Egen import av trailer?

Mia_R

Trådstartare
Jag är inne på att köpa ett nytt eller begagnat släp till pållarna men har funderat på om det inte kan löna sig att köpa ett släp utomlands och köra hem det själv istället för att gå omvägen via generalagenten. Isf skulle vi ta hem det när vi ändå är ute på bilsemester nere i Europa ev senare i år, men hur svårt kan det vara att registreringsbesiktiga det hemma själv om jag köper ett i EU-land? Vid en hastig koll så skiljer det minst 15' mellan min utländske kontakt för ett sprillans nytt släp jämfört med vad jag får av importören här hemma, om de inte har några specialerbjudanden.

Någon som tagit in släp själva och var det ngt krångel?

Sv: Egen import av trailer?

Reg besikta borde inte vara några problem. Men hur blir det med garantier?

garantier kan de ju inte tillverkaren förhandla bort bara för att man exportera.. däremot kan företaget ha som praxis att garantiärenden skall gå genom den som sålt släpet.. således kan det bli en lång resa..

blir resultatet att man måste åka ner till tyskland (eller var du nu köper det) för garantiärende så skulle jag inte tycka det är värt det, såvida du inte bor vid öresundsbron och har hyffsat nära..

det är ju ingen skillnad mot att importera en bil, reg besiktning och se till att ha däck efter lagstiftning.

jag skulle ringa och kolla vad som gäller med garantier, vad reg besiktningen kostar osv.. det är inte säkert att du tjänar såå många kronor på att importera.

Henra tillverkas i Polen eller iallafall i baltikum o är i stadardutförande samma som VV- numera.

Borde vara billigt där:angel:

självklart förstår jag att garantierna i förhandlas bort.
Det var just det andra jag tänkte på att man ev måste gå via åf.

Kallar inte riktigt VV för kvalité så jag hoppar nog det märket. :angel:

Man får ju inga garantier om man köper av en privatperson heller utan där är det undersökningsplikten som spelar in, kan det vara så stor risk att importera själv?

fast jag tänkte på nytt släp, som har långa garantier på tex golv. Rätt trist att missa det.

Har något svagt minne av att det var några regler vid import från tyskland som gjorde att du inte skulle köpa ett nytt, utan det gjorde ganska stor prisskillnad om man tog in ett som var begagnat, även om det bara var fjorårets modell.
Är visserligen ganska många år sedan jag kollade lite ytligt på det där så kan både minnas fel eller så har dom hunnit ändra reglerna fyra gånger om;)

/Camilla

Någon som tagit in släp själva och var det ngt krångel?

Jag importerade ett begagnat Sluis från Tyskland för några år sedan. Lätt som en plätt! Från Tyskland måste man ha reg-beviset, från andra länder som t ex Holland kan det räcka med ett kvitto. Du måste även ha ett bromsbelastningsintyg från tillverkaren. Det kostade ca 1800 kr att väga och reg-besiktiga släpet. Om du köper ett sprillans nytt, så bör du kolla upp om du åker på att betala moms här i Sverige.

Lycka till!!! :)

Fast så länge man köper inom EU räcker det väl att man betalar momsen i det land man köper släpet från? Bra tips med bromsbelastningintyg. :idea:

Fast så länge man köper inom EU räcker det väl att man betalar momsen i det land man köper släpet från? Bra tips med bromsbelastningintyg. :idea:

Nej, inte om det är splitternytt. Iaf när det gäller bilar, som måste vara minst 6 månader gamla och/eller ha rullat minst 600 mil.

Jag har varit i kontakt med en tillverkare och enligt honom så kommer det att ske en "European Homologation" av deras transporter, jag antar att det blir en europeisk standard som då kommer att gälla inom EU? Har jag förstått rätt isf att vad som är godkänt i EU även är det i Sverige och det "enda" jag behöver göra är att registreringsbesiktiga det?

Med aktuell dagskurs så är det släp jag tittar på 21 000 kr billigare om jag tar in det själv jämfört med att köpa av den svenske återförsäljaren... :cool:

Vad för släp har du tittat på?

Jag ska förhoppningsvis köpa ett släp snart och har, precis som du, funderat lite på import.. Men känner att jag har noll koll och ingen aning om vart jag ska börja eller hur gå tillväga.. :p

Jag har kollat på lite olika märken som intresserar mig och kollat vad jag tycker om de modeller de har som kan vara aktuella. Sen har jag kollat upp vad de kostar i Sverige och utlandet för att slutligen kontakta en tillverkare. Jag vill inte skriva allt för mkt ännu innan jag vet mer, men jag kan skicka PM. :angel:

Det som jag funderar på just nu är hur trassligt det är med all pappersersexercis och vad som kostar vad och vad som krävs för att inte gå på en mina istället. Visst är det mycket enklare att köpa direkt från en återförsäljare, men börjar det skilja väldigt mycket pengar och det kanske inte är så besvärligt att hämta hem en själv om man ändå har vägarna förbi på semestern så varför inte? :idea:

Det som jag funderar på just nu är hur trassligt det är med all pappersersexercis och vad som kostar vad och vad som krävs för att inte gå på en mina istället. Visst är det mycket enklare att köpa direkt från en återförsäljare, men börjar det skilja väldigt mycket pengar och det kanske inte är så besvärligt att hämta hem en själv om man ändå har vägarna förbi på semestern så varför inte? :idea:

Det är ju enkelt; du behöver reg-bevis och bromsbelastningsintyg. Det är viktigt att uppgifterna (vikter osv) på intyget stämmer med typ-skylten som sitter på släpet. Om du köper ett nytt släp av känt märke, som inte är ombyggt, så ska det ju inte vara några problem alls att regga det här i Sverige. Det är skitkul att importera saker! :laugh: Och det får ju plats mycket öl i ett hästsläp... ;)

Du får jättegärna skicka pm! =)

Jag tänker lite som du men är livrädd att det ska bli alltför mycket krångel, att jag missar något, gör fel eller liknande så att det i slutänden blir tokdyrt iaf.. Men som sagt, jag kan verkligen ingenting om det heller så..

Men om du ändå ska på semester ditåt kan du ju hänga på två släp. :p

en bekant säljer släp och hans generalagent tar många tusen för att regga släpet..så de flesta kunderna backar när de hör vad det kostar för lite pappersarbete. Vinsten kan gå helt förlorad. Plus all tid det tar och att garantin är svår att kräva. jag skulle inte våga köpa från frankike ex som det gäller i hans fall.

Varför skulle generalagenten regga släpet, det gör man ju själv?

Personligen lägger jag dyra pengar på nytt för att få garantierna, att slippa bry mig om det uppstår något fel. Men tar man in själv har man ju inte den säkerheten. Får man ett måndagsex (vilket man ju faktiskt kan få, något många här kan intyga) ska man ha mecket och ekonomin att ta tillbaka släpet och dessutom vara insatt i landets konsumentköplag (eller köplag).

Sammantaget: jag betalar den extra slanten för att få garantier och några års bekymmersfritt ägande. Att bara ha nytt för att det är nytt är inget som är viktigt för mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka