Egen kompost

Vet inte. Grässvål har bara tagit mycket längre tid för mig.
Folk byggde ju rent av hus av det förr i tiden :laugh:
Men förr eller senare har det ju gett sig såklart.
Kanske för att bara dött material komposteras? Grässvål har levande rötter och det tar tid att svälta ut dem.
Jag brukar undvika att slänga växter med rötter i komposten. De tenderar att ta sig :)
 
Vi har en Biokub-kompost för matrester och en öppen kompost (av kompostgaller) för grovt trädgårdsavfall bredvid. Vi hade bokashi förut men det funkade inte här för råttorna och skatorna grävde upp allt som jag grävde ner, plus att det var så himla äckligt att rengöra hinkarna :yuck:

Angående att söka tillstånd hos kommunen så var det jätteenkelt här. Bara att fylla i ett formulär på hemsidan. Det enda krånglet där var att kommunen då automatiskt antog att vi inte längre ville ha vår soptunna för matavfall så de kom och tog den utan att kommunicera det med oss. Den fick de vackert komma tillbaka med. Det är inte allt komposterbart vi vill lägga i vår kompost; t.ex. skal av citrusfrukter som kan antas vara besprutade.
 
Det är ganska okomplicerat, stoppa i matrester och krafs, veva runt, upprepa vid behov.
Jag tror jag behöver köpa något spån eller så med för jag har stoppat i lite saker i den men det har inte hänt något under längre period av tid. Den är ganska stor för ett enpersons fritidsboende.
 
Jag tror jag behöver köpa något spån eller så med för jag har stoppat i lite saker i den men det har inte hänt något under längre period av tid. Den är ganska stor för ett enpersons fritidsboende.
Vad har du stoppat i för typ av grejer matrester? Ibland kan det hjälpa att skopa i lite av det översta lagret med jord eller "organisktmaterial" från ovansidan av jorden för att få i rätt nedbrytare och starta komposteringsprocessen.
 
Vad har du stoppat i för typ av grejer matrester? Ibland kan det hjälpa att skopa i lite av det översta lagret med jord eller "organisktmaterial" från ovansidan av jorden för att få i rätt nedbrytare och starta komposteringsprocessen.
Matrester men det har liksom torkat. Kanske ska ta lite jord och stoppa i nästa gång jag är där?
 
Vi har blivit med kompost!

En sån här blev det, fick köpa en beg till jättebra pris, Vilgot har vi döpt honom till och jag tycker faktiskt han är finare i verkligheten.
Ikväll ska vi börja mata honom är planen :)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231023-164410_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20231023-164410_Samsung Internet.jpg
    77,3 KB · Visningar: 14
Nu har jag lagt en beställning på ett Bokashi-startset. Två hinkar med tappkran och 1 kg strö. 880 kr var väl ändå helt överkomligt va? Det som riktigt sålde in mig var tanken på att ha en liten jordfabrik nu under vintern till sommaren. 😁
 
Vilket nät stoppar råttor? Som tuggar betong och klämmer sig igenom springor på några få millimeter...

Tror nät är skapligt värdelöst. Det behöver nog vara hel platta av något material. Där de inte kan få närkontakt med kompostinnehållet.

Putsnät stoppar råttor effektivt.
 
:confused: Jag menade alltså under komposten.
Där det inte finns några råttor? En trädgårdskompost håller inga högre temperaturer, och innehåller föga lockande ruttnande grönt. Plus en massa teblad och nåt enstaka äggskal.

Mysigare då att ta sig in till en varm murstock och under golvvärme. Samt krypa in till frestande saker i ett hushåll :D :D

Nä, Nomor får lösa det åt mig. Det har funkat utmärkt tidigare år. :up:
 
Där det inte finns några råttor? En trädgårdskompost håller inga högre temperaturer, och innehåller föga lockande ruttnande grönt. Plus en massa teblad och nåt enstaka äggskal.

Mysigare då att ta sig in till en varm murstock och under golvvärme. Samt krypa in till frestande saker i ett hushåll :D :D

Nä, Nomor får lösa det åt mig. Det har funkat utmärkt tidigare år. :up:

Du påstod att inget nät hjälper mot råttor. Varav jag påpekade att det finns. Det var alltså dels riktat till TS, som ju var den som frågade kring botten. Nu tycker jag förvisso att gift är ett jävla aber, men mitt svar var alltså inte riktat till varken din kompost eller ditt hus.
 
Du påstod att inget nät hjälper mot råttor. Varav jag påpekade att det finns. Det var alltså dels riktat till TS, som ju var den som frågade kring botten. Nu tycker jag förvisso att gift är ett jävla aber, men mitt svar var alltså inte riktat till varken din kompost eller ditt hus.
Jag har putsnät under min ena varmkompost, där hamnar det både kött, fisk och grönsaker och än så länge fungerar det utmärkt! Maskar tar sig in, men inga gnagare 😊 så jag delar din erfarenhet.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 664
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
385
Senast: VLMF
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 326
Senast: sthu
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
727
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp