Egen häst

Hej! Jag är relativt ny inom hästvärlden men har börjat ridgymnasium och planen är att skaffa en egen häst tillsammans med min syster efter sommaren.

Den lär vara uppstallad på skolan där stallhyran är gratis då den förmodligen ska ingå i min utbildning. Så jag kommer betala för foder, strö, gödselhantering, veterinär, hovslagare.



Hur mycket tror ni att jag kommer lägga ungefär i månaden? Är inne på ett halvblod på cirka 160-175cm, valack. Huvudfödan kommer ju självklart vara hö och ströet kommer bestå av rapspellets.



Vad för återkommande kostnader är där i månaden, med vaccinationer osv?

Min dotter går på ridgymnasium och har med sig sin ponny.
Hon kostar ca 2500kr/månad i strö, hösilage och kraftfoder. (12kg hösilage, lusern, grov och mineraler, spån/torvmix)
 
Holländskan var i kraftigt underhull och behövde både gå upp i vikt och ha något att bygga muskler av, sen visade det ju sig att hon dessutom var dräktig vilket hästhandlarjäveln inte informerat om. :mad::banghead:

Been there Done that... men i mitt fall sålde de henne ju för att hon inte blivit dräktig senaste åren och de sålde henne efter veterinärkollar från tre oberoende veterinärer inklusive ultraljud... - tom...

Så när den bruna gräsmagen med fyra strumpor och bred bläs trillade ut ur den vitas mage, blev det massa matande... då den vita var duktig på att mata sin dotter trots att den vita såg ut som ett spjälstaket själv...
 
Räkna med årminstone 5000kr i månaden. Det kommer komma till andra kostnader och eftersom du också betalar foder, strö, musli/pelets själv så lärd det bli mer. Jag har 2 hästar och betalar ca 10000 i månaden för båda, tänkt sen också vaccination och sånt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 019
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 681
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Vi var tvungna att avliva min sköthäst jag hade haft i 4år för 3veckor sen, hon var som min egna häst för jag fick rida henne när jag...
2
Svar
28
· Visningar
50 825
Hästvård Undrar precis som i rubriken, vågar man? Det är en underbar häst som jag känner utan och innan i de flesta situationer, har vart...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: miiiiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp