Eirin, 20, räddades av sin bästa kompis

I helgen attackerades norskan Eirin Sörmo, 20, av sin passhäst, kallblodshingsten Rofstad Odin.
För Trav365.no berättar pappan om vännen som räddade dotterns liv.
– Hade hon inte varit där, så är jag säker på att hon hade dött, säger han till tidningen.
 
Varför det om det enligt många inte är vanligt att de går på andra djur än hästar oavsett vad man luktar?
Därför att man vill ha fokuserade hingstar som inte börjar spana efter ston på arbetstid eller blir på tårna i onödan. Oftast tycker jag inte det brukar vara ett problem heller att ”lukta sto” om inte stoet i fråga brunstar och hingsten i fråga har betäckt tidigare.
 
Senast ändrad:
Jag jobbade i ett stall på Irland ett tag där vi hade som mest 4 hingstar samtidigt i samma stall som stona. Den ena hingsten var 4, en gigantisk sak med noll och nada uppfostran så honom fick man vara tre personer varav en fick tömköra ut honom ur stallet för han skulle muppa sig för allt och inget. Helt underbar häst när man stod i boxen med honom oavsett om man luktade brunstande sto eller inte, han hade ett tag ett brunstande sto stående bredvid honom utan att bry sig överhuvudtaget, men när han kom utanför boxen var han som förbytt. Han skulle visa upp sig och mopsa sig mot allt han gick förbi. Vi fick många gråa hår med honom under tiden vi hade honom under tillridning, men han behölls som hingst och flyttade sen till ett stall där det bodde enbart hingstar och kunde gå i samma hage som tre andra utan att det hände något. Men vi var alltid säkra på att vi skulle få höra att han blev kastrerad pga sitt uppförande runt andra hästar. Sen flyttade jag hem så fick aldrig höra vad som hände.

Jag kan förstå att man tolererar en vis del speciellt beteende av hingstar men när det kommer så långt att det börjar bli farligt för människor så ser jag ingen anledning att behålla dem för att gå i avel. Detta nedärvs ju till vis del och jag ser inte vad det ska tillföra något överhuvudtaget att man behöver vara flera stycken för att kunna hantera dessa eller överhuvudtaget kunna vara nära dem.
 
Intressant ändå om man ser på de iberiska hästarna som ofta står många hingstar i samma stall.. ngn som vet hur det vanligt det är nere i Portugal/Spanien med aggressiva hingstar? Har svårt att tro att de blir kvar..
 
Träffat på en del _riktigt_ skarpa travare, såna som hade varit ihjälslagna för länge sen om de varit ridhästar... De jag träffat har alla varit ston, men redan på mammas tid fanns det en del minst sagt udda figurer som borde varit kastrerade. En av hennes gamla chefer hade muttrat nån gång att det tar 365 dagar att kastrera en hingst. 1 dag för att skära dem men 364 att övertyga ägaren.... Antar att det finns en hel del motvilja hos vissa för att ta kulorna.
 
Intressant ändå om man ser på de iberiska hästarna som ofta står många hingstar i samma stall.. ngn som vet hur det vanligt det är nere i Portugal/Spanien med aggressiva hingstar? Har svårt att tro att de blir kvar..

Jobbade i ett stall med ca. 60 hästar (ca 55 hingstar) i Spanien för några år sedan. En handfull var hingstiga (men skötte sig acceptabelt), en var farlig. Den farliga var just farlig pga. Misshandel som unghäst, inte pga. Att han var hingst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Kallblodshästen Rofstad Odin var nära att ta livet av stalltjejen Eirin Sörmo när han knäckte hennes nacke och rev av huvudpulsådern...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Eirin Sörmo, 20, skulle ta en selfie med sin favorithäst. Då blev hon attackerad av hästen, som lyfte upp henne i nacken och kastade...
2
Svar
23
· Visningar
3 586
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
Relationer Är det någon som hat blivit det? Funkar det? Framförallt, om det tagit slut, hur funkar det nu? Har en bästa kompis sen 4-5 år...
2
Svar
30
· Visningar
17 508
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp