Egna tyglar på ridskolan?

Sv: Egna tyglar på ridskolan?

Men hjälp, hur funkar det om hästen går lektionen efter, väntar ägaren till grejerna kvar då och tar med dem hem eller hur gör man? :D

då byter man bara. alltså vi säger; hästen går lektion och du har med dig eget träns. Byter träns, hänger det andra tränset i ridhuset. efter lektionen; byter tillbaka. Eller om hästen står i boxen/spiltan så får man ta med den andra utrustningen så att den som ridet efter slipper springa efter uttrustningen.

Jag rider sista lektionen så det ska nog inte vara några problem.

Uuuhh, är du säker? Just såna är de man vill undvika tycker jag haha. Skrittade en kort runda på långa tyglar med såna, och fick typ sår i händerna. :crazy:

Men ett par tunna, mjuka och "klibbiga" kalvskinnstyglar däremot. :love:

Och vad kostar ett par sådana?

Ingen aning, men det är inte min sak att reda ut det tycker jag.

Får ni använda egna grejer till alla hästar eller bara till vissa? Har ni frågat ridskolelärarna eller är det en policy på ridksolan?
Hur funkar det rent generellt på er/din ridskola?

vet inte om detta var menat för alla men jag svarar ändå :angel:

Hos oss får vi använda egen utrustning så länge det passar hästen och instruktörerna tycker det är ok, man kan till exempel inte ta med sin egen graman och rida på... De flesta brukar fråga ridlärarna innan, är ju snopet att ha fixat allting men så när man kommer in på lektion får man inte ha den utrustningen...

De flesta brukar fråga ridlärarna innan, är ju snopet att ha fixat allting men så när man kommer in på lektion får man inte ha den utrustningen...

Frågar ni innan varje lektion eller när terminen startar?

Hm, de flesta frågar nog i början på terminen, det brukar iaf jag göra. Men jag har inte varit med om att det har varit några problem. Jag brukar rida den ena ponnyn på eget bett och så också, de har bara kollat att det passar som det ska och att han inte vantrivs med det på nåt sätt.

Varför eget bett?

Tyglar, lindor, schabrak/vojlockar kan jag förstå men inte bett?

Det är väl ingen som skulle bry sig om det. jag brukade använda eget träns på ridskolehästen ibland. (när jag hade hästen jag brukade tävla på lektion) Ingen sa något om det. Och skulle någon ha synpunkter på det så är det ju deras problem eller hur?!

Jag tog med mig egna tyglar en gång. Jag red hästen en gång med sina vanliga tyglar. Det var lädertyglar och de bara gled i händerna på mig så jag frågade ridläraren efter lektionen om det var ok att byta till nästa lektion och det var det :)! Har för mig att jag tog med hästens tyglar ner till padocken när lektionen började och då var det ju lätt fixat för nästa person som red efter :)

det vi inte får byta är bett och sadel..

dock bytte jag sadel en gång efter betet till entt sto som blivit jättefet under sommaren då sadeln blivit alldeles för smal, den stod på ortspetsarna i ryggen på henne :eek: och hästen hade surmulen framme med tändern väl blottade, så jag var tvungen att byta till en bredare, berättade direkt när jag kom ner till ridbanan och det var OK..
varför det var så är för att ridläraren vet att jag kan kolla om sadeln passar eller inte pga att vi ibland inte fått sadlar uppskrivna på nya ridskolehästar(dvs första veckan innan de fått en helt egen ihopsatt), då är det jag som provat bland de sadlar som inte ska användas närmaste timmen och satt på den som passar bäst, och jag har alltid haft rätt :p

oftast tar jag med egna benskydd till en av favoriterna, han är så snygg i dem, och så har jag med in gelseat för jag får så J-A ont i arslet av en speciell stenhård sadel på ridskolan..

Jag tyckte att det bettet han hade var för tjockt för min smak, så jag hade med ett smalt med D-ringar istället som jag personligen tyckte att han kändes bättre på. Jag upplevde det som att han inte grejade så mycket med bettet som han gjorde med det andra.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 977
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 745
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 525
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet