Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ah smart! Jag tänker alltid tvärtom att de behandlas för att hålla längreDen icke-ekologiska kan ha behandlats för att mogna snabbare.
Finns i de flesta butiker häromkringFinns det ens icke ekologiska bananer att köpa?
Trodde alla butiker slutat med det för flera år sedan
Ah smart! Jag tänker alltid tvärtom att de behandlas för att hålla längre
Finns i de flesta butiker häromkring
Här har både ICA maxi och Willys "vanliga" bananer samt "eko"/"rättvisemärkt".Har inte sett det någonstans på massa år, som tur är
Allt är ekologiskt och så finns fairtraid i påsar
Bra handlare som tar lite ansvar!
Vilket var väl inte så länge sedan va? Har för mig att det var annorlunda bananer i början på 1900-talet så att smaken var annorlunda då. Eller kommer jag ihåg fel frukt?Kan tillägga att de bananer vi köper i Sverige är en enda sort, Cavendish. Vilket är en klon av ursprungsplantan som faktiskt kommer från England (ursprungligen Mauritius).
Ja sorten spreds väl från England på 1850-talet tror jag ungefär och den stora Panamasjukan drabbade den då vanligaste banansorten Gros Michel runt 1950.Vilket var väl inte så länge sedan va? Har för mig att det var annorlunda bananer i början på 1900-talet så att smaken var annorlunda då. Eller kommer jag ihåg fel frukt?
Urk, de ska inte vara gröna och träiga, de ska vara knallgula, men inte ett dugg mer än så för då luktar och smakar de banan och det är äckligt!Jag vill ha gröna bananer
Gröna och träiga är bäst, då luktar de inte banan.
Blir de gula, mjuka och luktar banan blir jag äcklad