Egen tid då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
För en gångs skull är vi inte alls överens hemma. Det börjar bli jobbigt att vara gravid och vi har helt olika åsikter om hur mycket tid var och en ska lägga på sina egna intressen.

Jag är snart fotbollshatare!!! Maken spelar fotboll 4 dagar i veckan och det brukar bli bortåt 15 timmar/vecka - två träningar och två matcher. Förut funkade det när han pluggade en eller två halvdagar i veckan och när jag inte var gravid så kunde jag ju göra det mesta själv, utan hans hjälp. Nu jobbar han 4 dagar i veckan, åker halv sju på morgonen och är hemma vid fem, men två eftermiddagar stannar han på fotbollsklubben på väg hem och tränar och kommer då hem vid halv tio på kvällen. Både lördag och söndag är det match och är det en bortamatch är han borta minst fem timmar.
Sen är det ju ett antal matcher på TV på helgerna som han bara måste se och han är ändå så trött efter sin hobby att han inte orkar upp ur soffan :mad:

Sen ett halvår tillbaka har jag bett honom att minska på spelandet i alla fall med en dag i veckan. Att i alla fall skippa b-lagsmatchen, men det funkar inte.

Mina intressen har jag hemma - hästarna, hundarna och trädgården. Och inget hindrar att jag kör en tvättmaskin undertiden jag rider eller promenerar med hundarna och jag finns ju ändå hemmavid. Dessutom tycker väl jag att djuren är en del av familjen och at trädgården hör till huset...
Ridningen brukar i vanliga fall bli 8-10 timmar i veckan eller mindre ifall jag känner att jag inte har tid.

Jag kan gissa att när bebisen väl kommit så kommer det att bli ännu mer jobb och mer behov av att hjälpas åt och finnas hemmavid. Jag har bett om bara två dagars fotboll i veckan och minskandet på antalet matcher på TV per helg, men det tycker maken är orimligt, även om han också tycker att vi ska få lika mycket egentid båda två.

Hur mycket tid har ni åt er själva? Vad kan man räkna med?
 
Sv: Egen tid då?

Den tid jag har för mig själv är den tid jag tillbringar i stallet ca 3-4dagar/vecka, brukar rida tre dagar och vila fjärde dagen ifall jag har honom fyra. Dvs 3dagar * 3h = ca 9-11h (vecka)

Min dotter är 1år och 3månader. Vi köpte hus för två år sen. Min sambo har inga egna fritidsintressen, vilket både är bra och dåligt. Bra på det sättet att han har gott om tid att ägna sig åt huset och oss, dåligt då han ger mig samvetskval att jag är borta såpass mycket. Hade han varit borta en del oxå så hade det ju jämnat ut sig mer :o

Just nu jobbar jag heltid medan sambon är pappaledig och hemma med dottern. De dagarna jag har hästen försöker jag vara i stallet efter 20:00 (då har dottern somnat) men nackdelen är att det blir mörkare snabbare om kvällarna nu. Trots att man kan känna sig slut efter en arbetsdag och efter att ha varit ute och ridit ser jag till att vara trevlig och social både med dottern och sambon när jag kommer hem.

Jag kan garantera att ni kommer få mer konflikter när ert barn kommer! Att ha barn är jobbigt, jag upplevde många gånger när sambon kom hem att det var väldigt skönt att lämna över dottern till honom och ge mig ut till stallet. Ett barn kräver ofta 110% uppmärksamhet, Om din kille redan nu är slut efter fotbollstränanden så måste han räkna med att kunna ställa upp och engagera sig i barnet även när han kommer hem. Jag fick minska på mitt ridande/tid i stallet när min dotter kom, jag tror att din kille måste räkna med att minska sitt fotbollspelande.

Sättet jag får min familj att funka är att planera och kompromissa. Hoppas din kille inser att han måste göra det oxå.
 
Sv: Egen tid då?

Jag har nog inte så mycket egen tid, jag tycker jag och dottern är tillsammans jämnt, är jag i stallet, vilket jag är 6-7 dagar i veckan, så nog är hon med mig minst 5 av dom dagarna, privat så umgås jag med fler i stallet, vi träffas regelbundet, nog har jag Elin med mig oftast.
När maken ska på fest, så är det mycket med jobbet, och där är det 14 grabbar som jobbar, och då kan man ju absolut inte ha barnet med sig (morr, morr).
Som nu i helgen, han ska bort och ha grillkväll hos en kund, jag ska bort till en tjej i stallet som fyller 40, gissa vad dottern är.

Så mycket egentid blir det väl inte, men det är viktigt att få den, särskilt när barnen är små, och då tror jag att jag hade mer tid för mig själv.

Sen beror det också på vilket behov man har av att ha egen tid.

Men denna vecka har jag faktiskt fått egen tid 2 ggr!!!!!, en kväll själv till stallet, en kväll på tupperwareparty.
 
Sv: Egen tid då?

Vi har inte uppdelat timmar hit och dit. Både jag och min man har ju hästarna som intresse, så han mockar och rider gärna om inte jag orkar/känner för det. Men han spelar också i flera orkestrar, och detta driver mig ibland till vansinne eftersom han inte kan säga nej då någon ber honom att ställa upp på en spelning. Och, tro mig, det gör de, hela tiden... morr...Nej, det har faktiskt blivit mycket bättre, och jag är överygad om att din man kommer att vara mer till förfogande då barnet kommer. Det är så fantastiskt, att man faktiskt inte vill missa det. Min man och jag diskuterade under min graviditet och han lovade att vara hemma mer. Det var han också mycket i början, men sedan blev det mer och mer att det bokades in ett antal spelningar osv, men det går i perioder. Det är ju svårt att pussla ihop allt när man har djur också, men det går! Om din man också vill ha barnet, och det antar jag att han vill, så kommer det nog inte att vara något större problem, men det är viktigt att man diskuterar det.
 
Sv: Egen tid då?

Egen tid?
Jodå, lite.
Nu har sonen börjat på dagis så på mina kvällsveckor (vi jobbar motsatta skift jag och gubben) så 4 dagar har jag förmiddagarna då lediga... förrut har jag varit tvingad att ha barnvakt.
Men egen tid har jag bara i stallet i stort sett.
Men för våran del är det inte fotbollsträningar eller dylikt som hindrar mig från att ha mer, utan att min kära man älskar att grejja med huset, just nu bygger vi ut och annars är det ved som det ska grejjas med, bilar som måste mekas med osv. Så vi har väl mer gjort den gamla uppdelningen att jag framför allt har hand om sonen och innearbetet, och han om utearbetet och att jag får klämma in hästarna när tid finns, eller när barnvakt finns tillgänglig...
Det är lite jobbigt ibland, men det funkar, för hela familjen numer!
 
Sv: Egen tid då?

Tokmaja skrev:
Men för våran del är det inte fotbollsträningar eller dylikt som hindrar mig från att ha mer, utan att min kära man älskar att grejja med huset, just nu bygger vi ut och annars är det ved som det ska grejjas med, bilar som måste mekas med osv.

Ska vi byta? Jag kryper själv runt på golvet som ett stort hängbuksvin och målar lister, bryter upp gammalt golv och skruvar upp gardinstänger (fast dem sätter jag inte fast i golvet). Hade min man renoverat på huset och grejat med sådana saker så hade jag nog inte beklagat mig. Men fotboll... och ett bottenlag dessutom som förlorat att matcher utom 3 de senaste tre åren! Och då spelar han ändå både i a- och b-lag.
 
Sv: Egen tid då?

Jag hade med nr 1 bara några timmar då och då att sova ut på.

Pappan sov hela natten (Vidar sov inte på nätterna mer än en liten stund då och då förrän han slutade helamma vid 7½mån) och tog ibland bebin på förmiddagen så jag fick sova. (han jobbade iofs inte men ammade ju inte heller...och ville inte ha bebin som krävde massor av stimulans så lång tid i taget, han ville få huvudansvaret senare istället då han gillar större barn bättre än obegripliga bebisar)

Det var absolut livräddande att få sova! Men bebin var till 90% mitt bestyr första året. Sedan var han pappaledig 9 mån när Vidar var ett år och då var jag ju barnfri så länge jag jobbade! Enormt! Men sedan var det extremt små "luckor" med egentid, för pappan var nåååågot barntrött när jag kom hem ;)

Men den tiden han var pappaledig grundlade sedan deras relation. Utan det "tvånget" att klara sig utan mamma hela dagarna blir det inte samma sak. Nu har de ett jättebra förhållande vilket är skönt då vi har delad vårdnad.

Med nr 2 som har en annan pappa planerar jag annorlunda. Vi ska dela mkt mer från början. Jag har satsat på att lägga om ekonomin (billigare boende, sålt flera hästar, kör billig bil) så vi ska kunna vara hemma båda två och dela på bebisen alldeles från födseln. Sedan kommer vi att varva ledigheten så jag kan gå in och jobba lite då och då. Och den här gången ska det vara lika mycket egentid för båda :)

(fråga mig igen om ett par år om vi klarade det :D )

mian1 - jag tror du ska låta honom komma på själv vad han inte hinner med.

Se bara till att ni verkligen delar lika på den "egna" tiden. Och tiden med barnet. Det krävs att man gör upp ett strukturerat schema och följer det, annars blir den som har tuttarna fastlåst....
 
Sv: Egen tid då?

Silverkedjan skrev:
mian1 - jag tror du ska låta honom komma på själv vad han inte hinner med.
Se bara till att ni verkligen delar lika på den "egna" tiden. Och tiden med barnet. Det krävs att man gör upp ett strukturerat schema och följer det, annars blir den som har tuttarna fastlåst....

Han vill ta hand om barnet så mycket han kan, då han inte jobbar. Men han har en föreställning om att även små bebisar kan följa med på diverse aktiviteter (=fotboll). I hans klubb är nästan alla invandrarfäder tvingade av sina fruar att ha barnen med på träning och matcher ifall de vill spela. Så där sitter en hel rad ungar och väntar varenda träning. Så tror min man att det går att göra med en liten bebis också. Fast det är ju jag tveksam till. Han vill ju inte ta hundarna med sig på träningarna fast de skulle kunna behöva få springa av sig (fast det beror på att de biter de andra spelarna i benen)
Och även om han inte kan amma så sitter väl bebin inte fast i tutten 24 timmar om dygnet? Man borde väl kunna lämna fulltankat barn till pappan när han kommer hem så att de kan ge sig iväg nånannanstans och jag kan sova? Nån timme kan väl bebin hålla ut?

Fast jag tycker fortfarande att 15 timmar fotboll är för mycket! Men det är klart att jag kan ju inte tvinga honom att stanna hemma och umgås med mig om han inte vill. Fast jag kan ju erkänna att jag många gånger funderat på att klippa sladden till parabolen på helgern :devil:
 
Sv: Egen tid då?

Nu har jag turen att ha 2 äldre barn som tar sin lillebror någon timme då och då så jag får viss egen tid i stallet. Min man tar gärna Tobias när jag är upptagen av föreningsaktiviteter på helgerna.
När barnen var små så brukade jag få en egen stund när maken kom hem från jobbet. jag ammade kvickt som katten och var sedan borta tills nästa amningstillfälle. Om så bara för 20 min så gick jag ut med hundarna eller åkte upp till stallet. Mockningen skötte jag dagtid då bebisen sov i bilstolen/barnvagnen. Vi resonerade lite så att han får vila upp sig till o från jobbet och jag den stunden när han kommer hem. Sen försöker jag göra klart det mesta i stallet dagtid så vi hinner umgås tillsammans alla i familjen på kvällen. Den gemensamma tiden får man inte glömma bort när man får barn.
 
Sv: Egen tid då?

1. Du får väl förklara att graviditet är JOBBIGT och kräva HJÄLP.
2. Bebisen kommer att göra sin pappa varse om vad som är möjligt och inte möjligt.
3. Fotboll på TV kommer att vara din bästa vän. Sätt bara bebin i hans knä och stick ut och rid.


Så du skall vara försiktig med parabolen.
Och så kommer din man att upptäcka vad man kan och inte kan göra om man måste ta med en bebis.

Han kanske kan ha med den på fotbollen, okej, då löser det sig ju.
Min sambo lyckades att fixa lyse till ridbana medan han var hemma och pappaledig.
Fråga mig inte hur det gick till.
 
Sv: Egen tid då?

Inte_Ung skrev:
1. Du får väl förklara att graviditet är JOBBIGT och kräva HJÄLP.
2. Bebisen kommer att göra sin pappa varse om vad som är möjligt och inte möjligt.
3. Fotboll på TV kommer att vara din bästa vän. Sätt bara bebin i hans knä och stick ut och rid.


Så du skall vara försiktig med parabolen.
Och så kommer din man att upptäcka vad man kan och inte kan göra om man måste ta med en bebis.

Han kanske kan ha med den på fotbollen, okej, då löser det sig ju.
Min sambo lyckades att fixa lyse till ridbana medan han var hemma och pappaledig.
Fråga mig inte hur det gick till.

Lyse till ridbanan... :idea: Hur lyckades du med det? Jag har lyse till en framtida ridbana, en stor farmarlampa som lyser upp hela området. Problemet är att jag inte har nån ridbana där lampan lyser, det är den som saknas.
Ju mer hjälp jag behöver desto gnälligare blir maken. Han är ju van vid att det är jag som fixar vatten till hästarna, promenerar hundarna, klipper gräset och gräver. Ber jag om hjälp blir han så kinkig så jag börjar undra om det är han som är bebisen. Och innan graviditeten så lovade han bl.a. att han skulle hjälpa mig motionera min stora häst och en gång klättrade han upp på hennes rygg och "red" i säkert tre minuter (medan jag ledde hästen). Nu har han krånglat så länge med en sån enkel sak som att hjälpa mig lyfta ut gräsklipparen ur boden så jag har ringt pappa och bett om hjälp. Att jag skulle behöva hjälp att ta på strumpor så att jag slipper gå barfota har jag inte ens orkat ge mig in på. Jag kommer bara åt vänster fot... :crazy:

Men jag kan nog tänka mig att gå utan strumpor ett tag till - om det leder till en belyst ridbana :D

Förresten, vilka maträtter ska jag öva på inför ditt besök? Nu har jag ju faktiskt en ELEKTRISK spis!!!
 
Sv: Egen tid då?

Jag är oxå fotbollsänka och det är skitsurt ibland. Fast min sambo har gått ner en div, inte lika mycket träning.
 
Sv: Egen tid då?

Nu har ju inte jag någon koll på fotboll, då jag är jaktänka... ;) Men tränar/spelar de året runt eller?
Jakten är bara ett par månader på hösten/vintern och då ialla fall hunden med husse... ;) Under sommarn har jag nu äntligen kommit igång med agiltyn och tränar två gånger i veckan och det är min egentid. Men eftersom jag har haft Elin hemma väldigt länge undertidne jag har jobbat så har jag ganska ofta dragit iväg till stan, eller dyl på helger och kvällar när jag har haft panik. ;) Men vi kollar ofta av med varandra om det är något man vill göra så det brukar lösa sig. Det enda jag har gnällt om på slutet är att jag vill gå ut och ta en öl men där ligger problemet mest i att jag ingen att gå med. Och att gå med min mans killkompisar känns lite drygt... ;)
Men jag tror på att låta varandra få göra det man vill utan att kräva milimeter rättvisa. Ibland är det jag som har mycket "utanför hemmet" och ibland är det han. Jag blev helt chokad när min mans kompis tjej talade om att hon brukade hitta på att han var tvungen att vara hemma bara för att han inte skulle få göra mer roliga saker än henne... Alltså, han frågade om han kunde jaga på morgonen, då hittade hon på att hon var tvungen att åka och träna då bara för att han inte skulle jaga. I det läget hade jag sagt att okej jaga på morgonen men jag skulle vilja sticka iväg och träna på eftermiddagen...
 
Sv: Egen tid då?

mian1 skrev:
Förresten, vilka maträtter ska jag öva på inför ditt besök? Nu har jag ju faktiskt en ELEKTRISK spis!!!
Jag äter precis vad som helst som är klassat som mat för människor och mättar magen.
Så det är mycket enkelt.
Men njurpaj, ostron och komage tillhör inte favoriterna.

Män kan bli mycket konstiga när deras fruar är gravida och sedan när bebisen kommit.
De går ofta in i regression eller får ett flyktbetéende.

Män är rädda för faderskaper på ett annat sätt än kvinnor är rädda för moderskapet.
De är rädda för att inte kunna räcka till som pappor till tonåringen som bebin skall bli om 13 ÅR sedan under graviditeten. Ofta är de helt skräckslagna.
De ser framtiden inte nuet.
Det går över när barnet har kommit.

De får cellskräck och springer hysteriskt runt och skall utnyttja den sista fria tiden.
De får ekonomisk nojja och sätter igång att arbeta övertid dygnet runt.

Om din man blir en pipsill av att vara tvungen att hjälpa till, låt homon vara en pipsill då.
Men låt honom inte slippa hjälpa till.
Berätta för honom att du vet att män blir pipsillar när deras kvinnor är gravida, så att det är ingen idé att gnälla.

Och en annan sak.
Skit i att göra mer än det absolut nödvändigaste.
Ärligt talat, skulle han låta hästarna vara utan vatten om du satte dig ned och sade att du inte kunde vattna hästarna?
Och varför måste du klippa gräset?
Skit i det, du kan klippa det nästan år i alla fall.

Ta varje sak för sig, titta på det, och bestäm dig för om det är livsnödvändigt (vattnet till hästarna) eller bara något du vill skall bli gjort (klippa gräsmattan), och så tar du och skiter i det som inte är livsnödvändigt och så får din man göra det som inte går att skita i (vattna hästarna).

Föresten, jag kan läsa ur dina inlägg att du har börjat att "boa".
Så du är nog hormonpåverkad i alla fall.
 
Sv: Egen tid då?

Vet inte om jag boar, men jag är trött på att det inte blir gjort. Köket bytte vi ut i våras och det är ett par lister kvar och lite färg som ska till. Detta hade vi bestämt att vi skulle göra i somras, men det har fortfarande inte blivit gjort. Och den största anledningen till att jag vill ha det gjort innan bebisen föds är att jag inte tror att det är lämpligt att måla med oljefärg med en nyfödd bebis i huset.

Med gräsklippningen så är det tyvärr så att jag är en fanatisk trädgårdsnörd och går fram som en mullvad i trädgården så länge det inte är tjäle i marken. När det är tjäle i marken deppar jag och tröstshoppar från diverse frökataloger.

Och nej, hästarna står inte utan vatten, men jag hatar att tjata! Och varje gång jag ber honom att gå med en spann eller två åt dem så frågar han om jag verkligen inte kan ta en spann eller två halvfulla. SÅ tungt är det väl ändå inte. Om han tar över mina extra 20 kilo mage och vattenfyllda leder så kan jag gärna bära både två och fyra spänner.

Men nu är det väl ändå inte så långt kvar. Och tur är väl det. Graviditet kommer INTE att bli nån vana!!!!!
 
Sv: Egen tid då?

marieka skrev:
Jag är oxå fotbollsänka och det är skitsurt ibland. Fast min sambo har gått ner en div, inte lika mycket träning.

Min man kan inte gå ner en division för det finns ingen mer. Det är så de håller sig kvar i botten på tabellen år efter år. :D
 
Sv: Egen tid då?

Just det där att man tröttnar på att saker hemma inte blir gjorda, det är en del av boandet.
Ärligt talat så kan ni väl leva utan listerna?
Du skulle ha sett hur jag har haft det i den nya öppningen mellan matrum och vardagsrum, det var bara en motorsågad öppning i väggen i 4 år tills alldeles nyss.
Nu så är den vackert inklädd med tröskel och listverk.
Men det gick ju att leva utan det också.

Du har rätt, nyfödda bebisar gillar inte målarfärg.
Jag har läst någonstans att man inte skall måla närmare förlossningen än 6 veckor, för att det tar så lång tid för färgen att bli ofarlig.

Graviditet är ett dj**la skit, det är bara att uthärda.
Bebisar är gulliga och jag tycker att amma är alldeles ljuvligt, men jag bara hatar att vara gravid.
 
Sv: Egen tid då?

Barn skulle jag kunna ha en hel hög... bara jag slapp vara gravid något mer.

Problemet med många män är att trots att de försöker så kan de inte sätta sig in i hur det är att vara gravid. Speciellt inte om man nu har en tuff graviditet. Foglossning går ju liksom inte att beskriva... det bara är där som en djävulsk förbannelse som gör så att en snigel framstår som en formel1-bil.

Har du förklarat konsekvenserna av vad som kan hända om du inte är försiktig med dig nu för honom? Om inte kanske du kan sätta lite skräckpropaganda i händerna på honom, kanske inte det bästa sättet men kan kanske få honom att vakna upp lite för vad du kan eller inte kan göra.

Vill dock inte skriva ut så mycket här och nu eftersom det kan bli så fel.

Jag tror nog att det mesta kommer att reda sig, du verkar rätt förnuftig och jag får känslan av att du törs och kan prata för din sak.
 
Sv: Egen tid då?

Det låter inte som en smart grej att skaffa gård OCH barn med en man som är lat och redan innan barnet är fött inte prioriterar gården och djuren utan andra grejor man inte behöver bo på landet i ett renoveringsobjekt för.

Din tid kommer INTE att räcka efter förlossningen :mad:

Ska du fortsätta sköta gården och hästarna så får du i så fall lämpa bebin helt över på honom.

Eller acceptera att du tar bebin och ingen renoverar eller sköter djur.

Eller flytta till ett mindre tidskrävande boende och släppa hästarna.
 
Sv: Egen tid då?

smart!
Fast igår fick jag reda på att dem spelar en viktig match idag. Vinner dem så går dem upp en division, tadaa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 809
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp