Egna hinder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare busmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 531
B

busmaja

Hej

Är det någon som kan hjälpa till med exempel på hur vi bygger egna hinder i paddocken? Hur man gör och beskrivning gärna med bilder hihi om det finns.

De är ju så dyra att köpa och tänkte börja med att göra och måla egna.

Tips ser vi fram emot.

Det är min dotter som hoppar 30 cm idag. På sin shettis.

Sv: Egna hinder

Vi har sådana här.
4730231.jpg

4730233.jpg

Sedan behöver man ju inte använda så jättebra virke som vi har gjort.

Senast ändrad:

hinderfot:
hinderstolpstod.bmp

billigaste hinderstolparna gör man av 45x95 virke som sätts ihop 2 och två med trälim och spikband runt, att köpa 95x95 virke är sjukt mycket dyrare än dubbla längderna 45x95..
hinderskållor köper du på billigast på börjes, jag har kollat på både lokala återförsäljare och säkert 10 internetbutiker, börje är billigast..

själv bommarna, dom köper du såm hörnstolpar till hagar, dom är 270-300 cm långa och du behöver kapa av 20-25 cm för att det är en spets på ena sidan, men det blir helt perfekta lite lättare hemmabommar..

behöver du extra travbommar så har jag funderat på plaststolp till hagar, dom är helrunda, ihåliga och ganska hårda, kostar ca 32 kr styck och håller sig vita och fina..

Lycka till med hinderbygge!! :idea:

jag har byggt alla mina hinder själv. stöd och bommar. bommarna är gran som jag har valt ut ur pappas vedhög och barkat.
stöden är vanligt virke som jag har köpt på ett byggvaruhus.
sen har jag även 4 stöd med "riktig" fot, föttarna har jag köpt på hööks.
hållarna har jag köpt på börjes.

lägger ut några bilder.

lgtfjh010.jpg
[/IMG]

nyahindren020.jpg
[/IMG]

nyahindren017.jpg
[/IMG]

bilder074.jpg
[/IMG]

vilken snygg hindermålning :bow: snor mönstret av dig om det är okai :)

Det lät ju jätteintressant, och lätt att göra :) speciellt travbommarna (som vi är i STORT behov av) som inte verkade vara speciellt dyra. Min plånbok tycker nämligen inte om dyra grejer just nu ;)

Edit: Just nu har bara hinder à la 45-kgsklassen, både vad gäller hinderstöd och bommar. Okej, bommarna är bra men hinderstöden är så jäkla tunga och otympliga. Visserligen bra och hållbara men har man lite bråttom och inte vill lägga hela eftermiddagen (eller sin rena tröja ;) ) på hinderbygge så är det inte så kul.
Så, bra men lättare typer av hinderstöd, finns det ärr göra själv/köpa?

Senast ändrad:

Vilka snyggt målade hinder! :bow:
Inspirerande till tusen...måste nog larva iväg till brädgården efter några plank :d

visst får de de!;)
jag har fler men la inte ut så många bilder, visste inte om det var intressant o se hur jag målat mina bommar.

Nu har jag inga bilder, men jag köpte 6 st vanliga brädor och sågade till dem och använde de som plank. Målade dem blå och tog sedan ett grytlock som jag använde som mall att måla ringar på. Ska kolla igenom bilderna och se om jag hittar några.

På kanterna av planken sågade jag av halva brädan i ca 7 cm. Så att det blev en kil som kunde hänga i kopparna på stöden.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 904
Senast: Murray
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
767
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 318
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025