Egen kompost

Fast då vill jag inte ha den. Men man kanske kan bygga dit en botten själv? Förstår inte riktigt varför den inte har någon botten...?
På trädgårdskomposter har man oftast inte botten, det behövs inte. Men på en kompost där man ska kompostera matavfall behövs en för att förhindra att möss och råttor tar sig in.
 
På trädgårdskomposter har man oftast inte botten, det behövs inte. Men på en kompost där man ska kompostera matavfall behövs en för att förhindra att möss och råttor tar sig in.
Hmm, den är kanske inte för matavfall ändå då, det trodde jag. Suck. Alla andra är ju jäättefula! :arghh: :p
 
Verkar vara lite av en vetenskap att sätta sig in i detta. Jag googlar och hittar komposter, fast många är ju hemskt fula :p , men men. Vi vill ju ha en typ nu, så bygga en egen får nog bli ett senare projekt. Men om jag förstår det rätt kan jag välja på en i plast eller en i trä, men om jag väljer en i trä bör jag ha hönsnät också så inte råttor tar sig in? Ska den vara tät eller ska det vara glipor? Syre?
Och så fanns det varmkompost och kallkompost. Om vi ska ha en nu, bör vi köpa en varm alltså en isolerad?
Hönsnät gör varken till eller från. Alldeles för stora hål. Råttor tar sig in igenom oerhört små glipor.
 
Jag har en botten i plast som följer med min kompost, fungerar utmärkt. Köpte en till kompost begagnad, utan botten. I den satte jag putsnät i botten. Har dock inga råttor på tomten, bara vanliga möss och sorkar. Fungerar fint! Jag hör bokashi i mina isolerade tunnor. 😊 har en enorm trädgårdskompost också. Tidigare hade jag kompost i tre dubbla pallkragar, men jag har för stor trädgård för det 😊
 
Jag har ingen matavfallkompost men har sneglat på en sån här när jag funderat på det:

https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/tradgard/komposter/jora-jk270-varmkompost.html

Den vinner väl inget skönhetspris och den är ju tyvärr inte billig heller. Men jag tror att den komposterar effektivt pga att den är lätt att rotera och tömma ut innehållet från, samtidigt som den känns rejält säkrad från ovälkomna gnagargäster.
Oj en sådan har jag i min stuga. Ska nog ta och lära mig hur man använder den :) 🙈
 
Hmm... jag läste i recensionerna om Greenlines kompost att den inte verkade vara råttsäker för alla... och det behöver våran vara, då vi redan märkt av att vi har råttor eller möss härute (bor precis i skogsbrynet). Känns sådär.
Från P Lindberg fick jag svar att den inte hade någon botten och inte heller var isolerad. De skrev att den ändå kunde användas för matavfall året om samt var råttsäker, men njaej?
Till Biltema mailade jag också om deras som inte har botten och hörde vad de trodde om att göra en egen botten. De sa att det kanske går, men kanske inte blir godkänt av kommunen. Jag känner att jag vill inte ha en råttkompost även om den är godkänd :P

Nu har jag mailat Jem&Fix angående deras Mully, som det står ska vara råttsäker och isolerad och hört ifall de fått in några klagomål kring råttsäkerheten.
 
Vilket nät stoppar råttor? Som tuggar betong och klämmer sig igenom springor på några få millimeter...

Tror nät är skapligt värdelöst. Det behöver nog vara hel platta av något material. Där de inte kan få närkontakt med kompostinnehållet.
Vanliga finmaskiga nät av metall använder man oftast för att förhindra gnagare. En sluten behållare ger sämre kompostering.

Hade inte du en hög på tomten?
 
Jag har två varmkomposter, en Biokub och en Greenline Master. Jag alternerar dem så en efterkomposterar och den andra slänger vi färskt avfall i. Vi komposterar allt utom djurben. Gnagare har inte klarat av att ta sig in hos oss i alla fall.

Vi har startat kompost även sen höst, bara man varvar och täcker med strömaterial så luktar den inte även om processen kommer igång på riktigt först med våren och värmen.

Om maskarna är tröga att hitta dit finns kompostmask att köpa så den kommer igång bra. Vi fick göra det en gång, sen har de förökat sig och trivs fint.

Min kompostjord är basen i hela trädgårdsodlandet, det är verkligen guld värt.
 
Vanliga finmaskiga nät av metall använder man oftast för att förhindra gnagare. En sluten behållare ger sämre kompostering.

Hade inte du en hög på tomten?
Jajjamän. :D Jag har en hög i ett kompostgaller. Besväras inte alls av råttor där, i huset däremot... (komposten är däremot genomgrävd av sork)

Detta är landsbygd. Råttor och möss finns överallt där det finns människor. Därför har jag också sett hur skickliga de där marodörerna är på att ta sig in. När det blir kallt ute kommer de in.

På gården hade vi skickliga katter. Här i stugan kallar jag på Nomor, som fixar gift...
 
Ja alltså det kommer inte hända så mycket över vintern men har man rensat ogräs så har man :) pinnar, grästuvor och sådant är svårt att kompostera.

Jag har inte forskat närmare i maskbeståndet, verkar typ inte ha några, men får jord i alla fall så lägger mig inte i hur naturen gör den :)

Men om man komposterar matavfall ute så får man nog i alla fall råttor utöver vilken sorts mask det nu blir.

Så matavfall kräver kontakt med kommunen och speciella kärl.

Maskrosblad är bara att slänga i en hög innanför ett galler när man gräver upp dem och tänker att det handlar mindre om när det blir kompost av dem exakt och mer om när man vill flytta dem från gräsmattan till någon annan punkt.

Varför är det svårt att kompostera grästuvor?

Jag har grävt upp en del grässvål och har lagt den i min kompost men det kanske inte kommer fungera alltså?
 
Varför är det svårt att kompostera grästuvor?

Jag har grävt upp en del grässvål och har lagt den i min kompost men det kanske inte kommer fungera alltså?
Vet inte. Grässvål har bara tagit mycket längre tid för mig.
Folk byggde ju rent av hus av det förr i tiden :laugh:
Men förr eller senare har det ju gett sig såklart.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 664
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
385
Senast: VLMF
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 326
Senast: sthu
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
727
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp