ekonomiska problem - barnet lidande?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Frostnatt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 101
F

Frostnatt

Jag är en ensamstående mamma som har ett litet barn på 1½ år. Sen seperationen så har jag haft svårt att få till det ekonomiskt och har inte haft möjlighet att ge mitt barn något annat än det viktigaste. Så hon är har inga roliga leksaker som är anpassade för hennes ålder, utan hon har mest "bäbis-leksaker", hon har inga söta små möbler, inga fina kläder och vi har inte råd att hitta på aktiviteter som kostar pengar och ekonomiproblemen påverkar mig väldigt mycket, då jag får klara mig utan bil och andra lyxigheter för att allt ska gå runt. Inte för att fina kläder och möbler och så är viktigt, men det grämer mig att jag inte kan ge mitt barn allt det som den förtjänar.
Nu i julklapp så har jag köpt lite leksaker som jag tror att hon kommer att uppskatta, men det finns mycket saker som jag skulle vilja köpa till henne, som hennes mormor och mostrar köper till henne istället, men det är så otroligt jobbigt att inte jag kan ge henne dessa saker.
Vet inte riktigt vad jag ville med tråden, förmodligen bara skriva av mig lite.

Sv: ekonomiska problem - barnet lidande?

Förstår att det är jobbigt men ett så litet barn brukar gilla snöret bäst ändå :laugh:
Kan du virka eller sticka? Om inte så lär dig det, man kan göra massor av fina kläder men också amigurumi saker :idea: som inte behöver kosta så mycket att göra men är sjukt dyra att köpa. Nu är det kanske lite sent bara dagarna innan jul men det kommer ju fler högtider och små kompisar som fyller år. Det finns massor av gratis mönster på nätet om man googlar lite :)
Jag lärde mig att virka i våras och nu får jag beställningar hela tiden så man kan faktiskt tjäna lite på det också även om inte timmpenningen blir nån höjdare ;)

Tror inte att ditt barn lider av det iaf utan det är nog värst för dig så tänk inte på det utan se till att skapa lite mysigt julstãmning med de resurser du har så blir hon nöjd :)

Senast ändrad:

Barnloppisar!

Ditt barn är fortfarande i en ålder då kläderna inte slits särskilt mkt. På barnloppis kan du fynda "finare" kläder till en bråkdel av nypriset. Har själv köpt en del både kläder och leksaker där som knappt är använda. Eller kolla annonser på blocket/tradera
Sen är det ju miljövänligt dessutom :)

Bor barnet bara hos dig? Har du isof kollat så du får rätt underhåll av pappan?
Har precis själv förstått att det inte alltid bara är den summan som jag får av fk som gäller.

Jag är visserligen inte ensamstående, men har haft en period med väldigt tråkig ekonomi. Första prio är ju alltid barnen och de simmar knappt i saker.
De får det de behöver i klädväg, köper billigt när det finns erbjudanden. Leksaker har de inte överdrivet mycket av, de får mestadels i present av släkten, men ibland hittar vi billiga fynd och loppisbord är toppen.
Barnen är 2 och 3 och de är ju knappast i en ålder då det är viktigt med mycket prylar eller rätt kläder. Det finns mycket roligt att göra som är gratis också.
Öppna förskolan, biblioteket har bra böcker, lekparker (kanske fel årstid), pulkaåkning. I somras nyttjade vi lekplatser till max, för att hålla allt billigt bakade vi mycket och hade med i fikakorgen.

Någon gång vänder förhoppningsvis ekonomin och då kan man göra annat som kanske kostar en slant eller köpa något fint plagg.
Viktigast nu är väl ändå att ge barnen tid och det är ju gratis :).

Ser att många redan besvarat dig med tankarna jag fick när jag läste ditt inlägg. När barnen är så pass små brukar inte sakernas kvalité eller prisvärde vara väsentligt överhuvudtaget, jag är bonusmamma åt en liten treårig flicka och trodde när jag kom in i familjen för snart ett år sedan att det var superviktigt med saker och prylar. När hon fyllde år köpte jag därför en massa leksaker och prylar för att jag trodde att det var så det var att vara förälder, att det i första hand handlar om det materiella. Men hon brydde sig knappt om prylarna, pappret var mycket intressantare och grejerna lekte hon med max någon dag.

Förstår att man som förälder vill ge barnen allt i världen, och att det också kan bli en slags tävling föräldrar emellan att barnen har fina kläder och fina saker, sådant vi som vuxna individer tänker mycket på, men som små barn inte lägger vikt vid alls. Det viktigaste är att alla våra barn har den kärlek de behöver, tak över huvudet och mat för dagen. Det kan låta som en klyscha, men det är faktiskt elementen i den trygghet de sedan går med genom livet. Och sådant går inte att köpa för några pengar i världen.

Lite KL

Min son fick inte alls lika mycket prylar som andra barn och jag frågade honom om han mindes att han hade jättelite prylar som barn. Han fattade inte frågan alls, han tyckte han hade allt han behövde och hade världens bästa mamma. Men det var nog för att han fick åka runt och tävla, det uppskattades mer än en massa prylar som inte användes. Kan säga att hans rum var lättstädat:D.

Jag är en ensamstående mamma som har ett litet barn på 1½ år. Sen seperationen så har jag haft svårt att få till det ekonomiskt och har inte haft möjlighet att ge mitt barn något annat än det viktigaste. Så hon är har inga roliga leksaker som är anpassade för hennes ålder, utan hon har mest "bäbis-leksaker", hon har inga söta små möbler, inga fina kläder och vi har inte råd att hitta på aktiviteter som kostar pengar och ekonomiproblemen påverkar mig väldigt mycket, då jag får klara mig utan bil och andra lyxigheter för att allt ska gå runt. Inte för att fina kläder och möbler och så är viktigt, men det grämer mig att jag inte kan ge mitt barn allt det som den förtjänar.
Nu i julklapp så har jag köpt lite leksaker som jag tror att hon kommer att uppskatta, men det finns mycket saker som jag skulle vilja köpa till henne, som hennes mormor och mostrar köper till henne istället, men det är så otroligt jobbigt att inte jag kan ge henne dessa saker.
Vet inte riktigt vad jag ville med tråden, förmodligen bara skriva av mig lite.

Jag kan inte svara ur en förälders perspektiv men jag kan berätta vad jag minns mest från när jag var liten. Det var inte dom dyra sakerna, det var dom billiga. Vi hade inte så mkt pengar, så några lyxiga leksaker hade ja aldrig. Men det mamma gjorde var bla att köpa hem garn, en påse trassliga tråda för en 20 kr från röda korset, sen lekte ja spindel och lindade garn i ett helt rum, tog ner det och byggde nät i nästa rum osv. Vi byggde koja med gamla lakan mm som vi spikade på en träställning pappa spikat ihop och lekte tarzan med morgonrocksskärp som lianer. Det är sådana saker jag minns bäst, och alla har kostat under 50 kr/st. Även en lina i ett träd med ett vedträd i änden hade vi som ett slags gunga och hade skitkul.
Så ha inte dåligt samvete för att barnet inte får dyra saker, det är inte dom man minns iaf :)

Nu är vi inte i din sits, utan nästan tvärt om, vi har nämligen fått ärva väldigt mycket prylar, leksaker mm och har nästan överflöd på leksaker. Ärligt talat så bryr sig L om ungefär 10 grejer av säkert 50... Han hade inte varit ett dugg olycklig utan massor av leksaker, de grejor han uppskattar just nu är byggklotsar, duplo och sin traktor, samt böcker man läser för honom. Så visst behöver barn leksaker, men knappast i enorma mängder, och om man vill köpa billigt och bra så kolla Blocket, tradera eller "riktiga" loppisar! Samma sak vad det gäller kläder!

Lycka till!

Hur ser framtiden ut? Finns det i din plan för er att ekonomin ska förbättras? Om inte, finns det något sätt som du kan uppnå en stabilitet i ekonomin på lång sikt genom förändringar? Det behöver du ju inte besvara i tråden, utan fundera över det själv. Anledningen till att jag tar upp det är för att jag vet hur jobbigt det är att leva under den stress det ger att inte ha tillräckligt med pengar.

Just nu tror jag inte att du behöver bekymra dig. Jag har en son som är två år. Varje dag han kliver ur sängen är det första han gör att se på sin tågbana och så säger han "Tåg!". Det är i princip den enda leksak han leker med. De andra kan vi kasta utan att han skulle märka det. Om vi sedan kan titta på denna film på Youtube eller kan gå ner för att titta när tågen åker förbi, då är hans dag fulländad. Din tid och ditt engagemang är det bästa du kan ge ditt barn. Det är det ditt barn kommer att få mest glädje av. :)

Dina känslor är helt ok, mina barn är nu 18-19-20 år och jag vet att de inte brydde sig ett dyft om pengar förrän de kom upp i mellanstadiet ungefär. Ge barnet din tid! Du är viktigast i hennes värld och var stolt över dig själv!

men det finns mycket saker som jag skulle vilja köpa till henne, som hennes mormor och mostrar köper till henne istället, men det är så otroligt jobbigt att inte jag kan ge henne dessa saker.

Jag tycker inte det spelar någon roll vem som har betalat grejerna. Vi är inte direkt i nån ekonomisk knipa, men vi köper ändå väldigt lite åt våra barn, just för att mor- och farföräldrarna ger barnen både leksaker och kläder.

Våra barn är 3 respektive 4,5 år, och de pratar glatt om stövlarna från mormor, koftan som farmor stickat osv. Jag tror inte att de nånsin har funderat över från vem de har fått flest saker, eller varför inte vi föräldrar köpte tramptraktorn istället för morfar.

Vi har fått ärva mycket barnkläder oxå från kusinerna. Barnen blir jätteglada när vi får en påse kläder. Det verkar som att de ser ett extra värde i att kläderna har blivit använda av någon de känner. Det blir liksom ett band som stärks varje gång de bär kläderna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 200
Senast: kma
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 521
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte... 16 17 18
Svar
345
· Visningar
25 342
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt... 2
Svar
34
· Visningar
5 678
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka