Ekonomiskt stöd under praktik?

IsabellaSeger

Trådstartare
Jag tänkte bara höra lite om hur personer gjort med praktik. Jag vill söka in till hippologen och behöver då praktisera. Jag har pratat med arbetsförmedlingen som kan ge stöd för praktik men de säger att de inte tänker hjälpa mig eftersom jag har ett jobb. Men jag har ju utgifter och har inte råd att praktisera helt utan ekonomiskt stöd. Jag tänkte att jag kanske skulle kunna jobba halva veckan och praktisera andra halvan, men hur har ni andra som praktiserat fått pengar? har eran praktikplats betalat er praktiklön? och hur mycket isf?

väldigt tacksam för svar!:)
 
Sv: Ekonomiskt stöd under praktik?

Jobbar du heltid?
För i så fall måste du ju ta tjänstledigt för att ha tid att vara på praktik. Och då tror jag inte AF kan hjälpa dig, då är det ju ditt val. Du kan inte ta tjänstledigt för att stämpla.

Jobbar du deltid och stämplar resten och är inskriven i ungdomsgarantin (om du är under 25) så har du rätt till att praktisera med ersättningen från FK kvar.

Sedan kan du ju jobba/praktisera på ställen mot mat och boende + fickpengar och ev. stallplats.

Det beror ju på hur dina förutsättningar ser ut om du har något som håller dig kvar hemma. Kanske kan du hyra ut ditt boende till en kompis under tiden, eller liknande för att i alla fall inte gå minus på en praktik..
 
Sv: Ekonomiskt stöd under praktik?

Hej!

Praktiken är ju inte ett måste att den ska vara oavlönad praktik. Det som krävs är YRKESerfarenhet. Försök skaffa ett jobb i ett stall istället så får du lön och den erfarenhet som krävs.

Det verkar som om många företag fortfarande livnär sej på gratis arbetskraft, även inför hippologen.. Läskigt tycker jag.

Och på livnära sej frågan kände jag en tjej som ville gå hippologen som praktiserade utan betalning i 6 månader och bodde hemma- men då krävs ju snälla föräldrar..

/Lavinia
 
Sv: Ekonomiskt stöd under praktik?

Jag gör min praktik nu. Har gjort 4 månader än, och jag satsar på hippologen 2011 :)

Tog studenten i våras, började praktiken i augusti.
Hela sommaren jobbade jag skiten ur mig rent ut sagt, dag, natt eller dag och natt..
Sen har jag ju verkligen suuuupersnälla föräldrar, men jag gick NV på gymansiet för att ha en bra grund, sen vill jag fortfarande jobba med hästar (som jag ville innan) och jag vill lära mig så mycket som möjligt. Inte bara mocka skit på landet någonstans och få typ fem kronor i timmen. Såklart jag mockar där jag är nu också, men inte bara.

Hur som helst, jag bor hemma och det betalar ju mina föräldrar (och middag,mat), men resten betalar jag själv. Får ingen ersättning annars heller. Fortsatte sommarjobbet till oktober, så hade praktik och jobb då.

Jag valde att ha praktik och inte något dåligt avlönat arbete med boende och fickpengar. Tror jag tjänar på det i längden.

Var på arbetsförmedlingen en gång, men för att få praktiklön av de så var man tvungen att aktivt söka jobb i tre månader utan att lyckas och gå på deras träffar under tiden och sen om man fick pengar under praktiken så behövde man fortfarande komma på deras träffar.... och de verkade inte tycka det var en bra ide att jag ville göra praktik inför hippologen....
 
Sv: Ekonomiskt stöd under praktik?

Men praktik är ju ett antagningskrav till hippologen, då kan de väl inte tycka att det är en dålig idé? Isåfall är väl den dåliga idén att överhuvudtaget gå hippologen, men det kanske de tycker också.
 
Sv: Ekonomiskt stöd under praktik?

Ja du... fråga mig inte vad den där lilla tanten jag pratade med tänkte... hon blev typ irriterad när jag sa att jag ville göra praktik hellre än att jobba, för att få erfarenhet till hippologen eller annat hästjobb.

Jag tycker att det känns lite konstigt att de har krav på 6 månader, men ingen som helst ekonomisk ersättning, men det finns ju vissa ställen som tar emot praktikanter och ger de boende och fickpengar, men då får man vara beredd att flytta..

Jag tycker inte att det är helt lätt det där med praktiken, och jag har ju verkligen en stor fördel med mina otroligt snälla föräldrar som gör det möjligt för mig att göra praktiken. Annars hade jag fått söka något "praktikjobb", med jag kände att risken att man i stället jobbar själv i stallet är stor. För jag tror jag skrev det tidigare så vill jag lära mig så mycket som möjligt eftersom jag tror det lönar sig i längden.

Men jag skulle få bo på gården där jag är, och jag får frukost och lunch, dock vet jag inte hur jag skulle ha råd med mat och så då (om man inte räknar med att jag jobbade som bara den i somras, fast jag vet inte hur länge det hade räckt om jag skulle betala mat och allt..)

Vill man verkligen söka hippologen så går det ju att lösa det med praktiken, man får kolla på olika ställen och kolla alla för- och nackdelar. Det är ju olika från person till person vad man behöver.
 
Sv: Ekonomiskt stöd under praktik?

Jag har själv planerat att gå hippologen men det blir som tidigast läsåret 2013-2014 så det är ett tag kvar. Det kan ju ändras både antagningskrav och regler tills dess, men jag försöker lära mig så mycket som möjligt. I nuläget känner jag att jag gärna flyttar till min praktikplats och tar mat och boende som lön, och gärna en stallplats till pållen min. Annars är jag rätt säker på att mina föräldrar hade ställt upp med pengar till nödvändigheterna, men alla har ju inte den möjligheten och då kan man undra hur de har tänkt att man ska ha råd att praktisera?
 
Sv: Ekonomiskt stöd under praktik?

AMF ger väl ändå bidrag för praktik som ska leda till jobb, inte för att komma in på en viss utbildning? Det hoppas jag iaf...

Som någon annan sa, det är inte praktik som krävs, så det går alldeles utmärkt att ta ett avlönat hästjobb.
 
Sv: Ekonomiskt stöd under praktik?

Det här är ju praktik för utbildning som i sin tur leder till jobb... Det försökte jag med.. haha..
 
Sv: Ekonomiskt stöd under praktik?

jag har praktiserat i ett halvår nu, varken kommunen eller arbetsförmedlingen ville ge mig ersättning :/. och sen så fick jag ingen lön heller från praktik platsen :(. hade kunnat ha min häst där gratis, men då jag bara bor en km därifrån så verkade det onödigt.
så nu är jag lagom pank och söker jobb som hästskötare, dock finns det ingen som vill betala en utan alla vill ha praktikanter:(
 
Sv: Ekonomiskt stöd under praktik?

Jag har en ny ide hur man kan skaffa praktik och jobba;)
Msn har kvar sitt arbete, ev. Kanske man kan gå ner lite i tid under ett år, och sen kan man göra halvtids praktik i ett år. Det ger också behörighet till hippologen. Så mycket annat kanske man inte har tid till dock..
I början gjorde jag praktik 4 dagar i veckan (10 h/dag = heltid), jobbade två och var ledig en dag
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 668
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok när man sover 3 timmar, är vaken 6 timmar 24/7 är det inte lätt... Fryser I morgon är det dags att mejla trevliga Akassan och...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp