Ekollonförgifttning.

Gabriol

Trådstartare
Hej!

Är det någon vänlig själ som skulle vilja skriva en utförlig beskrivning om ek/ekollon och förgiftning på häst i samband med intag av det.

Stallägaren vill ha en beskrivning på det, eftersom vi har lite delade åsikter om det.

Vill ni hjälpa mej?

Tack på förhand / Zofia
 
Gör en sökning pá gamla inlägg. Det finns en hel del.
M V H Lotta
 
fakta kan du nog hitta på tidigare trådar, ja.
Min grannes häst hade ekollonförgiftning... Men överlevde. Det var väl typ nån gång runt nyår han insjuknade (minns faktiskt absolut inte), lr det kanske va tidigare...??? Och det är först nu som hon vågar tänka att han e frisk.
Efter att ha varit med om alla turerna med honom så kommer jag ALLTID att kontrollera ev. ekbestånd i hagen och se om hästarna börjar äta av det!
 
Sök på "ekollonförgiftning" och även på "medicinsk översättning" så får du upp det mesta angående din fråga.

MVH/
 
Har under flera år sökt efter vetenskaplig fakta ang. ek och förgiftning hos häst men det är ganska dåligt. Har hittat en del amerikanska artiklar men de är inte heller tillräckligt uttömmande. Men efter att ha haft hästar som drabbats känns det inte längre så nödvändigt med skriven fakta. Jag har tagit ned de ekar som står mitt i hagen, har några stora som står utanför med grenar över hagen, där har jag stängt av ett stort område.

Vad som är intressant är att det är endast de senaste 3-4 åren som jag märkt beroendet, tidigare brydde de sig inte alls. Misstänker att de har passat på att frossa vid nån rymning och att de därmed skaffade sig ett begär.
 
Det är väl helt självklart att det är VIKTIGT med ALL skriven fakta man kan ge eller hitta angående detta.

Det är mer vanligt än man nog vill tro och det finns nog tyvärr en hel hög med hästar i vårt land som går omkring med diffusa krämpor både utvärtes och invärtes där man inte hittar orsaken just för att det finns så lite information angående detta.

Alltså så ser jag i alla fall det som en mindre plikt att föra vidare den kusnkap jag har skaffat mig. Inte ens veterinärerna har tillräckligt med kunskap då ekollonförgiftning inte är det första de tänker på och vet då inte heller hästens ägare om hur det ter sig med en förgiftad häst, ja, då får många lida i onödan.

En häst blir ju inte bara förgiftad och sedan botat genom att man tar bort ekarna, tror man det så är man ute och cyklar, man kan endast lindra bieffekterna hos en sådan häst om man har tillräckligt med kunskap. Har de en gång blivit akut förgiftade eller ätit under lång tid periodvis så blir det konstanta skador av olika slag och en ekollonförgiftning förkortar på så vis en häst liv eftersom kroppen tar stryk.

Nu finns det säkert en och annan häst som INTE blir påverkad av detta gift, och det vore intressant att veta varför den hästen inte blir påverkad när andra går och dör.

Så all information tycker jag är superviktig på detta ganska okända område.

MVH/
 
Jag menade naturligtvis inte att fakta var onödig, bara det att jag blir varken mer eller mindre nogrann med att stänga ute ekarna bara för att jag hittar mer fakta. Jag har insett det farliga, för sådär 35 år sen när grannens häst höll på att dö. Minns att han hällde i hästen en konstig blandning som luktade urk. Det botade men gubben minns inte vad det var tyvärr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag skulle vilja få era bästa tips på stallströ. Gärna lite bädd aktigt det vill säga att det håller lite längre (typ att man...
Svar
2
· Visningar
565
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Biet
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 644
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp