Egen häst ? RÅD?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Josse58
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 695
Sv: Egen häst ? RÅD?

Nu är det så att jag inte pröjsar något för min lilla gris, utom det som mina föräldrar anser är onödigt. Vi står i ett stall med extremt mycket servic i hissing kärra (en liten bit utanför GBG). Stallhyran inkl. 11 kg foder/dag, utsläpp, täckesbyte, 5 fodringar/dag, mockning 2 ggr/dag, manege, paddock och gud vet vad, öigger på ca. 3500. På det betalar vi kanske 600-700kr i månaden för extra foder och vitaminer, hovslagare minst var 6:e vecka (han gillar att trampa av sig skor) ala 850 kr/ggr, ca 570 kr/månad, försäkring 500 kr/månad + träningar, tävlingar, tandläkare, utrustning, transport och dylikt. Så:

En mycket billig månad pröjsar vi 5000:- för hästen. Tyvärr...

Kostnad för min häst danskt halvblod i månaden

Stallhyra 1700,- där ingår det hösilage, havre, korn, betfor, halm, mineraler & saltsten. Fri tillgång. Delar på insläppen på vardagar och även utsläpp helger
Försäkring 735,-
Musli ca 200,- (kan inte äta havre då det sätter sig i huvudet på henne)

Då är jag uppe i 2 635,- Sen tillkommer hovslagaren ( 750,-) Kankse lite extra B-vitaminer eller annat och träningar 1 gång i veckan a 150,- = 600
Bensinpengar också för att ta sig fram och tillbaks till stallet, träningar tävlingar mm mm

Jeezez det är inte billigt att ha häst :crazy:

Kommer spara in på stallhyran när vi flyttar till "eget" stall men då tillkommer ju istället foder kostnader bl a

jag räknar med att min häst ska kosta mig typ 5000 i månaden (bor i sthlm) priserna skiljer sig jätte mycket beroende på vart man bor i landet. men det du ska tänka på också är hur du ska göra med oväntade utgifter... typ som om hästen gör illa sig i skallen så att jourveterinärn måste komma ut och sy fem stygn i pallet på han... vilket kosta 3300:- :devil:

dessutom tar det massa tid. man ska hinna med allt, skola, jobb, häst... jag har riktigt svårt att hinna med allt, sambon har blivit lidande, han träffar jag typ 20 min om dagen på vardagar och sedan ett gäng timmar om dagarna på helgerna. tur att han är förstående.

typ som om hästen gör illa sig i skallen så att jourveterinärn måste komma ut och sy fem stygn i pallet på han... vilket kosta 3300:- :devil:

min kompis hästar har ALLTID gjort illa sig på söndagar...
då det är som billigast å ta ut jouren...
till å med "nya" hästen vet att det är söndagar som gäller ;)

min vet att det är bara å bita ihop om det är röd dag ;)

hagar har de typ nada, hästarna står inne.

Ridvägar däremot finns det gott om runt djurgården/liljansskogen osv osv.

kl

Blir nog lite trådkapning :angel: Hoppas TS tycker det är ok..

Väldigt intressant att höra vad alla har för kostander per månad för sin häst, det varierar väldigt mkt!

Vill gärna veta hur mkt ni tjänar i månaden? Har ni fast jobb? Bor ni hemma eller egen lägenhet/villa? Är ni student?

Går själv i köpartankar.. Går sista året på gymnasiet så jag har ingen inkomst att tala om, men ska börja jobba direkt efter studenten. Har kollat upp lite stallplatser o den jag kollat på nu landar ngnstans mellan 2000-2500 i månaden :crazy: Är det ett normalt pris? Kallhyran är på 1000 kr (ingenting ingår förutom insläpp m.m.)..

tänk på... att om du köper hästen det första du gör efter studenten å skaffar ett jobb, så är det förmodligen ett skitjobb... å vill du bli fast på det?
kan vara smart å vara medryttare å fixa utb. + jobb innan man målar in sig...

hur jag har råd: jobbar på mitt vanliga (skitjobb) ca 70%... får inte ut mkt.. typ 10 i handen...
men jag är utb. ljudtekniker å frilansar för en tv-kanal, där är det BETYDLIGT bättre betalt! jobbar minst var 3:e helg.. = alla hästens kostnader... + att jag får mer jobb när de fasta är lediga... typ sommar, vinter, påsk osv...
Hade jag inte haft tv-jobbet så hade jag varit barskrapad...

förra året snittade jag strax över 31000/månad (innan skatt), men det var ett bra år, så bra kommer detta år tyvärr inte bli...
kan tillägga att jag är en "spar-nörd"... lägger undan mycket av min lön (det som blir över)... vill inte sitta i klistret.. bättre å ha ett BRA konto å ta från... sen skiljer jag på spar-pengar å spara-från-lönen-till-senare-pengar... det får inte bli så att man jobbar ihjäl sig å sen ändå har panik över pengar, när man HAR pengar från månaderna innan.,,

men som sagt, skaffa inte häst om du "precis" klarar dig... kläder å lägenhet å utb. är rätt najs det med ;)

just ja... jag har egen bostadsrätt i sthlm-omr...ingen bil, är fodervärd på mamma å pappas ena bil :angel:

Hagarna är inte de bästa här, nej :p Därför ska jag flytta min häst utanför stockholm istället.
Ridvägarna är faktist underbara, det finns mkt mark och ängar att rida på.

angen.jpg

Vill gärna veta hur mkt ni tjänar i månaden?
20.000 vilketj ag tycker är för lite med tanke på mina utgifter (dyr lgh)

Har ni fast jobb?
Ja

Bor ni hemma eller egen lägenhet/villa?
Ja, jag bor hemma hos mig ;) Fast inte hemma hos mamma och pappa. Bor med sambo i lgh inne i stan.

Är ni student?
nej

Vad jag betalar för hästen. (har precis bytt stall så jag kör på gamla stallet för jag inte riktigt har koll på vad det kommer kosta nu)

Stallhyra: 2500 (ingick in och utsläpp, täckesbyten, 10kg hö /dag, 6 balar torv i mån)
Kraft: 200 (han äter så mycket ha att han inte behöver kraft så den kostaden e typ varannan mån)
Hovis: 850
Vaccinering: 200kr (en gång om året råkade bli den här mån)

Jag är inte den som tränar så mycke, eller det gör jag men inte för tränare. Men jag är en shoppoholic :angel: och det är kostnaderna runt om som gör att det drar iväg. Jag MÅSTE ju bara ha en tömkörningsgjord för 1000kr och tömmar för 600. o de där renskinnet, och den där salvan, och de där tränset, och det där spöt, och grimman, grimskaftet... osv....

Nu ligger stallhyran på 1600 men då ingår inte hö och torv. Höt är dessutom dyrt men till hösten får vi ta in eget silage så då blir det billigare.

Tack för svaren :bow:
Glömde visst att nämna att mina föräldrar kommer vara med o betala hästen ;) Men jag vet inte hur mkt dom vill vara med o betala, har inte riktigt diskuterat klart än..:angel:

Vill gärna veta hur mkt ni tjänar i månaden?
har ingen inkomst än förrutom mina "bidrag" som försvinner i sammanband med studenten.

Har ni fast jobb?
nej hoppas på ett jobb iallafall efter studenten

hos mamma och här vill jag stanna , men det får jag inte :(

Är ni student?
den 8 juni tar jag studenten

Stallhyra: 1500 (ingick in och utsläpp, täckesbyten, 10kg hösilage /dag, 1 halmbal per dag)
Foder: 168 (grov)+50 (havre)ungefär och sen betfor 70 kr men den käkar hon inte upp på en månad.
Hovis: 450 (skodd endast fram)
Vaccinering: 300kr (en gång om året)

okej, så dina föräldrar betalar hästen då eller?
tar själv studenten 8 juni, så alla mina pengar kommer gå åt till det :angel:

Har ni fast jobb?
japp, får ut typ 12000 efter skatt
Hyr hus + boxplats på en hästgård
Är ni student?
nej.
Stallhyra: 1000:-
Foder: 400:-
Hovis: ca 800 kr/månaden
Vaccinering: ingen aning, men jag betalar och ser glad ut.

sen är jag väl ingen köpgalning men några hundralappar per månad går väl åt till att köpa prylar till pållen.

men helt klart värt det:love:

Ja där ser man, min fördom om att stadshästar klapprar kullersten är alltså falsk! men det verkar otroligt dyrt så jag är glad att min pålle står på landet med gigantiska hagar!:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 257
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga... 2
Svar
20
· Visningar
2 986
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka