Eget företag?

S

Spider84

Finns det några bra internet sidor om det?

Är det någon här inne som har startat eget (oavsett inriktning på företaget).

Vart fick ni idén från, hur satte ni det hela i verket och hur har det gått?

Jag sitter och dagdrömmer om ...tja vad annat: hästar såklart, men om min idé går att genomföra vet jag inte än, men man kan ju inte ge sig förrän man har försökt i alla fall. ;)
 
Min sambo håller på att starta upp ett företag. Vi har bara skickat in papper till prv ännu.

Du kan ju kolla lite på prv.se och rsv.se
Du kan ju även kolla på nuteks hemsida och även söka på "starta eget" på tex eniro så kommer det upp en del bra sidor.
 
Min sambo har eget företag som han mestadels byggt upp på hovslageri samt avbytartjänst. Men han kör även slädturer, vagnsturer(bröllop osv..), tar emot tillridning o inridning i begränsad skala. Ska börja med lite undervisning är det tänkt också.


Men som sagt man bör ha en fast grund att stå på.

Första året kan du ju få starta eget bidrag men sedan om verksamheten inte riktigt kommit igång så kanske man måste jobba lite som anställd för att klara sig?!

Vad jag upplever inom hästbranchen är att det är svårt att ta tillräckligt betalt?! Många är vana vid "svarta" priser.

Ett exempel:

Tillridning 4:a veckor
Man bör ta 200kr/timmen(exl moms) för att det ska bli lönande.
Så om du rider hästen låt säga 5ggr/vecka a´1 timme!!
Så blir det 20timmar*200kr=4000kr
o då har man bjudit på tiden det tar att mocka osv..
Sedan så ska ju hästen ha mat o stallplats vilket lätt blir 1000kr även om du har eget stall(lån, el till värme belysning, spån, o käk)
Man kan ju tillägga att det alltid finns risker med tillridning och inridning.
Summan blir minst 5000+moms= just över 6000kr. Vissa grymtar till o tycker att det är mycket jämfört med "kalle" som bara tar 3500 "svart".
Det här är bara ett exempel, jag vet inte vad du tänkt satsa på.

Men mitt råd är att våga ta betalt för jobbet man gör.

Lycka till

Får man någon liten "hint" vad det är för spännande du funderar på :p
 
Vi fick ide'n av andra åkare så vi kontaktade en revisor som var med på noterna.
Sedan gick vi till banken och även de var tillmötesgående.
Efter det en lååååååång väntan på att PRV skulle registrera vårt AB.
Skrev de fyra proven på Vägverket rätt tidigt så sedan var det bara länsstyrelsen kvar och sedan köpte vi bilen.
Går hur bra som helst.Budgeten var väl tilltagen och än så länge går det bättre än väntat. :D

Ti_Ti
 
Jag har startat en del företag och även jobbat med affärsutveckling. Innan du sätter igång så bör du ha dissikerat affärsidén ur olika aspekter. En bra metod är att börja med att ställa dessa tre frågor:
1. Är detta strategiskt rätt?
Dvs. finns det en marknad för denna typ av tjänst? Hur ser konkurrenssituationen ut? etc etc
2. Vad är det som gör dig till en vinnare?
Dvs vad i ditt erbjudande gör dig till en vinnare?
3. Är affären lönsam?
Dvs. Om du gör allt rätt...kommer du att kunna tjäna pengar???

Lycka till
/puppan
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 331
Senast: Whoever
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
887
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp