Ekonomisk förening

Nej, för då är vi båda personligt ansvariga. Det är klart bättre om bolaget självt står som ansvarigt och att det inte kan falla på en person.
Fast alltså, vad ska ni göra där ni vill bort från det personliga ansvaret?
Det finns inget onoterat AB i Sverige, eller någon annanstans i världen, som får låna pengar utan att banken kräver att styrelseledamöterna/ägarna är personligt ansvariga och går i borgen för AB:t.

Vad ni gör ni är ju att ni bara skapar merjobb för er själva. Istället för att lägga er tid på att sälja grejerna ni ska sälja, så kommer ni lägga dubbla timmar på bokförning och pappersarbete. Förutom att AB:t ska bokföras och redovisas så ska ju er ekonomiska förening också göra det. Det blir två verksamhetsberättelser och det kommer ju bli två olika eftersom det är olika infallsvinklar på dem då det är föreningen som äger AB och redovisningen kommer att ta massor med mer tid.

Varför krångla till det? Skapa ett AB och skriv ett riktigt bra aktieägaravtal istället för att blanda i någon ekonomisk förening.

Varför är det bättre demokratiskt med ek för än ab? Och om ni vill ha ett paraply, varför inte ha det med två ab? (Frågar av ren nyfikenhet, det finns kanske nåt argument jag inte känner till)

Njaoaa. Halva aktiekapitalet måste finnas, men det kan ju finnas i lagervärde t ex. Pengarna behöver, som du säger, inte stå på ett konto. Däremot måste de ju finnas uppstarten, jag har dålig koll på vad som gäller för apportegendom numera.

Jag borde kanske uttryckt mig tydligare. Det är en vanlig missuppfattning bland småföretagare att de måste sätta in 50 tkr på ett konto i banken och sedan inte får röra dem, när man ju faktiskt kan använda dem till att skapa andra värden (tex lager, som du säger, eller ännu hellre vinst).

Vi ska träffa en person på värmlandskooperativen i eftermiddag :banana:
De kan säkert hjälpa oss med typ allt, skulle jag tro.

Hittade dit efter att ha letat lite och tack vare att ingen svarade i den här tråden förra veckan, haha :angel:
KAU har drivhuset med, för att hjälpa unga företagare. Vet inte om man måste vara student eller ej men lär vara lätt att kolla upp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 135
Senast: lilstar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 253
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka