Egentillverkad pad?

cristobal

Trådstartare
De padar man har under bomlösa är vad jag förstår gjorda av filtad ull. Då jag i min yrkesverksamhet har haft mycket stor använding av olika filttyper, så har jag även samlat på mig ett antal olika typer.
Jag ska undersöka hur tex Equitexinläggen känns jämfört med de filtkvaliteter jag äger.Kan tänka mig att det ska finnas en god stabilitet i längd-breddriktning på dem.

De typer jag främst har använt mig av är filt för handgjord papperstillverkning, med invävd kärna av ngt slags nylonnät. Oerhört stabila, men kanske aningen för hårda?
Den andra sorten jag ofta brukar är filt som man har i koppartryckspressar, och där finns ju både vävburen men också stampad filt i olika tjocklekar.
Just detta att jag har många olika tjocklekar och grader av mjukhet borde göra att man skulle kunna få fram en alldeles lagom tjocklek.

Är det möjligen någon som har gjort egna ilägg av denna typ och har erfarenheter kring detta? Eller andra med tankar om det?

Sv: Egentillverkad pad?

Tänkte du göra ilägg av filtad ull?
Blir det något tryckfördelning av det?
// Linda

Ja, det är det jag undrar över.
Har förstått att tex Equitex-iläggen består av ca 2 cm tjock ullfilt.

Men de flesta inläggen består väl av vad jag vet av samma sak som i Tempur-madrasser. Det ger större viktfördelning.

Jag skulle inte försöka mig på att göra egna ilägg, tycker det verkar lite onödigt när det finns såpass bra att köpa.

Jag har fått en pad tillverkad av ullfilt till min bomlösa sadel. Den fungerar utmärkt!
Det är som två paneler fastsatta i ett läderband på mitten där kanalen bildas. Alltså läderbandet ligger mot sadeln. Hela paden sitter fast på sadeln med hjälp av läderspännen, så jag tar aldrig av den utan byter bara det jag har under.
Ullen håller formen bra och binder inte vätska.

Den pad, i tempurmaterial, som hörde till min sadel kunder jag trycka ihop med tumme och pekfinger. Så jag tyckte inte det kändes särskilt tryckutjämnande.
Det finns förstås mycket bättre tempurpadar som fungerar utmärkt. Annars skulle folk inte rida distans i dom.
Min ullpad har också ridits distans i, men bara 50 km så jag kan inte svara för mer.
Jag har dock inte haft en tanke på att byta paden till nåt annat material även fast än jag så småning om kommer att rida längre.

Det är svårt att förklara i text så jag hoppas du fått svar på några frågor. Annars gör jag ett nytt försök.

Mvh
Cicki

Som sagts tidigare är padarna till bomlösa sadlar vanligen gjorda i olika skumgummi-material.
Dock tycker jag att ull skulle vara ett lämpligt material att använda, det är ju ändå det som de flesta sadlar är stoppade med.

Uppgiften paden har är att lyfta den bomlösa sadeln från hästens ryggrad, och även att i någon omfattning utjämna trycket från ryttaren.
Därför bör inte paden vara så mjuk att man kan trycka ihop den särskilt mycket, dock så mjuk att den formar sig efter hästen.
Noga också med att alla kanter måste vara väl utanför sadeln, så det inte blir en hög kant inklämd under sadeln. (jämför med att ställa dig barfota med halva hälen uppe på tex en tjock matta, och halva hälen på golvet, inte så skönt)

Lycka till med pad-byggandet! Du kan väl slänga in en bild när du fått till det? :idea:

Men det är ju stor skillnad på att kunna trycka ihop en pad mellan tumme och pekfinger och trycket som kommer från sadeln. Testa att trycka ihop paden mellan dina handflator istället, det borde vara med representativt för det tryck som kommer från sadeln.

Jo, det förstår jag. Det gick tyvärr att trycka ihop den på alla möjliga vis. Materialet liksom flyttade på sig, bara försvann. Då fyller det ut hålorna och blir inte mycket kvar, om nåt alls, där trycket finns. Den blev inte tryckutjämnande utan materialutjämnande.
Men som sagt, det finns bättre padar än just den. Jag är i alla fall jättenöjd med min ullvariant som fungerat utmärkt. Och jag är övertygad om att det finns jättebra "tempurvarianter".

Jag har provat andra varianter där iläggen legat i fickor i diverse sadelunderlägg t ex shabrak. Funkat jättebra, men då ska man hålla på och byta och risken finns att de inte ligger exakt så det bildas kanal där det ska.

Vänligen, Cicki

Intressanta svar!
Egentligen borde man väl i stället köpa en sån där luftpad, som det var en tråd om för ett tag sedan, verkar ju funka alldeles utmärkt.
Wiszca; är padarna fasade nedåt? Var det en sadelmakare som utförde jobbet?

Nej, de är inte fasade. De fasar sig själv eftersom materialet glider lite i sidled i förhållande till sig själv. Det låter märkligt för det är inte slinkigt alls så det glider inte omkring på hästen, absolut inte.
Upptill är det fastsytt i läderbandet. Kanterna blir då raka.

Paden är gjord av min hovslagare som också arbetar med läder och är mycket uppfinningsrik. Han är inte utbildad sadelmakare men duktig hästmänniska, ryttare och allmänt erfaren på hästar och utrustning.

Till min bomlösa behöver ja ingen pad då det är en startreck :D

Men till min damsadel behövs en pad som höjer den i bak. Då jag inte kunde hitta någon sån som jag gillade så fick jag tippset om att göra en själv av filt. Å det gjorde ja, funkat toppen! Klippte till en bit som va lika lång som sadeln, sen en som va nån cm kortare och fortsatte så tills jag hadde en kil som ja sen sydde ihop i bak med björntråd. Inte det vakraste jag skapat kanske men den fungerar, och det är väl huvudsaken ;)

Det är ett lager. Vet inte hur tjockt men minst 15 mm. Ska mäta vid tillfälle.
Han har fler tjocklekar på filt och anpassar individuellt för häst, ryttare och sadel. Han har också gjort westernpadar.

Glömde.....
Han har gjort padar med flera lager också om det behövts.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka