• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ArabianGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 083
A

ArabianGirl

Finns det någonting negativt med eggbett? Är det starkare än ett vanligt tredelat?

Sv: Eggbett

Om du har en häst som av någon anledning hellre vill ha ett lättare bett med mer rörlighet (vilket de flesta inte vill... ;)) så är det en nackdel att eggbettet är lite tyngre och stadigare.

Annars är väl det generella problemet med eggbett att alla inte är tillräckligt tunna längst ute vid ringarna. Det finns risk att bettet blir alldeles för tjockt, alltså.

jag har ridit med två olika eggbett på min fredriksborgare som är väldigt stark. ett rakt och ett tredelat. det raka fungerar han underbart på! har aldrig haft ett bättre bett till honom. det tredelade var precis tvärtom:o han funkade inte alls. det var större ringar på det så det gjorde att bettet trycktes neråt mot tungan. tungan var helt blå efter bara en liten stund!!:eek::devil:

men det raka är underbart:love:

När jag köpte min häst från ridskolan för nästan 8år sen fick jag med ett eggbett. Tjockt, tungt å alladeles för långt för honom men han älskar det ändå :love:
Fortfarande ett av hans favorit bett, även fast det är allt ett bett inte ska va :D

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 946
Senast: Görel
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka