Egen transport?

Sv: Egen transport?

Min första transport köpte jag begagnad för 21.000 kr. Den hade jag stor nytta och glädje av i tre år innan jag sålde den för 17.000 kr - som gick rätt in som kontantinsats i en ny transport, resten har vi på avbetalning.

Egen transport är guld värt, vi hade inte klarat oss utan! Helst skulle man ju ha två för träningar o dyl men det är ganska lätt att låna in en de få gångerna vi åker med två hästar.
Vi hämtar hö och spån med transporten,. kör skräp till tippen, lasttränar, hämtar halta hästar i hagen (mindre kul men när man står med trebent häst över en km från stallet är man själaglad att man har transport!), träningar, tävlingar eller om man bara lastar för att åka o rida med någon kompis!

Har egen. Sedan finns det även att hyra i stallet, men skönare med egen så att man alltid vet att det är lugnt.

Min sambo, som hade hästar när vi träffades har en transport. Har börjat titta på att köpa en ny, den börjar bli till åren nu... Skulle inte klaras oss utan, tävlar båda i hoppning med våra hästar och sen har dottern en ponny.

Första året jag hade häst hade jag ingen egen transport, utan lånade av en stallkompis. Men sen kändes det inte riktigt bra att låna. Känns bättre att ha en egen. Så för några månader sen köpte jag en gammal hästtransport (kostade inte många tusen). Sen renoverade pappa den lite.
Det är såå mycket värt att ha en egen! Åker ca en gång i veckan och det känns så skönt att kunna ha tillgång till den precis när man vill. Inte minst när min häst blev akut sjuk och var tvungen att snabbt komma till djursjukhus. Tack och lov att jag hade en egen transport då, och slapp krångla med att hitta någon att låna när det var mitt i natten!

Har skaffat mig BE-kort så jag köra en B-kortslastbil med boggivagn efter vid behov att köra fler än 2 pållare.. Köpte allt på leasing så vi drar all kostnad + moms i pojkvännens företag :D Jag har lånat ut den för att få ihop till leasingkostnaden :idea:
Min gamla transport köpte jag på avbetalning då jag inte hade hela summa att lägga ut på en gång.. :bow:
Kolla med olika försäljningställen, dom kan oftast fixa en bra finansiering även på de begagnade släpen!;) Jag hittade mitt gamla på ett sånt ställe..

*kl**
Innan lånade vi av grannstallet. Men när jag fick min unghäst i September blev det ett evigt flängande med hyrsläp och mina föräldrar tyckte inte det var värt det.
Så vi köpte en ny Thule Star Safir som vi fick för nån vecka sedan. Allt är så mycket enklare nu och man kan åka iväg mer "spontant".:banana: Vi är super nöjda med vårat släp Även jag som är amatör på att köra med släp känner skilnaden på detta och det som vi brukade låna. Tycker priset var bra och man får mycket släp för pengarna.:bump:

Vi har egen transport. Köpte den något halvår efter att vi köpt tävlingsponnyn, dt funkade lixom inte att hyra/låna flera ggr i veckan för träning och tävling. I längden hade dt nog blivit dyrare att betala 400-500:- varje gång man hyrde och dessutom var dt jobbigt att man måste städa ur den jättenoga så fort man bara kan och åka in till stan för att lämna transporten igen, särskilt när man var trött efter en lång tävlingsdag.

Det är guld värt att ha egen transport!
Dessutom behöver man ju inte ha senaste modellen, man kan ju hitta lite äldre, men säkra bogietransporter för runt 30' .
Det viktigaste är ju att hästen åker säkert och bekvämt :)

En transport har ju flera användningsområden, vi har den som släpkärra att hämta spån, och flytta grejer och så med (och åka till Ikea :rofl: )

Jag har ett enaxlat Gisebo släp. Köpte det när vi bara hade ponny och då var det helt ok.
Nu har vi ju ett halvblod med och han kan inte åka i den kärran, det är för instabilt.
Så idag ska jag hämta mitt nya Thule Star Safir :love:
Jobbar för fullt med mitt BE-kort. Tills dess att jag har det får jag köra med mitt enaxlade och be någon om hjälp när den store ska åka.

Du lär inte ångra dig.:bump:
Både jag och hästen älskar vårat släp.:love: :love:

vi hyrde transport i början men kom fram till att vi ville ha en egen som vi visste var tillgänlig alltid, vilket hyrtransporter inte alltid är.
allra först köpte vi en enkelaxlad och då körde vi mest ponnyn på träningar. sen när behovet av träningar omfattade även min häst så fick vi köpa en boggie. och den har vi ju använt till en massa annat, mc, skräp till tippen osv. vi använder den otroligt mycket då ridklubben vi tillhör ligger tre mil bort :bump:
fick otrolig använding av den häromdan när vi åkte till djursjukhuset mitt i natten... var kan man få tag på en transport så snabbt annars?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
627
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka