Egen odlad havre

shady

Trådstartare
Bör den ligga innan man kan använda den, eller är det bara att köra på? Den har ju iof legat nu i några veckor sedan skörden, men bör den ligga längre? Den är torr.

Sv: Egen odlad havre

Om den är torr kan du lugnt börja fodra med den nu. så gjorde vi och hästarna lever än:cool:

Anledningen att man brukar säga att man inte ska fodra med färsk spannmål är att den färska spannmålen inte innehåller samma mängd aktivt e-vitamin som lagrad spannmål gör (efter ca två månader). Men eftersom havren ändå är en liten andel i foderstaten spelar det ingen roll i praktiken för hästar. Den är liksom ingen viktig vitaminkälla i vilket fall. Dessutom ger man ju ofta tillskott av e-vitamin i mineralfodret ändå.

Ok, hade nämligen aldrig hört tidigare att man skulle låta havren ligga, men nu vet jag varför. Tack för svaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 226
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband