Ja över brytpunkten så betalas moms och skatt in efter hur förra månaden gick.
Det är bara att göra bokföringen för att se vad det skall bli.
Visserligen så måste det in innan fakturorna är betalda men inte innan man vet vad det verkligen blev.
Hur tror du att det går till?
Ok, jag förstår, du betalar månatligen?
Jag vet hur det går till, och som jag skrev tidigare är månatligen inte ett fungerande alternativ för mig. Jag jämkar, precis som
@Lovisaleonora nämner och betalar moms och övrig skatt i efterskott. Oftast i klumpsummor 3-4ggr per år.
@Lovisaleonora - ja precis, preliminärskatten. Samma som jag diskuterade i mitt långa inlägg

Den kan man jämka, som du sade, betala av i en enda stor summa eller beta av månatligen helt enligt Skatteverkets beräkningar. Själv löser jag det genom att jämka preliminärskatten, redovisa skatt och moms 1 gång per år och betala av allt som restskatt under året efter. momsen har de ju ändrat så att den ska betalas tidigare, så det gör jag.
Framöver önskar jag att kunna vända hjulet något, det är inte kul med sådana enorma utgifter hängande över sig. Samtidigt ger det mig möjlighet att lägga in en betydligt större summa på sparkonto och tjäna någon tusenlapp.
Pga preliminärskatten blir jag förvånad att höra att
@Migo ordnat det att bara betala skatt och moms en gång per år, och
@Inte_Ung inte känner igen upplägget? Är preliminärskatt något relativt nytt?
Av rent intresse är jag helt enkelt nyfiken på att höra hur andra lyckats lösa det för sig själva.