Ekollon=Fång och oförklarlig hälta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Manda-Lotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 754
M

Manda-Lotta

Min kompis pålla (whelshkorsning 20 år) fick fång för ett tag sedan, då hon gick i en hage tillsammans med en tidigare fångshettis. Det var knappt något gräs alls, men jag tror att där fanns en ek. Jag vet att ekollon,ekbladen och barken är totalt livsfarliga. Kan det ha varit det som orsakade fången? :confused: Nu visar hon i alla fall inga fångsymptomer, men har en svullnad på ena frambenet som inte går ner. Vi har försökt med att kyla benet och att linda det. Hästen verkar inte känna av det och veterinären säger att svullnaden kanske inte går ner igen. Vi rider henne lite lätt. Vad kan det vara som har hänt med benet? Kan det vara något med att hon tidigare har haft fång?

Sv: Ekollon=Fång och oförklarlig hälta?

det kan ingen svara på som inte undersökt hästen, inte heller hur hennes sviter efter fånget ser ut om du inte tar in den på klinik och låter dem kolla igenom hästen. att svullnaden på benet skulle vara av just fånget har jag svårt att se, men det blir ju inte mindre viktigt att kolla upp det för den skull.

det är klart att om den åt ekollon kan det ha orsakat fången, då det blev en störning i tarmen, samtidigt som ollonen är giftiga i sig.

jag skulle inte rida hästen utan att ha gått till botten med vad svullnaden beror på. är du säker på att hästen inte längre är halt?

Jag är inte riktigt med på vad den kan ha ätit?
Fanns det några eklöv om det inte fanns gräs?
Några ekollon kvar efter vintern?

Kan vara det som utlöste fånget, MEN fånghästar ska INTE gå på extremt nedbetat gräs. Detta ökar risken för fång. Får hästarna ingenting att äta mer än det lilla gräs som kanske finns ?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 389
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 171
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 930
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 540
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka