Ekologiska ägg

jag antar att det är olika? jag har som sagt egna höns och visst ser jag skillnad på mina ägg och köpeägg men speciellt stor skillnad i smak känner jag inte, har dock hört av folk som köper ägg av mig att dom tycker dom är mycket godare. Likadant har jag vaktlar och många säger att dom är sååå mycket godare, själv tycker jag dom smakar som hönsägg bara.
Jag tycker egentligen inte om ägg, kanske är det därför jag känner så stor skillnad. Eller så är det för att jag aldrig ätit köpeägg i nån större utsträckning (alltid haft egna höns).
 
Det är inte alltid hemmahöns är väl omskötta. Jag har sett höns med benkvalster, utan fjädrar och allmänt skabbiga där folk såååå nöjt köpte ägg från höns som fick gå ute som "förr". Kolla om hönsen verkligen mår bra innan ni väljer producent och betala vad ett ägg från en välmående höna verkligen kostar.
 
Det är inte alltid hemmahöns är väl omskötta. Jag har sett höns med benkvalster, utan fjädrar och allmänt skabbiga där folk såååå nöjt köpte ägg från höns som fick gå ute som "förr". Kolla om hönsen verkligen mår bra innan ni väljer producent och betala vad ett ägg från en välmående höna verkligen kostar.
Fast varje höst saknar höns fjädrar och ser skabbiga ut pga ruggning. Vissa ser värre ut under längre tid än andra :)
Men absolut, självklart är "hemmahöns" inte alltid väl omskötta.
 
Det finns inga industrihöns hos storproducenter som har det bra, varken de som föds upp för ägg eller de som föds upp för kött. Även om det står på äggpaketet att hönsen har möjlighet att gå ut så är de så många i antal att de flesta inte kan ta sig till porten som leder ut.

Kolla upp om det finns någon reko-ring i närheten av där du bor så kan du komma i kontakt med folk med mindre gårdar och köpa ägg från - på riktigt - frigående höns.
Det är inte en "port". Det är hela långsidorna på hönshuset som öppnas med ett slags "rullgardin".

Ute finns det stora rasthagar.

Har du någonsin besökt en anläggning för KRAV-märkt äggproduktion?
 
Men inte nödvändigtvis bättre än eko eller omärkta, om ens egen tanke är att hönsen ska ha det bra.

Om jag missminner mig rätt så måste KRAV-ägg vara garanterade 100% kravgodkänd mat in i hönan, vilket gör att hönan inte kan gå ute och råka plocka ett kryp på marken.

(Korrigera mig gärna, om jag har fel.)
Ja, du har fel.

Eftersom KRAV-höns ska ha tillgång till utevistelse, så blir det omöjligt att hindra hönsen från att plocka upp kryp från marken.

Dessutom är syftet med att låta hönsen gå ut att de ska kunna bete sig naturligt. Det är naturligt för höns att att leta mat...

Det är som bete och utevistelse för andra KRAV-djur. De ska vara ute och böka och hitta mast och rötter om de är grisar, och om de är idisslare, som nöt, får eller get, så ska de beta...
 
Jag köper Coops eko krav ägg
_20181212_075322.JPG
 
Utan att veta tänker jag att många äggproducenter är drabbade av att verka i områden där fågelinfluensa funnits bland vilda fåglar, och då är det inte lämpligt (och inte tillåtet tror jag) att låta dem gå utomhus. Men för vissa äggproducenter är fågelinfluensa säkert också en ursäkt för att inte låta hönsen vara ute. Jag önskar att jag kunde ha egna höns...

Det här resonemanget låter konstigt.
Fågelinfluensa är inte en vanlig sjukdom bland fjäderfä i Sverige.
 
ännu en sak som är viktig (för mig iaf) är att de som har höns för äggindustri (oavsett krav/eko) generellt håller sig till 2 raser, dessa raserna är bara avlade för att lägga många ägg och det betyder att de oavsett foder kommer få en betydligt kortare livslängd. Oftast bara runt 2 år, det är helt enkelt inte fysiskt möjligt för en höna att lägga en sådan mängd ägg utan att kroppen tar stryk. Vi som har höns hemma väljer lantraser som lägger betydligt mindre ägg, ofta får vila flera månader per år och kan leva åtminstone 10 år.
Nja. Det stämmer att värphöns inte lever länge men det beror inte på att ”deras kroppar tar stryk”. Det beror enbart på ekonomi då det är för dyrt att ha kvar besättningen när de går in i ”viloperiod”. Industrihöns värper mer än andra höns och deras aktiva värpperiod är också längre. Men alla höns värper i perioder och industrihönsen slaktas när de går in i viloperiod. Man sätter in en ny besättning för att ha en kortare period med låg äggproduktion.
Det beror inte på hönsens hälsa.
 
Jag väljer i första hand konventionella utehöns och i andra hand krav/eko.

Min fd sambo är äggproducent och jag har hängt inne i hönshusen tillräckligt mycket för att känna mig ok med hur hönsen har det. De konventionella utehönsen är väldigt välmående och glada.

Köper inte burägg och helst inte enbart frigående inomhus.
 
Lite OT men...

Det är lite otäckt hur mycket känsloargument och osanningar som luftas så fort det diskuteras djurvälfärd.

Hörde Ring P1 där en kvinna med emfas hävdade att slaktdjur "har det fruktansvärt". I min närhet finns en gård som attackeras av djurrättsaktivister med lögner, hot, filmer med lögner. (titta ett självdött får = fällar som ligger och väntar på beredning)
Jag känner äggproducenter och de har utformat sin produktion med höga krav på djurvälfärd. De producerar lejonparten av fodret på gården. Jag väljer deras ägg för att jag med egna ögon sett att hönsen verkar ha det bra.

Att svepande döma ut olika typer av produktion baserat på känsloargument får klick. Men speglar inte sanningen.
 
Som ny hönsägare vill jag gärna sälja mina överblivna ägg vidare till de som är intresserade men med jordbruksverkets regler så är det väldigt begränsat och man får inte ge några animaliska produkter (rester).

Livsmedelsverket säger något annat men man måste följa jordbruksverket också.

Jag undrar om någon av gårdsbutikerna egentligen följer detta och privatpersoner VET jag inte följer detta. Det vill säga att det vi gillar mest sällan är lagligt.

Så har jag förstått reglerna med lite hjälp.
 
Lite OT men...

Det är lite otäckt hur mycket känsloargument och osanningar som luftas så fort det diskuteras djurvälfärd.

Hörde Ring P1 där en kvinna med emfas hävdade att slaktdjur "har det fruktansvärt". I min närhet finns en gård som attackeras av djurrättsaktivister med lögner, hot, filmer med lögner. (titta ett självdött får = fällar som ligger och väntar på beredning)
Jag känner äggproducenter och de har utformat sin produktion med höga krav på djurvälfärd. De producerar lejonparten av fodret på gården. Jag väljer deras ägg för att jag med egna ögon sett att hönsen verkar ha det bra.

Att svepande döma ut olika typer av produktion baserat på känsloargument får klick. Men speglar inte sanningen.

Jag hörde också kvinnan i Ring P1. Jag blev nästan lite illa berörd, är det så vi vegetarianer uppfattas av omgivningen? Som fanatiker?
Jag har sett väldigt mycket djurhållning (är utbildad djurskyddsinspektör) och det finns alla grader på skalan. Några är jättefina och bra, andra fattar man knappt kan vara lagliga. Det gäller både produktionsdjur och sällskapsdjur.

Jag är helt klart för att djurhållning finns. Att jag själv har valt bort köttet innebär inte att jag vill att alla andra ska göra samma sak. Men i dagsläget har jag inte hittat någon produktionskedja som jag kan stå bakom.
Med det sagt, jag äter ägg. Är det något man borde välja bort är det egentligen fjäderfäprodukter, snacka om industrialiserad djurhållning på djurens bekostnad! Grupper på 3000 djur liksom, det är många hönor det. Jag borde verkligen ta mig i kragen och hitta en lokal hönsägare som kan förse mig med ägg, lagliga eller ej. Sprättägg från en glad och välskött besättning. Det kräver lite arbete av mig, men det borde det vara värt. Jag har bara inte kommit till skott än..
 
Det är inte en "port". Det är hela långsidorna på hönshuset som öppnas med ett slags "rullgardin".

Ute finns det stora rasthagar.

Har du någonsin besökt en anläggning för KRAV-märkt äggproduktion?
Jag tycker inte att benämningen port är fel här, dels ser väl inte alla hönsstallar likadana ut (när jag läser på KRAVs hemsida benämner någon hönsuppfödare utgångarna som luckor t.ex.) och dels är definitionen av port enligt SAOL "större ibl. tillslutbar öppning för genomgång".

Jag har inte besökt en anläggning för KRAV-märkt äggproduktion nej, och exemplet jag tog med höns som inte kan ta sig ut är inte från en KRAV-märkt produktion. Det kunde jag varit tydligare med.

Men läser jag kraven som KRAV-märkningen innebär tycker jag inte det känns tillräckligt för att garantera att djuren har det, för mig, tillräckligt bra. Max 6 höns/kvm inne och max 4 ute, minst 4 månaders tillgång till rastgård och sen är det stallar som rymmer flera tusen höns. Sen förstår ju jag också att det finns producenter som uppfyller kraven med råge så att ytorna är mycket större än minimum och hönsen får vara ute betydligt fler månader än fyra. Men det är ju just sådana producenter som går att hitta via REKO-ringar, som jag tipsade TS om. Det är ju svårare att ta reda på hur hönsen som värpt äggen som säljs i matbutiken har det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 145
Senast: Habina
·
Däggdjur Hjälpte stallägaren att rensa ut ett gammalt förråd idag. När vi började slita i en gammal garderob så for det ut en mus som...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 217
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp