Bukefalos 28 år!

Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Alexandra_W

Trådstartare
Det här är ju både pinsamt och skrattretande. Men min Soda är inte alls någon tjej inte. Missen kom och vräkte ut sig i mitt knä och rullade över på rygg, och för ovanlighetens skull fick jag klappa på magen. Varvid jag konstaterade att "vänta nu...". "Fröken" har nämligen kulor. Och snopp. Förbannade jävla päls att jag inte upptäckt det förrän NU. Uppfödaren sa ju det var en hona, jag kollade vid köp, och hon är ju vaccinerad ggr två utan att vet reagerat. Men all den pälsen gör det ju omöjligt att se, och ska man känna det får man känna efter nooooga.

Men gud så pinsamt! Och plötsligt känner jag att den där kastreringen blev VÄLDIGT angelägen typ nyss!
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Fniss! En kompis till mig hade samma problem, fast tvärtom. När hennes hankatt låg och födde tre ungar så blev hon rätt chockad! :D
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Va, jag har aldrig hört på maken om berättelse. Är hon, eller rättare sagt han renrasig från SVERAK ansluten uppfödare? Om ja torde du ju få ersättning om du hade tänkt ta kattungar senare.

Konstigt att veterinärerna inte har märkt något. Är det verkligen så svårt att bestämma kön på katt?

Hoppas detta inte ställer till det för dig. Vad gör man om man tror sig köpa en hona som man tänkt ta kattungar på och som sedan visade sig vara en hane?

Hoppas du får tid för kastrering så snart som möjligt. Okasterade hankatter är INTE roliga,
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Soda är huskatt/bondkatt. Däremot så ingen är ju felfri, det kan ju hända även den bästa (en av mina tidigare siameser, den hette ett killnamn egentligen, eftersom det tagits fel på könet, av en Sverakansluten uppfödare).

Det är inte så svårt att bestämma kön på en lite äldre katt, så om veterinären hade "tittat efter det" hade det tveklöst upptäckts. Det jag menade med att vet inte noterat är just det att i och med pälsen så SER man det inte, utan man måste verkligen känna efter. Jämfört med t ex min siames vars kulor inte gick att missa med blotta ögat, men så har han ju kortare päls.

Eftersom hon, err han, är huskatt så var ju inga ungar planerade, utan planen var och är att kastrera. Så det ställer inte till något alls att det är en hane, min äldre (kastrerade) hane har ju tagit henne - damnit HONOM - till sitt hjärta, så helt lugnt att hon blev en han. Faktiskt så eftersom allt funkar så fint så är det nästan en fördel - det blir en enklare och billigare kastrering.
Att jag valde en hona (trodde jag ja..) var ju för att jag var osäker på om min tidigare hane skulle acceptera en annan hane, så det var egentligen enda anledningen att välja en tös.

Däremot, så lite "olyckligt" att jag upptäckte det nu strax innan jul. Soda är ju 6 månader lite drygt nu (född 3 juni), och jag hade när jag levde i salig tro det var en hona, tänkt kastrera i jan/feb. Men med en hane känns det jävligt angeläget att kastrera innan det börjar revirmarkeras etc!

Om man köper en hona för att ta ungar borde man kunna reklamera köpet med hänvisning till fel i varan utan problem, under förutsättning då att det inte var helt uppenbart vid köp så man enkelt borde upptäckt det själv, men det är ju sällan fallet med kattungar och "ej proffs" som köpare. Så endera skulle då uppfödaren få ge dig en likvärdig hona, eller så hävs köpet och pengarna tillbaka.
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Det låter ju bra :)

Föresten älskar jag din katt, han verkar ha en väldig personlighet. Går det bättre med hunden nu?
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Det låter ju bra :)

Föresten älskar jag din katt, han verkar ha en väldig personlighet. Går det bättre med hunden nu?

Väldigt mycket personlighet ja =)

Går utmärkt med hunden, försökt få på film när de leker men inte lyckats än (har blivit för mörk film), men någon gång ska jag få till det så det går att se!
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Min mamma har en väldigt välpälsad Daisy boende hos sig. Han tycker inte om småbarnslivet hemma hos sig utan har bosatt sig hos min mor istället. Vet inte hur länge det dröjde innan man insåg missen men tillräckligt för att man inte skulle bry sig om att döpa om honom :D
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Blir ingen omdöpning (nytt ord? ;)) här heller, känns för krångligt.
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Jag är världens elakaste matte ;)
Igår gick Soda från en hon till en han. I eftermiddag blir han en det. Moahahaha!
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Syrran köpte två hanar, Simba och Turbo, kullsyskon....
Men de växte liiiiiite olika ... Simba är nu ett (eller två) år senare dubbelt så stor som sin SYSTER Turbo... Som tur e va även Turbo ett hyfsat könsneutralt namn :D ;
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

*kl*

Här införskaffades en Jane och Tarzan för många år sedan. Senare upptäckte vi att hane var hona och tvärtom så det fick bli en Janne och en Tarza :D
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Att könsbestämma kattungar är inte alltid så lätt som man kan tro. Ibland är det inte tydligt vilket kön det är, och när pälsen väl har börjat dölja de regionerna (särskilt hos långhåriga katter) ser man inte riktigt hur det utvecklar sig utan utgår ifrån att man sett rätt när kattungen var nyfödd.

Veterinärer är inte heller alltid experter på könsbestämning av katter, och är det bara hälsokoll eller vaccinering så tror jag inte ens att de tittar efter, utan utgår ifrån det som ägaren säger eller som står i papprena. Lämnar man i "hankatten" eller "honkatten" för kastrering brukar de dock upptäcka det!
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Har två jourhemskatter boende hos mig. De fick heta Kalle och Hannes. Men när Hannes skulle få sin andra vaccinationssprutan så visade de sig att hon var en han... Man hade blandat ihop två katter.. Tänkte först att Hannes skulle få heta Hanny eller Hanna - men hon hat fått fortsätta heta Hannes :D
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Jag har tagit fel vid två tillfällen. Vid ena tillfället så fanns det inga kulor alls förren katten var närmare fem månader. Då trillade de ner så Ida blev Ido. Vid det andra tillfället hade jag bara kollat när hon var liten och tyckt att det såg ut som en han men vid kastreringen när veterinären började raka så blev han helt plötsligt en hon :p Lite lätt pinsamt. Namnet spelade ingen roll eftersom hon heter Alien.

Skönt iallafall när könet inte spelar någon större roll.
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

*kl*

Soda är nu en "det" och veterinären berättade att de haft en katt nu i veckan och en katt förra veckan som lämnats in för kaatrering och haft fel kön angivet vid närmare granskning. Så det är nog inte så ovanligt som man kan tro kanske?
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Nä, det verkar vara rätt vanligt. Har hört flera berätta liknande historier. Som tur väl är har det aldrig varit några problem, bara lite förvånade ägare och veterinärer :D
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

*kl*

Soda är nu en "det" och veterinären berättade att de haft en katt nu i veckan och en katt förra veckan som lämnats in för kaatrering och haft fel kön angivet vid närmare granskning. Så det är nog inte så ovanligt som man kan tro kanske?

Katt #2 (grabb) fick heta Mad Max - ett namn som passade in på både humör som ögon. Efter första veterinärbesöket var vi tvugna att tänka om och nu går hon under namnet Maxen. :D
 
Sv: Ehum... Soda är visst inte vad jag trodde *pinsamt*

Jag hittade en katt på min bakgård när jag bodde i centrala Sthlm för många år sedan. Jag började lägga ut lite mat åt den och när vädret blev sämre ordnade jag ett lite skydd inne bland buskarna till den. Jag satte upp lappar där jag beskrev den och skrev även att jag trodde det var en hona, men kunde inte vara helt säker eftersom den inte lät mig komma så nära att jag kunde kontrollera det hela. Det ringde en kille och frågade om jag var säker på könet, för de hade blivit av med sin katt som stämde in på signalementet och tyvärr tog jag inte deras telnr.

Någon dag senare så skulle min mor försöka hjälpa mig fånga katten då vintern var i antågande och det var riktigt skitväder. Till vår stora förvåning kom den fram direkt till mig och jag kunde stoppa den i buren och ta med den upp till mig.

Efter någon dag så ringde det en mycket skum kvinna och som sa att hon trodde det var hennes väninnas katt, problemet var bara att hon inte visste om att hon tappat bort katten! Katten hade nämligen hoppat ut genom hennes fönster, ut till deras bakgård och försvunnit. Senare hittade hon en katt på en annan bakgård som såg ut som hennes och tog hem den.

Inte ens när hon tog katten till veterinären för den uppförde sig så konstigt reagerade hon på att veterinären sa att det var en hanne och inte en 4-årig honkatt som hon tidigare låtit kastrera när den var kattunge! :eek: Hon fick recept på lugnande till katten då den "troligen" var chockad av rymningen och den borde bli sig själv igen om några dagar. Att vännerna sa att det var fel katt gjorde henne bara arg och det gick inte att diskutera det med henne, utan hon kände väl igen sin egen katt? :crazy:

Jag fick namnet på katten och hon reagerade direkt, från apati till 100% uppmärksamhet och kvinnan kom förbi för att se om det kunde vara rätt katt och visst var det så. Hon gick igen och kom efter en stund tillbaka med väninnan som hade varit både arg och motvillig men till slut följt med för att en gång för alla få tyst på dem som inte förstod bättre. :cautious:

Avslutningsvis; visst var det hennes katt som var hos mig och tyvärr fick jag aldrig tag på de som blivit av med hankatten. Hon gav bort honom till en granne i huset och fick sedan solskenshistorien rejält friserad i Mitt Kungsholmen som skrev om det lyckliga slutet, så visst finns det fler som inte vet vad deras katt har för kön. :D
 

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 523
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp