Sv: Egen tid och småbarn
Hur resonerar ni kring det? Det är jätteviktigt att vi båda får det!
Ger ni varandra egen tid? Flera gånger i veckan! För min del handlar det oftast om att jag åker till skolan, men eftersom att jag är i skolan ca 10 timmar om dagen så vill jag inget annat än att få umgås med min älskade dotter och sambo när jag kommer hem.
Hur gör ni med det som måste göras hemma? Sambon har middagen klar när jag kommer hem från skolan vid 17.30 så att vi kan äta tillsammans hela familjen. Sen städar vi ca 20-30 minuter varje dag efter att vi nattat Ailie så vi delar väldigt lika.
Delar ni på det eller tar den som är hemma alltihop? Vi delar. Sambon tar ju hand om det konstanta småplocket som tenderar att bli runt en 1-åring (

) och fixar middag varje vardag. Men när jag kommit hem och Ailie har somnat så hjälps vi åt att städa och fixa här hemma så att vi åtminstone får somna med ett rent och snyggt hem.
Hur gör ni för att orka med hem, barn osv? Vi ger varandra sovmorgon varje vecka. Vi ser till att vi får 2 sovmornar var varje vecka. Både jag och min sambo behöver sömn för att funka så det är viktigt för oss att vi får sova.

Vi har turen att ha mina föräldrar nära så många av mina lediga dagar bjuder mina föräldrar på middag och hjälper till med barnpassning så att vi får sitta ner och äta i lugn och ro och inte behöver tänka på att handla och laga mat. Guld värt!
Sen måste man se till varandras behov. Jag vet hur jobbigt det kan vara att vara hemma med barn hela dagarna (har ju själv varit hemma 1 år) så på vardagarna efter att jag kommit hem ser jag till att Ailie får kvällsmat, kvällsbad och roar henne sista timmarna innan hon ska sova så att sambon kan åka hem till kompisar eller bara får tid att sätta sig ner och läsa tidningen/sitta vid datorn. Jag får mycket av mitt sociala liv på skolan så när jag kommer hem vill jag inget annat än att leka med Ailie.

På helgerna låter vi varandra komma ifrån om man vill (fast oftast vill man ju ändå bara mysa med familjen). Det kan tex handla om personalfester, myskvällar hos vänner osv. Vi vet båda hur mycket det är värt att få komma hemifrån nån gång ibland och umgås med sina vänner utan barn så ingen av oss skulle drömma om att inte unna den andra den lyxen.
Hur viktigt är det för er att få egentid? Otroligt viktigt! Och jag tror att det är just den egna tiden som gör att vi klarat av första året med barn och ändå är mer kära än någonsin. Klart att det är tungt ibland, tar på krafterna osv, men iom att vi båda får möjligheten till egentid har vi båda så mycket energi att ge våran dotter kärlek och omtanke.

Och vi är båda väldigt öppna med om det känns jobbigt en dag. Både jag och min sambo kan säga "just idag är jag väldigt trött och behöver sova/en promenad/ta en fika på stan med en kompis" och då ställer man upp och tar hand om Ailie ensam för då vet man att partner snart kommer hem igen mycket gladare och med mer energi till henne - det vinner alla på.
En del kan tycka att man låter hemsk om man säger "just idag är det skitjobbigt att ha barn och jag orkar inte med" men jag kan tycka att det är viktigt att man faktiskt vågar säga det, framför allt till sin partner. Det handlar ju inte alls om att man inte älskar sitt barn, man känner sig bara ur form och behöver tid till vila.
Just nu har tex sambon och Ailie åkt iväg och hälsat på kompisar så jag har 3 dagar för mig själv. Jag saknar dom massor såklart, men det är skönt också. Vi är båda iväg på egna resor med Ailie med jämna mellanrum. Åker och hälsar på släkt och vänner och har skitkul tillsammans, samtidigt som partnern får tid att vara hemma och vila upp sig och ta tag i saker i hemmet som kanske inte hinns med annars.

Eller det omvända, att man får åka iväg på semester och lämna partner och barn hemma.
Och i torsdags lyxade vi till det rejält och beställde en långweekend till Amsterdam i juni bara jag och sambon, så ska min mamma och pappa vara barnvakt så att vi får 5 dagar bara han och jag. Underbart!
Det blev långt, men jag gillar att diskutera föräldraskap och hur man fixar vardagspusslet hos andra.