Ej rastypisk hund - vad göra?

Tack för alla svar! Det låter helt klart på er som att jag borde våga mig till brukshundsklubben, jag ska absolut kolla in det!

Jag var lite otydlig tidigare, hon får fysisk motion, i form av promenader med lösspring (ca 1,5 timme), joggingturer (ca 5 km) och koppelpromenader. Vi håller det varierat i olika terräng, så just det fysiska motionsbehovet tror jag ändå är tillfredsställt. Men som ni säger kanske jag ska tänka lite mer på den mentala biten.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det verkar som ni löst det på ett ganska bra sätt med att hunden får vara i sin hörna när den behöver tagga ner lite. Hur är eran andra hund, är den lugn inomhus trots att det händer mycket? Om dom är bra kompisar så borde den andra hundens beteende smitta av sig en del. (våra amstaffar lärde bl.a. upp våran hovawart att INTE vakta, vem som helst kunde knacka på och komma in till oss trots stor vakthundras 😅) Min amstaff var enormt aktiv som unghund men lugnade sig med åldern, kanske främst efter 3-4 års ålder.

Angående aktivering och stimulering så vet jag inte om ni gör någon mental stimulering? Annars skulle jag absolut rekommendera det. Dvs. sök av något slag, så hunden får använda nosen. Det är oslagbart för att ge lugna fina lyckliga hundar.
Amstaffmixen har en väldigt bra avknapp och är väldigt lugn inomhus. Han är nu 7 år, och har faktiskt mognat rejält sen vi skaffade valpen också. Nästan som han kände att han behövde vara den vuxna 😄
 
@HiskeV Hundar kan reagera på olika sätt på bristande stimulans - antingen blir de väldigt utåtagerande, förstör saker och lever rövare, eller så går de in i sig själva, sover och blir försoffade. Inte låter det som nåt roligt liv varken för er eller för hunden att ha henne bakom galler hela dagarna? Jag skulle inte alls ta för givet att hunden sover för att den är trött - den kan också sova för att den är uttråkad, eller faktiskt understimulerad. Om hunden inte river huset och lever om utan mest ligger och följer med i vad som sker i familjen - vad är problemet? Måste säga att jag inte riktigt fattar, men jag kan ha läst slarvigt. Jag funderar också på hur hunden ska kunna lära sig att chilla mitt ibland sin familj om hon aldrig får vara med och träna på det?

Om ni ger hunden regelbunden och meningsfull aktivitet som gör henne trött (inte bara fysisk aktivitet utan även sådan som kräver koncentration och fokus!), skapar tydliga ramar kring aktivitet och vila, och gör det tydligt för hunden vad som förväntas av henne, så tror jag att hon kommer att hitta sin plats i er familj. Det är en 10-månaders unghund - ha lite tålamod.

Edit: och våga dig till brukshundklubben för kurs eller bara passivitetsträning - BK är till för alla hundägare och alla sorters hundar. :)
 
Förlåt - men det finns risk att hon blir ”ännu jobbigare” framöver :angel:
Jag har Broholmer (mastiff) och jag tycker mig uppleva att större hundar generellt mognar sent.
Jag tycker att stora hundar är som ”jobbigast” runt 1,5-2 år. Tonåringar deluxe med selektiv hörsel och omedvetna om dess storlek.

Håll ut! När min hane blev två år blev han plötsligt vuxen en dag.
Men jag skulle råda dig att hjälpa hunden att hitta stunder och platser för att slappa. Vår hane har en tydlig av-knapp men det är något som vi har tränat fram.
 
Jag bodde på samma gård som mina tränare som hade två CC och umgicks med dem dagtid när jag jobbade där. Var också hundvakt en del.

Den första CCn var för stor för rasen, dvs gigaaantisk. Hon var också så livad när hon lekte att ingen annan hund vågade leka. De skaffade så småningom en till lite nättare och sportigare. De två kunde röja rejält. Jag upplevde att de mognade sent. Och en av dem hade mkt mer vakt i sig och hade ett tag lite svårt att chilla om hon inte hade koll på alla.
Men de tränade in avknapp och att kunna tagga upp och ner dem. De var ju gårdshundar och fick utlopp för vaktdriften genom att vakta gård, folk, andra hundar, höns och hästar.
Men de fick också springträna med husse, maratonlöparen.
Men någon dag när de inte fått så mkt träning på 2-3 dagar pga sjukdom så stormade en ilsk gårdsägare in och meddelade att ”de bara förstör”. Jag trodde de snott något eller grävt upp någon blomma typ. Nej, de hade fällt ett jäkla träd. 😂 Gnagt igenom ett litet träd som bävrar.

De hade så klart läst på innan. Men trots att de är fenomenala hästtränare som fattar hund också så blev det ju BETYDLIGT mer jobb att få CC:na bra mot de pappisar de haft innan. 😅
Pappisen mognar ju tidigare och har ju sådan will to please. CCn är väl lite annat material att jobba med.Och just för att de är så enorma måste de ju funka på ett annat vis än en pappi. Den blir ju inte livsfarlig och riskerar inte döda någon liten hund/barn med ett bett.
Har en vän som upplevt samma.
Men de blev jättetrevliga! Helt underbara med en sådan skoj humor! 😍

Så ha is i magen och kontakta brukshundsklubben för att få hjälp. 😊
 
Vår fyraåriga CC hälsar att hon fortfarande älskar alla så länge familjen är med. Älskar på så sätt att hon inspekterar alla på ett ganska buffligt sätt och sen vill hon vara med. Får hon det, som att ligga under bordet, så lugnar hon sig men det tar en stund. Utan oss är hon reserverad mot främlingar. Vår förra var lugnare i sättet men ville också vara med. Vaktar ordentligt men ingen aggressivitet. Och självklart har vi gått på kurs med våra knasar. Viktigt att vänja dom vid olika miljöer och att INTE få hälsa och leka med alla andra hundar. Och hon hälsar också att familjen är till för stt vara nära sin hund. I alla lägen. Även dom obekväma.
IMG_20220526_171118_241.jpg
 
Vår fyraåriga CC hälsar att hon fortfarande älskar alla så länge familjen är med. Älskar på så sätt att hon inspekterar alla på ett ganska buffligt sätt och sen vill hon vara med. Får hon det, som att ligga under bordet, så lugnar hon sig men det tar en stund. Utan oss är hon reserverad mot främlingar. Vår förra var lugnare i sättet men ville också vara med. Vaktar ordentligt men ingen aggressivitet. Och självklart har vi gått på kurs med våra knasar. Viktigt att vänja dom vid olika miljöer och att INTE få hälsa och leka med alla andra hundar. Och hon hälsar också att familjen är till för stt vara nära sin hund. I alla lägen. Även dom obekväma. Visa bifogad fil 95052
Haha vilken härlig bild!

Det låter ju hoppfullt att ni inte verkar tro att hon vantrivs iallafall - med en lös ettåring kan hon ju kanske inte vara med 100% (man kan ju inte ha ögonen på dem jämt) men då ska jag försöka sluta oroa mig över att hon inte sover när hon är med oss. Jag har inte velat göra för mycket samtidigt (fokuserat på miljöträning, inkallning osv) men då ska jag definitivt sätta igång med rally-träningen och spana in kurser.

@tuaphua här är husse ultralöpare, så motionen är inga problem när hon väl kommit upp i ålder och kan springa längre distanser också. Hon är också rätt nätt för att vara CC.

@Sofie.S Tack, att hon blir jobbig under tonårsfasen får vi såklart leva med, något annat kan man ju inte förvänta sig, det är mer om hon trivs hos oss som har skavt hos mig :)

@Luff Ja tyvärr får hon oftast inte vara med när vi har sällskap just nu, eller hon är ju i rummet brevid bakom kompostgaller så folk hälsar ju på henne och hon ser alla, hon är bara lite för vild för att det ska vara görbart när folk har barn med sig eller är hundrädda. Men vi tränar på med dem vi kan träna på :) Nej precis, hon har aldrig fått hälsa på varken hundar eller människor ute.
 
Alltså hunden är ju avlad för att vakta så det är nog svårt att komma ifrån att den gör det. Lite lustigt när folk köper en hund som är avlad för en egenskap och sen tycker att det är ett problem..
Mitt tips är att prata med folk som har rasen och se hur de hanterar dessa problem. Har en kompis som tex kör weightpull och löprundor med sina hundar av mastifftyp.
Själv har jag border collie och förstår mig inte på folk som tycker att vallningen är ett problem, utan vallegenskaperna så skulle det ju inte vara en bc och det finns ju en himla massa andra raser att välja på om man inte vill ha vall i hunden.

Fast det är ju skillnad ändå på en hund som inte kan koppla av utan hela tiden håller koll och en hund som vaktar när något oväntat händer?

Klart det kan bli problem med BCs om de ska valla allt de ser hela tiden och inte kan koppla av?

Nu har jag ju inte träffat just TS hund. Men jag hade inte heller tyckt att det hade varit sunt om min schäfer inte kunde gå och sova på dagarna utan låg på helspänn konstant. Det är ju ändå stress.

Om hunden nu stoppas undan ibland så den tillåts koppla av så är det ju inget fel med det. Ibland kan det ju bli lite fel effekt också om hunden tränas till att just vara uppe i varv sas. Långvarig stress på det sättet är knappast nyttigt. Vissa behöver ett krypin ibland där de slipper intryck.

I övrigt håller jag med övriga att det låter bra att ni tar er till en brukshundklubb och går en kurs. Typ allmänlydnad, unghundskurs och kanske även någon form av aktivering? Nosework eller spår? Det är ju lätt att göra hemma. Och är lugna aktiviteter som brukar dämpa hunden istället för att gasa den :)
 
Fast det är ju skillnad ändå på en hund som inte kan koppla av utan hela tiden håller koll och en hund som vaktar när något oväntat händer?

Klart det kan bli problem med BCs om de ska valla allt de ser hela tiden och inte kan koppla av?

Nu har jag ju inte träffat just TS hund. Men jag hade inte heller tyckt att det hade varit sunt om min schäfer inte kunde gå och sova på dagarna utan låg på helspänn konstant. Det är ju ändå stress.

Om hunden nu stoppas undan ibland så den tillåts koppla av så är det ju inget fel med det. Ibland kan det ju bli lite fel effekt också om hunden tränas till att just vara uppe i varv sas. Långvarig stress på det sättet är knappast nyttigt. Vissa behöver ett krypin ibland där de slipper intryck.

I övrigt håller jag med övriga att det låter bra att ni tar er till en brukshundklubb och går en kurs. Typ allmänlydnad, unghundskurs och kanske även någon form av aktivering? Nosework eller spår? Det är ju lätt att göra hemma. Och är lugna aktiviteter som brukar dämpa hunden istället för att gasa den :)
Nej precis, det är lite det jag är inne på. Jag ser det väl också som lite stress när hon ligger på helspänn så. Men vi får nog hitta en medelväg helt enkelt. Stoppa undan henne så hon får lite ro när det verkar behövas. Och prova lite olika typer av aktivering och se vad det ger för effekt.

Jag har kollat in närmaste brukshundsklubben, nu ska jag bara våga mig dit på kurs också. :D

Ja hon är väldigt i gasen i sig själv, tror hon behöver sina bus-promenader där hon kan springa mer fritt och bränna av lite men nosjobb eller annan typ av lugnare aktivitet hade nog inte skadat.
 
Nej precis, det är lite det jag är inne på. Jag ser det väl också som lite stress när hon ligger på helspänn så. Men vi får nog hitta en medelväg helt enkelt. Stoppa undan henne så hon får lite ro när det verkar behövas. Och prova lite olika typer av aktivering och se vad det ger för effekt.

Jag har kollat in närmaste brukshundsklubben, nu ska jag bara våga mig dit på kurs också. :D

Ja hon är väldigt i gasen i sig själv, tror hon behöver sina bus-promenader där hon kan springa mer fritt och bränna av lite men nosjobb eller annan typ av lugnare aktivitet hade nog inte skadat.
På SvTPlay finns Hundskolan. Andra säsongen har precis börjat.
Flera hundar där har haft svårt att koppla av. Inte på samma sätt som din, men påminnande. Kanske kan du hitta nåt där?
(dessutom är det en trevlig serie att titta på :))
 
Förlåt - men det finns risk att hon blir ”ännu jobbigare” framöver :angel:
Jag har Broholmer (mastiff) och jag tycker mig uppleva att större hundar generellt mognar sent.
Jag tycker att stora hundar är som ”jobbigast” runt 1,5-2 år. Tonåringar deluxe med selektiv hörsel och omedvetna om dess storlek.

Håll ut! När min hane blev två år blev han plötsligt vuxen en dag.
Men jag skulle råda dig att hjälpa hunden att hitta stunder och platser för att slappa. Vår hane har en tydlig av-knapp men det är något som vi har tränat fram.
Min canario var likadan! En piraya ett bra tag, sen var det som ett trolleritrick och han blev en riktig hund närmare 2-3 år. Sen kommer han nog alltid ha några av sina valpiga clowndrag kvar :angel:
 
Nej precis, det är lite det jag är inne på. Jag ser det väl också som lite stress när hon ligger på helspänn så. Men vi får nog hitta en medelväg helt enkelt. Stoppa undan henne så hon får lite ro när det verkar behövas. Och prova lite olika typer av aktivering och se vad det ger för effekt.

Jag har kollat in närmaste brukshundsklubben, nu ska jag bara våga mig dit på kurs också. :D

Ja hon är väldigt i gasen i sig själv, tror hon behöver sina bus-promenader där hon kan springa mer fritt och bränna av lite men nosjobb eller annan typ av lugnare aktivitet hade nog inte skadat.
Ang brukshundklubben, kanske känns det mindre läskigt om du först mailar dit, berättar om er och frågar om de tycker att en unghundskurs vore bra för er? Jag har gjort så några gånger, kontaktat klubbar och frågat lite. Varje gång har jag fått så otroligt trevligt bemötande att det genast känns betydligt mindre läskigt att ta sig dit (och jag har saluki, långt ifrån bruksras).
 
Angående att hunden är vaken, så känner jag att vi inte kan detaljstyra allt våra hundar gör och inte gör. De är ju inga maskiner som behöver vägledning och instruktioner för allt i livet (vi människor vill gärna tro att vi alltid vet bäst i alla situationer), så vad tänker du skulle hända om du inte tvingar din hund att sova instängd i ett hörn? Blir hon utmattad så lär hon somna. Så länge hunden verkar må bra så är kanske allt som det ska vara. Så länge hon har möjlighet att själv välja att gå undan (speciellt viktigt med litet barn i familjen) men ändå kunna vara med, så kommer hon nog att fixa det där med sömnen själv.
 
Angående att hunden är vaken, så känner jag att vi inte kan detaljstyra allt våra hundar gör och inte gör. De är ju inga maskiner som behöver vägledning och instruktioner för allt i livet (vi människor vill gärna tro att vi alltid vet bäst i alla situationer), så vad tänker du skulle hända om du inte tvingar din hund att sova instängd i ett hörn? Blir hon utmattad så lär hon somna. Så länge hunden verkar må bra så är kanske allt som det ska vara. Så länge hon har möjlighet att själv välja att gå undan (speciellt viktigt med litet barn i familjen) men ändå kunna vara med, så kommer hon nog att fixa det där med sömnen själv.

Nej såklart inte. Men tänker mer att det kanske inte är så sunt för hunden att hålla sig vaken till utmattning varje dag? Och är hunden sån att den tycker det är lite svårt att slappna av när det händer mycket så kanske man får hjälpa den? Jag tänker väl mest att det kan bli en stress för henne om hon inte kommer till ro på dagarna.
 
Det där med att hunden är vaken hela dagen har jag också råkat ut för med min labbe, som jag skrivit om tidigare på forumet. För mig har det börjat lösa sig av sig själv nu när hon snart fyller två år. Nu kan hon faktiskt sova under dagen, om hon får vara med mig. Är jag ute och grejar så lägger hon sig i skuggan någonstans och sover eller slumrar. Så jag säger som flera andra här, bara håll ut så ordnar det sig nog av sig själv så småningom. Mycket bra brukar hända när hunden blir äldre och mognar.
 
Nej såklart inte. Men tänker mer att det kanske inte är så sunt för hunden att hålla sig vaken till utmattning varje dag? Och är hunden sån att den tycker det är lite svårt att slappna av när det händer mycket så kanske man får hjälpa den? Jag tänker väl mest att det kan bli en stress för henne om hon inte kommer till ro på dagarna.
Eller så blir det inte stress och hon löser det där själv.
 
Nej såklart inte. Men tänker mer att det kanske inte är så sunt för hunden att hålla sig vaken till utmattning varje dag? Och är hunden sån att den tycker det är lite svårt att slappna av när det händer mycket så kanske man får hjälpa den? Jag tänker väl mest att det kan bli en stress för henne om hon inte kommer till ro på dagarna.

Jag hade som du är inne på hjälpt hunden att koppla av. Har svårt att tro att hunden far illa av att få vara på en avgränsad yta om den får tillräckligt med motion och aktivering i övrigt. Hellre träna valpen på att ta det lugnt nu än behöva börja den träningen när den är vuxen och mycket mer uthållig.

Vi hade en hage till vår senaste valp där hon fick vara flera gånger om dagen då det blev för stökigt/svårt att koppla av för henne med vår då 1 åriga dotter. I den hagen så somnade hon inom någon minut. Nu är hunden 2 år och hagen är borta sen länge men hon går ändå ofta och lägger sig och vilar på det ställe där hagen var. Hon är numera väldigt lugn och kopplar lätt av i vardagen trots en del stök.
 
Är väll inte så konstigt att man får stänga undan en ung hund bakom grind/galler om man har ett livligt hushåll 🤔
Vi har alltid haft ett separat utrymme för hundarna sedan vi fått barn där man kan stänga undan de så de får lite lugn och ro.
Innan vi hade livliga barn fanns det inte samma behov för sådant, då var det inte tjo och tjim halva dagarna.
Känns inte konstigt om en ung hund behöver det för att kunna slappna av, när de är små valpar har de som naturliga viloperioder men unghundar har ju inte samma naturliga spärr utan är typ som mänskliga 3-4åringar 😅

Det blir nog bättre med åldern ts och ha inte dåligt samvete för att hunden får vara endel bakom galler :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 516
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 719
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 241
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 201
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp