Egoistisk mamma

Lycanthrope

Trådstartare
Jag är inte så sugen på det där med att skaffa barn än, men en sak vet jag alldeles säkert. Det är att jag skulle vara en fruktansvärt "egoistisk" mamma!

Hur egoistisk får man vara över sitt barn?
Jag vet redan nu att jag inte skulle gilla att låta andra hålla henne (klart det skulle bli en flicka :angel:) förutom sambon såklart.
Jag skulle tycka att andra gjorde fel med henne och tycka att mitt och sambons sätt är bäst och rätt. :angel:

Hur egoistiska har ni varit med era barn?
Har ni blivit tillsagda någon gång?
För det är ju ändå ens eget barn och det är klart man vill att saker och ting ska göras på rätt sätt, men samtidigt läser man ju då och då om svärmödrar och mormodrar osv som ska hålla och pilla hela tiden.

Sv: Egoistisk mamma

Det mest egoistiska man kan göra här i livet är väl att skaffa barn?

Jag låter andra hålla Rasmus, eller de håller honom inte, jag visar upp vilken otroligt söt snäll och perfekt son jag har :D Fast i början var han nog i min famn typ dygnet runt förutom när jag gick på toa eller duscha.

I somras bodde han 1 vecka hos mormor och morfar. Men de var för han inte skulle behöva gå på dagis när hans dagmamma gick på semester och dessutom blir han ju så grymt bortskämd så det gör inget. (Mamma är ju dessutom min förebild som jag alltid ringer om jag undrar nått...)

Pillande mor- och svärmödrar har jag aldrig råkat ut för. Det är jag som ber dem om hjälp/råd.

På vems villkor skaffar man barn och varför? För man vill, längtar, vill ha det nu och mår bra av det!

Får och får, du får väl vara som du vill med ditt barn, men du kan ju inte förvänta dig att få tex barnvakt om du inte låter någon annan röra...

Ibörjan har båda mina barn varit extremt känsliga att vara hos "främlingar" dottern acepterade enbart en kompis första tiden, men vi träffades nästan varje dag så det var inte så konstigt. Men efter att de har fyllt ett år lite drygt så ha de mer och mer gillat att träffa nya och gärna suttit i knät hos andra osv och för mig har det kännts skönt att ibland kunna få lite avlastning.

Det där vad och vem som får göra vad får man nog tänka lite extra på, vi har ganska så mycket regler och sånt som vi går efter med våra barn, men är någon barnvakt åt dem så gäller deras regler som att tex man får vara uppe längre om mormor är barnvakt, äta godis fast det inte är lördag osv. Det är inget problem för barnen att acceptera att visssa saker får man göra med mormor men inte hemma. Och är man stenhård på hur man vill att det ska varas så får man nog vara beredd på att man inte får barnvakt heller...

Jag har hittills inte träffat någon kompis som inte gärna släpper ifrån sig sin bebis för att få äta/fika duscha ifred om de inte har en sömntuta till bebis. Så även om mina börjar bli stora så kånkar jag bebisar lite då och då för att andra ska få en chans att äta upp sin mat medans den är varm.

Jag har hittills inte träffat någon kompis som inte gärna släpper ifrån sig sin bebis för att få äta/fika duscha ifred om de inte har en sömntuta till bebis

Precis min tanke, är det någon som träffat på en småbarnsförälder som inte är tacksam för en liten stunds vila från sitt barn. Minns att det var lyx att få äta ifred, gå på toa ensam odyl när barnen var små. Kanske man inte släpper till under de första veckorna men sen så ;)

Jag trodde nog att jag skulle vara mer "egoistisk" än vad jag verkligen blivit.

Jag trodde t ex att vi inte skulle vilja ha besök typ första 5 dagarna i alla fall; att vi skulle behöva lite "space". Men direkt på BB kände jag att det var helt okej med besök. Bara roligt! Och självklart ville jag att alla skulle hålla i vår fina lilla bebis! Jag har i och för sig jättebra svärföräldrar och egna. Ingen som har ställt "krav" eller tagit för sig i överkant. En gång när han var liten och mamma höll honom och han gnällde lite så sa jag "jag tror nog han är hungrig..." och mamma svarade "nej, det tror jag inte!" och fortsatte bära runt honom.
Min tanke var: :grin: jaja, du lär nog snart se det du också. Det tog kanske en halv minut så kom hon: "Du har nog rätt, han verkar lite hungrig.."
Och det gjorde mig inget alls; jag kände bara en bekräftelse inom mig att jag faktiskt visste bättre än henne.

Men... det kanske beror på vem man frågar? :angel:
Jag har förstått att mor- och farföräldrar gärna vill vara barnvakt mer än vad de är; de vill nog gärna ha honom över natten (han är 1,5 år nu). När de erbjuder sig så hör man att det är deras egen önskan de framför i välvilliga ordalag om att "ni kanske vill vara ifred?/Då kan ni få sovmorgon!/ Ni kanske vill gå på bio eller något?". Det är helt okej att de önskar sig. Men man kan inte få allt man vill! :D Vi har ibland förklarat att vi själva inte känner något större behov av sådan hjälp nu, men att det är jättebra att veta att de kan ta honom NÄR vi kommer behöva det. De träffar honom ganska ofta och det är jätteskönt; då får han en egen "slav" att domdera över och vi kan passa på att pyssla i köket, sitta vid datorn, ta en dusch eller bara slappa lite framför TV:n. :p

Kontentan är nog: Har man hänsynsfulla människor omkring sig som inte försöker "ta över" eller "pilla" som du skriver; då gör det oftast inte ett endaste dugg att de vill ta i barnet! Man märker ändå snabbt att man själv är betydelsefullast i barnets liv. (Det märker mor- och farföräldrarna själva också...)

En sak som är lite skojigt är när någon av våra föräldrar kan berätta för oss "ja, sen gick vi och plaskade i pölarna! Han tyckte det var jättekul!" eller "sen såg han en katt och visade med handen att han ville klappa den!" Och de verkar på fullt allvar tro att de är de första som fick upptäcka just detta; att det var något vi inte visste om att han gillar eller brukar göra. :laugh: Och det bjuder jag oftast på; de kan väl få tro det om det gör dem lyckliga.

Jag förstår att det kan vara skönt att få vara ifred ibland, det kommer jag nog också tycka.

Men jag tänkte mer på det där med att man tycker att man själv gör allt rätt.

Äsch, jag vet inte hur det kommer kännas när det väl är dags :D
Men jag är väldigt beskyddande av mig.

Klart man gör allt rätt med sitt eget barn, men man kan ju ändå ta emot tips och råd :)

Ja, det tycker man ju. I alla fall jag. ;)
Men det tycker jag inte är något större problem. Man får välja vad som är så viktigt att den som tar hand om ens barn MÅSTE göra så och vad som är mindre viktigt. Vi är noga med säkerhet. Vi skulle t ex aldrig tolerera att mor- eller farföräldrar struntade i bilstolen, flytvästen eller lät honom köra fyrhjuling själv när han inte har åldern inne. Och det har de nog klart för sig. Om de skulle strunta i det så blir det allvarligt snack och om de fortfarande skulle strunta i det så får de inte ha honom själva. Däremot ser jag inte någon vits i att ge exakta föreskrifter om blöjbyten, val av lekar, läggtider när/om han är äldre och är borta hos dem en kväll. Jag litar på att de vill honom väl och de är nog i de flesta fall "livrädda" att göra bort sig så att säga.

Jag ser det som så att så länge inte mor- o farföräldrar har vårt barn hos sig flera timmar varje dag så gör det inget om de "skämmer bort" barnet lite mer än vad vi gör. Det är helt okej för mig, så länge det inte är ohälsosamt eller farligt.

(När jag var i 3årsåldern sa jag till min mamma: Jag vill hellre vara hos mormor! Hon är mycket lydigare än du! :D)

Fast det är ju bara de första månaderna man får bestämma själv. Sen växer ju barnets medvetenhet, vilja och personlighet. Om du får ett barn med en personlighet som är väldigt olik din, kommer han/hon antagligen ha behov och idéer som inte är rätt för dig.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 184
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 006
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 904
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 708
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka