Efterfrågan och pris på boxplatser?

D

Daniel25

Jag och min fru är spekulanter på en liten hästgård i närheten av Jönköping som vi fått nys om av ett par vänner.

Vi har inga egna hästar, men kan tänka oss att hyra ut boxplatserna i ett väldigt fint och fräsht stall som finns på gården. Det finns 5st boxplatser och tillgång till hagar. I närheten finns ridskola och fina ridvägar.

Vad är rimligt pris på kallhyra för en stallplats?
Finns det en efterfrågan på sådana boxplatser?

Vi är nybörjare och tar gärna emot tips och idéer!!!

Daniel & Eva
 
5-600 kan man ha tycker jag. Det är i allafall vad det brukar kosta i kring Örebro för enbart boxplats (inkl. el, vatten & hagar såklart)
Efterfrågan på ett sådant stall kan jag inte svara på hur det är i Jönköping, men det är klart att det kan vara det beroende på hur bra möjligheter området har. Och om det är folk som vill sköta stallet kollektivt som letar stall just nu.
Men det går säkert bra för er!
 
Om det inte ingår något mer än boxen utan att hyrsegästerna får sköta allt själva (fodringar/in utsläpp) så är det lite beroende på hur långt från staden det ligger, men jag skulle tippa på ca 500-600:- per box.
 
Jag betalade 850:- i kallhyra när jag stog i Sthlms omr.
Vatten o el ingick i priset. Hagmaterialet hade dom två tjejer som stog där innan jag kom, köpt själva.
Sen sköttes det kollektivt.

Hade jag haft ett stall intill husknuten hade jag nog fixat med insläpp och/eller kvällsfodring (veckodagar) till dom som önskar betala lite extra.
:smirk:
 
Det beror på vart i närheten av Jönköping.

Vet att mot Vaggerydshållet (Ca 3 mil från JKPG) är det ganska dåligt med stallplatser. Pris har jag ingen koll på men det beror ju på vad man som ingår med mera.
 
Det är relativt centralt. Ca 5-10 minuters bilfärd från centrala Jönköping.
Vad brukar ingå när man hyr en box? In och utsläpp på vardagar. Utfodring 3 gånger per dag. Hö, halm, spån?
 
Vad som ska ingå är helt upp till stallägaren att bestämma.
Ju mer extra service och tjänster ni kan erbjuda hästägarna,
desto mer kan ni ta betalt.

Först och främst har ni ju kallhyra, och utöver det kan ni
sedan t.ex. erbjuda foder (hö, havre, korn, betfor etc.),
täckesservice, fodringar samt in och utsläpp, strö, mockning
m.m.

Skulle tro att ni tjänar mest pengar om ni sätter upp ett
fast pris (låt säga 3000:-) och då har helinackordering och
i priset skulle vi kunna säga t.ex. att in och utsläpp, samt
frukost, lunch & em fodring skulle ingå (kollektivt på kväller och helger), täckesservice, ex. 10 kg hö, inkludera
strö i priset. Ev. kan ni även låta typ havre, korn, betfor m.m. ingå. Och kanske även mockning vissa dagar för ca
25:-/enstaka tillfälle.

Det är ju så att det blir ju smidigare för hästägarna om ni t.ex. kan erbjuda in&utsläpp, fodringar, täckesservice, i
viss mån mockning, hö, kanske även hö & korn m.m..


Här kostar det 850:- i månaden och då ingår torv. På vardagarna får man även hästen fodrad 3 ggr dag (morgon, lunch samt em.), ut och insläppt - övrig stalltjänst (kvällar och helger) sköts kollektivt. Ber man snällt genom att skriva en lapp kan man hoppas på att de som jobbar här
tar på/av täcket. Det finns ett ridhus 20 x 40 m, ett typ
ridtält, en mindre bana och en stor bana att rida på. Båda banorna är belysta. Dock är det lektioner fyra dagar i veckan med både ridskola och ridlekis - oftast samtidigt.
Det anordnas även träningar i hopp, dressyr, western och barockridning, men det finns ju alltid någon stanns att rida.


Ni kan ju alltid utgå från en kallhyra beroende på vart ni bor och hur stor efterfrågan på stallplats, det kan betänkas vara. Sedan får ni räkna på vad saker och ting skulle kosta för er och vad som skulle ingå och plusa på det på kallhyran för att få en bredare service (ev. hel-
inackordering).
 
Det är nu istort sätt klart att vi köper gården :)

Tack för alla svar än så länge!!

Hojta till om någon är intresserad av en boxplats i Åkarp utan för Jönköping ;)
Vi har just fått en son, han är 5 veckor så min fru kommer vara hemma hela dagarna. Så vi skall ta han om in och utsläpp på morgonen och även utfodring.

Hur mycket hö och halm går det åt för en medelstor häst per månad? Vad kostar det i inköp?
 
Tänk bara på, att om ni dessutom tar på er skötsel etc. är ni faktiskt även ansvariga för hästarnas välmående och säkerhet, det är ett mycket stort ansvar att ta hand om andras egendom = hästar. Ni kanske har hästvana och då är det ju inga problem, har ni inte det är det kanske en dålig idé att ta på er det ansvaret. Händer det något då pga oaktsamhet, okunskap eller slarv; en häst tex. blir skadad och måste avlivas, kan ni bli ersättningsskyldiga. Det kan bli en väldigt dyr historia om det är dyrbara hästar. Och det är ni som uthyrare som har bevisningsbördan...

Dessutom brukar hästägare vilja dutta och ge 1000 olika foderslag, mineraltillskott etc. och det kan vara svårt för er att motivera varför ni bara erbjuder tex. hö, havre och betfor till era hyresgäster, om ni inte kan något om foderlära. Och om ni ska ansvara för tex. höinköp ska ni kunna förstå analysvärden, se om det är prisvärt och bra kvalitet etc. Det är mycket jobb med att ha stall, inget man gör med en halvmånaders bebis på armen precis...

Jag vill inte låta pessimistisk, men om ni inte är väldigt hästvana är det nog en bättre idé att bara hyra ut kallboxar, åtminstone tills ni hunnit lära er mer. Varför inte skaffa er en egen häst och börja lära er, det vore väl bra om ni ändå ska bo på gård! En liten ponny till bebisen så småningom kanske!
 
Hör om det finns något intresse för boxplats i trakterna, ex. skriv ut en intresse-annons här på buke. De flesta häst-
ägare brukar dock vara tacksamma om de slipper fodringar,
in och utsläpp på vardagar, eftersom att de flesta hästägare studerar eller jobbar.


Hur många platser kommer det finnas i stallet? Om det är runt 4-5 stycken så kan hösilage vara ett bra alternativ, tror jag. Själv har jag mest erfarenhet av hö, men jag tror att hösilage kan vara lite billigare om det flera hästar.
Nackdelen är ju just att hösilage blir dåligt fort, därav
behövs en öppnad bal gå åt inom loppet av bara några få dagar..

Men jag tycker ni ska t.ex. köpa in hö/hösilage, korn, havre och betfor. Ta hjälp av någon som har erfarenhet av hästar, finns det ingen ridskola eller något annat stall i närheten? Kolla där!

Men bestäm sedan en max giva, t.ex. 12 kg hösilage om dagen. Ett visst antal kilo havre, korn etc. om dagen.
Sedan kan ni ju säga att de kan få köpa till extra foder per kilo, och mineraler, vitaminer etc.. kan ju hästägarna själva stå för (det lär nog bli enklast så).

Sedan kan ni ju allteftersom kolla om det finns önskemål
bland de som har hästar uppstallade hos er om de kan komma överens om att det ska köpas in t.ex. yttligare ett foder..


Lycka till med planerna! :)
 
Vi flyttar in i huset i februari :love:
Vi har 2 stallplatser kvar. Stallet ligger i Åkarp utanför Jönköping. Väldigt nära till ridskola. Boxarna är rymliga och stallet är i toppenbra skick! Sadelkammare finns.
Kallhyra: 850:- inkl vatten, el, 4 st hagar, utfodringar morgon, middag, eftermiddag på vardagar. In och utsläpp morgon och eftermiddag på vardagar.
Mer service kan erbjudas om önskemål finns.
 
Min lilla undran är bara: Har ni hästvana själva? Har själv stått i ett stall där stallägarna visserligen var snälla o välmenande på alla sätt, men saknade hästkunskap. Det funkade inte särskilt bra. Mitt råd är alltså: Om ni inte kan en hel del häst själva - hyr ut stallet "kallt" och låt hyresgästerna sköta rubbet förutom ev reparationer o dyl.

Förlåt om jag låter pessimistisk, men hästhållning kräver ganska mkt. Har ni t ex tänkt på att ni kommer att bli låsta vid t ex fodertider mm som inte ens rör era egna djur? Är det värt det?

Lycka till med huset o stallet :)!! Vet f ö precis var Åkarp ligger, har bott o jobbat på Vissmålen för 10 år sedan. Jätteidylliskt område. Kul!
 
Om ni inte har så mycket kunskap skulle jag föreslå att ni bara hyr ut boxarna och låter dem som hyr köpa strö och foder själva.
Men sen kan ni ju erbjuda fodringar, in och utsläpp, täckesbyte etc om ni vill det, det ger ju mer intäckter men också mer jobb.
Om ni har bra transportmöjligheter kan det kanske löna sig om ni köper in halm eller spån eller vad ni vill ska ingå som strö men hö och foder kan vara bra om hästägarna ordnar själva eftersom det är väldigt olika vad folk vill utfodra med.

Lycka till!
 
Min fru har ridit i flera år så hon har hästkunskap och de nuvarande ägarna skall fortfarande ha kvar sina hästar där och kommer att vara där väldigt mycket. De är tävlingsryttare så de har väldigt bra kunskap om både hästar och skötsel.
Det är även de som köper in foder och strö.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 008
Senast: kattan1974
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 051
Senast: Pilot
·
Äldre Bakgrund. Jag köpte 2012 min pappas hus (tidigare min farmors hus). Detta för att jag är enda barnet av fyra som vill bo där och pappa...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 114
Senast: rutans
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp