Ehrlichios

Jag undrar vilka som är dem vanligaste symptomen på ehrlichios? :confused:
Fick svar på en tråd jag skrivit att min häst kanske har det?
Han är varken slö eller hängig, visar inga tecken på hälta och ingen feber. han är superpigg! Däremot vill han inte alltid gå framåt vid ledning och ridning...
 
Hej!
Symptomen varierar från häst till häst och sjukdomsförloppet kan se mycket olika ut.
Men det allra första symptomen brukar vara en svag temphöjning.Nu är det ju dock tyvärr så att de allra flesta inte märker denna feber utan sjukdomen får chans att utvecklas.

Min ponny har denna sjukdom, han är på väg att bli helt återställd(hoppas jag). Han blev stel i alla leder speciellt fram, han blev vinglig, ovillig att röra sig framåt.

I dag så är han lite stel på morgonen direkt ur boxen, han har lite svårt för att vända sig åt vänsterhållet, tror det har med balansen att göra smat att hans muskler minns att det har gjort väldigt ont där förut..sk muskelminne.

I övrigt är han en glad och pigg bockande och brallande prick som lever loppan i hagen.
Han har haft detta i över år nu!
 
hej!

angående om hästarna kan bli helt friska eller inte...

min delfoderhäst hade erlichias när han var unghäst (Vet inte exakt hur gammal han var, men det var 8-9 år sen nu är han 14). Om jag förstått det rätt så fick han inte rätt diagnos med en gång så behandlingen drog väldigt mycket ut på tiden och han fick stå i över ett halvår.

nu har han eventuellt fått det igen, men det kan lika gärna vara antikroppar som är kvar från då.


men han var helt frisk innan. inte stel, inte svårt för att jobba, aldrig halt, inget sånt.

däremot var han lite snubblig, men bara när han inte koncentrerade sig utan mest bara gick/sprang på rakt fram..

så visst kan dom bli friska!
 
Hej! Tack för alla svar, det är intressant att veta hur andra haft det. Min häst har nu blivit behandlad och är väl lite piggare.....men det går upp och ner. Vissa dagar orkar han knappt röra sig och andra dagar är han pigg och glad. Ska nu skritta honom i 2 månader med ev. lite trav... jättekul Trava kan han ibland inte alls det känns som om han inte har någon ork alls. På rakt spår går det ganska bra men inte på något ridhus/banspår. Men jag har gott hopp iallafall sen jag läser här att många blir bra från infektionen, men det är väl hemskt att en sån liten fästing kan ge sådana här problem....Mvh Aker
 
När Bella hade erlichios visade hon absolut ingen hälta och hade ingen direkt feber. Hon var bara allmänt trött och stel. Hon tappade bakdelen på träningarna och även när jag skrittade hem från skogen ibland, men tyvärr reagerade jag inte så mycket på det, jag trodde hon var trött. Efter ett tag började hon leva loppan i transporten och det var då jag tillslut fattade... Innan hade hon stått hur snällt som helst när man åkte med henne och nu kastade hon sig från sida till sida i transporten så man knappt kunde hålla bilen på vägen. Oj vilken dålig balans hon har tänkte jag, hon vill nog åka lite bredare, så jag körde henne fortsättningsvis med öppen mellanvägg och då stod hon lika snällt som vanligt. Detta var ju ett stort tecken på erlichios eftersom sjukdomen försämrar balanssinnet avsevärt, men det fattade jag inte just då. Tillslut kände jag ju att något var fel, eftersom hon allt eftersom blev oridbar. Hon stannade när jag red, backade och när jag drev henne framåt så började hon tillslut att resa sig rakt upp. Hon var nog även öm i kroppen, för hon var riktigt tjurig och ville inte bli borstad, inte ha sadel osv. Tyvärr tolkade jag inte heller detta som att hon var sjuk eftersom hon alltid varit lite tjurig och knepig. Jag tog ut vet och han böjde men hittade ingen hälta, men han sa att det är bäst att vi tar blodprov också. Det visade sig att hon hade erlichios 1:40, vilket är minsta värdet, men vi behandlade endå. Efter igångsättning när jag fick rida och träna som vanligt så gick hon så OTROLIGT bra! Det bästa hon gått i hela sitt liv!! Folk som hade sett oss tidigare trodde att jag köpt ny häst, så bra gick hon. Dessvärre dalade det igen efter en tid och jag förstod att hon fortfarande inte var bra, så jag fortsatte kolla upp henne. Jag var på ATG, men de hittade inget fel, men jag visste ju att det var något eftersom hon var oridbar. Jag åkte till Helsingborg och böjde, men fick inte fram någon hälta. De bedövade henne diagonalt och sen skulle de ha mig till att rida. Min lilla häst fungerade!! Hon lydde mig på minsta lilla hjälp jag gjorde! Då fattade jag verkligen att hon hade ont, stackaren. Snacka om skuldkänslor jag fick... Det var alltså kot- och knäledsinflammationer som upptäckts och jag behandlade henne i ca ett år innan både jag och veterinären gav upp och hon fick sluta sina dagar...
 
Skriv då det istället hur man behandlar numer och informera om det istället eftersom du verkar ha mycket kunskap om ämnet och dela med dig !
Uhm... Den som grävde upp tråden skrev att man inte behandlar med penicillin (som står i tråden) utan tetracyklin, och så gör man ju idag, men för 10-15 år sedan användes penicillin. Så det blir ju lite konstigt att korrigera 10 år gamla svar.
Kram på dig, du verkar behöva det idag :)
 
Uhm... Den som grävde upp tråden skrev att man inte behandlar med penicillin (som står i tråden) utan tetracyklin, och så gör man ju idag, men för 10-15 år sedan användes penicillin. Så det blir ju lite konstigt att korrigera 10 år gamla svar.
Kram på dig, du verkar behöva det idag :)
Tror jag inte jag behöver men upplevde dig väldigt sarkastisk och även om man skrivit pencillin så behandlades väll ellichias med tetracykliner även för 10 år sedan .
Sen att några hästägare skrivit pencillin är väll ett antagande / okunskap ?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 067
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: valley
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 930
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp