med den oansvariga föräldern som skickade sitt barn på tävling( DIN ärende o avstängning för båda), men slarv förekommer säkert i travvärden också.
 
Nu förstår jag inte din jämförelse alls. Hobbyryttare, alltså de som inte tävlar är sannolikt det minsta problemet till smittspridning, skulle lägga mer på försäljningsstall ex , och vad gäller tävlingshästar som åker utomlands så är nog de flesta noga, hästarna är helt enkelt för värdefulla även om det finns undantag ( även om det var tävling i Sverige) ex den tråkiga händelse med den oansvariga föräldern som skickade sitt barn på tävling( DIN ärende o avstängning för båda), men slarv förekommer säkert i travvärden också.
 
Nu förstår jag inte din jämförelse alls. Hobbyryttare, alltså de som inte tävlar är sannolikt det minsta problemet till smittspridning, skulle lägga mer på försäljningsstall ex , och vad gäller tävlingshästar som åker utomlands så är nog de flesta noga, hästarna är helt enkelt för värdefulla även om det finns undantag ( även om det var tävling i Sverige) ex den tråkiga händelse med den oansvariga föräldern som skickade sitt barn på tävling( DIN ärende o avstängning för båda), men slarv förekommer säkert i travvärden också.

Jag tror du har rätt men vill flika in att jag tror att det är många icke-proffs som tävlar här hemma som bidrar till smittspridning.
 
Förstår att hästar som vart på en tävlingsplats där smitta på ett eller annat sätt funnits att de ska isloeras när de kommer hem. Skånstas ridskolechef skrev ett väldigt bra inlägg om de på facebook på sin sida.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson fördes till sjukhus under gårdagen – efter ett fall på framridningen. Nu kommer hans fru Lisen Bratt Fredricson med...
Svar
12
· Visningar
3 129
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson fördes till sjukhus efter en olycka under Stockholm Horse Week. Dagen efter ger hustrun Lisen Bratt Fredricson nya...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson vann Jönköping Grand Prix och snuvade storebror Jens på segern. Båda bröderna var felfria i omhoppningen men Peder...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Världssexan Peder Fredricson slutade trea i den femstjärniga Grand Prix klassen i St Tropez. Det är Fredricsons första pallplats efter...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp