Egen odlad havre

shady

Trådstartare
Bör den ligga innan man kan använda den, eller är det bara att köra på? Den har ju iof legat nu i några veckor sedan skörden, men bör den ligga längre? Den är torr.
 
Sv: Egen odlad havre

Om den är torr kan du lugnt börja fodra med den nu. så gjorde vi och hästarna lever än:cool:
 
Sv: Egen odlad havre

Anledningen att man brukar säga att man inte ska fodra med färsk spannmål är att den färska spannmålen inte innehåller samma mängd aktivt e-vitamin som lagrad spannmål gör (efter ca två månader). Men eftersom havren ändå är en liten andel i foderstaten spelar det ingen roll i praktiken för hästar. Den är liksom ingen viktig vitaminkälla i vilket fall. Dessutom ger man ju ofta tillskott av e-vitamin i mineralfodret ändå.
 
Sv: Egen odlad havre

Ok, hade nämligen aldrig hört tidigare att man skulle låta havren ligga, men nu vet jag varför. Tack för svaren.
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 620
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Wille
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp