Ehrlichias?

Linduzz

Trådstartare
Eller, Anaplasma phagocytophilum (f.d. Ehrlichia) som det så fint står på provsvarspappret jag fick idag.

Anaplasma phagocytophilum, antikroppar påvisade, titer 1:40

"Som positivt prov räknas en titer på 1:40 eller högre."

Så min kära häst har allst å Ehrlichias?

Kan nån vänlig själ berätta lite mer om detta?

Sv: Ehrlichias?

fick ju oxå ett sånt svar- fast negativt.

hur i hela friden ska man kunna lära sig det latinska namnet:mad:

ska den ha behandling för det? vid vilken grad behandlar man?
-Alltid?
med vad?

Kopierade mitt svar till lis från tråden "Behöver hjälp med att kolla provsvar"

Hej!

Min häst hade titer 1:40 och det tog minst 1,5 år att få henne i tävlingskondition igen. Ehrlichia är skitlurigt och kan sätta de mest konstiga spår i kroppen. Min vet ville behandla direkt eftersom hästen också visade symptom på att något var fel.

Jag tror att de "gamle" kallade det betesfeber, jag har för mig att jag har läst det någonstans...

När du rider hästen, blir den extra anfådd? Extra svettig? Om du tar temp vid lite högre puls är den då runt 39? Har den varit konstigt mystiskt halt lite ibland, ibland inte? Har den ont i ryggen? Har du haft problem med hovarna, hovslageri? Har den varit stel och konstig? Har den varit känslig för infektioner? Har den hostat? Har den andats annorlunda? har den bukandats?

Jag skulle behandla direkt eftersom den ju har symptom, men kolla med din vet.

Ehrlichasdrabbade hästar ligger mig varmt om hjärtat och jag råder dig att ta det supervarsamt under en lång, lång tid...

...min vet behandlar alltid vid titer 1:40 eller mer...

Hon har varit utlånad på foder.
ibörjan innan hältorna kom så var hästen lite slö o hängi. Do,´m tog ett blodprov o det visade att hon hade dåligt med röda blodkroppar. Nu tog vet ett nytt o sa att hn låg fortfaran´de lågt men inom normalgränsen. Så hon trodde att hästeen haft en infektion och ´är nu påväg ur den.
Så hsten har nog blivit trött i leder oså har dom ridit henne vilket ledde till ömma leder därav hältan.
Hästen visade tecken på ryggöm men ej längre.

Jag råder dig...låt vet behandla mot ehrlishias på en gång. Ehrlichias förökar sig i de vita blodkropparna precis som virus och immunförsvaret försämras. Det kan ju ha att göra med de sänkta antalet röda blodkropparna. Ju fortare man behandlar desto snabbare och bättre prognos. Går det bra ser du en märkbar skillnad på hästen nästan på en gång efter avslutad behandling. Hästen har ju massor med symptom som talar för behandling.

ömma leder är också ett jättetecken på ehrlichias....och saker som visar sig ömma kan komma tillbaka fast på ett helt annat ställe...

Ska ringa kliniken imon. Har redan ett återbesök den 24e. Då kanske dom vill behandla henne tidigare?

åhh vad jag lider med dig, det är en skitjobbig period hoppas att allt går bra, hör gärna av dig och berätta mer, detta ligger mig väldigt varmt om hjärtat eftersom jag vill hjälpa hästar att inte vänta för länge med behandling.

Jag hade själv en häst och det krävdes 3 klinikbesök för att senare få konstaterat av min hemmavet att hon hade ehrlichias. Jag sa på första klinikbesökaet att - här är en häst som inte mår bra, snälla hjälp mig hon har massor med konstiga symptom. Inte på 3 besök tog de ett blodprov! Jag visste knappt inget om ehrlichias då....

För övrigt så tar jag blodprov på mina hästar varje år nu i samband med influensasprutan.

Kliniken sa så mycket som att det är bog inget att oroa sig för än. Efterso, hon ligger så lågt än så länge. Så i tar ett blodprov på återbesöket. Vetrinären kunde inte säga om hon var på väg in i det, eller ur det.

Min häst är 12 år nu.
Han är behandlad för Erlichias 3 gånger :crazy:
Senast våren 2006.

Jag tror aldrig att han kommer att bli 100 % frisk men just nu fungerar han bra.

J
ag tror att de "gamle" kallade det betesfeber, jag har för mig att jag har läst det någonstans...
Intressant.
Min häst fick E. så fort han fick gå ut i beteshagen efter fång. Det var i slutet av Sept.

Kliniken sa så mycket som att det är bog inget att oroa sig för än. Efterso, hon ligger så lågt än så länge. Så i tar ett blodprov på återbesöket. Vetrinären kunde inte säga om hon var på väg in i det, eller ur det.

Ok, hoppas allt går bra...ta det lugnt ett bra tag framöver....

Min häst är 12 år nu.
Han är behandlad för Erlichias 3 gånger :crazy:
Senast våren 2006.

Jag tror aldrig att han kommer att bli 100 % frisk men just nu fungerar han bra.

....det är just det...skitlurig sjukdom...min häst betedde sig som en fånghäst på sluttampen. Sen vet jag iofs en hopphäst på elitnivå som fick E. men den blev återställd nästan direkt efter behandling. Ryttaren är superduktig och kände direkt att något var fel på hinder. H*n har också nästan alltid vet. hemma pga att h*n reser så mycket.

Vi upptäckte sjukdomen när vi krachade i en kombination :crazy:
Hästen började hoppa annorlunda en träning (trampande om) och eftersom han var unghäst så testade vi först att öka tempot vilket ledde till tvärnit = krasch

Sen blev han sämre och var krasslig 1 år EFTER 1:a behandlingen.

*delvis kl*

Min ev dräktiga sto står i Strängnäs och är jättesjuk i ev E med.. Jag får besked inom ett par timmar vad det är, när provresultat kommer. Hon hade hög feber, vinglig, slö och svullen i benen.. Hon kommer förmodligen att kasta om hon var dräktig.. :cry:

Min 19 åriga valack fick ehrlichia i början av sommaren (akut), blev behandlad direkt med antibiotika (intravenöst) i fem dagar, därefter blev det fenylbutazon i några dagar pga att han fick reaktion på kärlen. Veterinären sade åt mig att sätta igång honom så fort som möjligt, samt låta han helst gå ute hela dagarna på magert bete, då det alltid föreligger risk för fång efter en ehrlichia infektion. Det som bör tilläggas är att alla fyra benen svullnade upp som sjutton när han stod inne (inte bra). Min häst var i mycket god kondition (tävlingskondition) innan infektionen och jag tror att det var därför han klarade av detta mycket bra. Det jag märker av nu är att han är lite stel i bakdelen samt att han tappat mycket i både muskelmassa och fett. Trist när man måste börja om med att bygga upp alla fina muskler på nytt. Det tar ju så lång tid att få dit dem igen och så kan de tappa dem bara på några få veckor.:(
För övrigt känns han fräsch och lika pigg och het som innan. Stelheten känns absolut inte när man rider ute i skogen, men på dressyrbanan känns han lite släpig i bakdelen och han orkar inte bära upp sig pga all förlorad muskelmassa. Känner ändå att det finns gott hopp eftersom han är så arbetsvillig. Tror det är lurigt att ställa av en häst för länge om den inte är halt. Tänk också på att stretcha alla stela partier, så blir det snart mjukt och smidigt igen. En häst som får röra på sig utsöndrar endorfiner som i sin tur hjälper hästen att må bra och känna sig glad. En glad häst blir frisk fortare. :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 452
Senast: shia
·
Hästvård I min andra tråd om denna shettis står det ju att prov är tagna på hästen. Nu har proven kommit. Men det står så jäkla konstigt, är...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: Quinn
·
Hästvård Då min häst inte vill lägga på sig några muskler på ryggen och har tappat i vikt på betet så bestämde jag mej för att ta prover på...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: tello
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu... 2
Svar
20
· Visningar
3 234
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur