Eftersök?

Narcissa

Trådstartare
Jag har funderat lite på det här med eftersök. Alltså att hunden ska spåra upp tex skadade djur eller liknande. Är det någon här som håller på med det? Hur börjar man? Vilka raser kan vara lämpliga till detta?
Finns det någonstans där man kan få mer information?

Jag är mest bara nyfiken.:D

Sv: Eftersök?

Nu har jag aldrig gjort ett äkta eftersök med hund men vill så småningom. Tränar viltspår flitigt med min westie, som är en fantastisk spårhund!
Ras kvittar väl egentligen i största mån. Vad man vill ha är en spårnoga hund med hög koncentration. Jag tycker att arbetsglada med självständigare hundar brukar jobba bra i spåret. Vad är du ute efter för storlek?

Finns egentligen inga raser som är mer eller mindre lämpliga till eftersök, man vill ha en hund som är spårnoga och spårar i lämpligt tempo.
Men om man ska dra det till skarpa eftersök är egentligen en hund som kan ställa viltet mest lämpad, då det kan fortsätta springa även om det är skadat.

Tack för era svar!

Jag är nog mest inne på en terrier. Har en JR nu men han är gammal och sen har jag en annan vovve som nog inte alls lämpar sig till eftersök.:D

Jag är ju förstås väldigt förtjust i JRT. Hur tror ni att det skulle kunna fungera? Den JRT jag har nu har en sanslös jaktinstinkt men det beror väl på hur den är avlad.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 486
Senast: AnneB
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 968
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 531
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring