Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Murray

Trådstartare
Jag har ett fullblod som är fruktansvärt irriterad över alla bromsar, knott och andra insekter som biter honom. Har nu bestämt mig för att köpa ett eksem- eller flugtäcke för att försöka lindra hans besvär.

Vilka märken/modeller rekommenderar ni?
Det jag vill ha är ordentlig magplatta, hel hals och svansskydd. Jag vill även att skyddande tyg ska finnas mellan frambenen och på insidan av låren bak. Ljust tyg är att föredra för att inte dra åt sig solen i onödan.

Har tittat lite på boetts men som jag tolkar det är det bara en rem/remmar mellan bakbenen, eller?
Tittade även på svea sverigetäckets eksemtäcke, men alla storlekar förutom 155 är slut och han har normalt 135 (några 125 går på också).
Hur är det med TOP-Reiter?
Vad finns det för andra täcken? Hur är hållbarheten? Prisvärt?


Tacksam för svar snarast då han gör sig själv illa på jakt efter bromsarna. :bow:
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Zillke, någon som har erfarenhet av det? Eller vet hur det ser ut?
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

fanns en del täcken på
.. annars har ju hööks ett eksem täcke med uv-skydd för 979.. heltäckande, löstagbart magskydd, svansskydd och går mellan frambenen, finns i beige..
 
Senast ändrad:
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Jag har samma problem jag , har själv ett fullblod och med denna tunna huden så är hon helt sönderbiten....

Jag har ett Horseware Rambo protector....skyddar överallt, är beiget och kostar runt 1000 lappen...väl värt pengarna!!!!
Vet att Bucas har ett bra täcke också som skyddar överallt och mosar runt 1000-lappen!!!

De har olika Horseware på strömsbergsgård.se, även Amigo och ett till som verkar bra men jag tror att Protector håller bäst (lite som vävtyg)
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Vad jag kunde se var det inget täcke som skyddade både mellan frambenen och lårens insida på hästshopen. Eller missade jag kanske? Det är så svårt och se, och det står ju inget.

Hööks täcke har jag varit lite inne på men det verkar endast vara bensnören bak.
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Jag har kollat på framförallt Horseware täckena, och då i första hand Rambo Sweetitch Hoody eller Rambo Dustbuster Plus.

Jag har en arabhäst som har storlek 130 - 135 och inte är helt enkel att hitta täcken som sitter bra på. Har massor av halvtaskiga täcken men förra sommaren köppte jag ett horseware regntäcke.. sitter super o inga som hellst skav, bästa täcket jag hafft!! Så jag köppte ett vintertäcke också, samma sak där, det är super, inga skav, fin i pälsen o kanonbra pass form!!

Köppte ett Mark Todd flugtäcke förra sommaren, totalt värdelöst, skaver jättemycket o dålig passform, använde det 1 ½ dag ungefär..

Så nu funderar jag alltså på dessa två Horseware täcken. Det förstnämnda är ju horsewares exemtäcke och avsett för utomhusbruk. Det andra är egentligen ett innetäcke men skyddar även mot insekter. Tror att det andra är mjukare i tyget men skulle gärna villja se o känna på dessa täcken.

Jag har beställt från strömsbergs gård, mycket billiga och bra att ha att göra med. Men i detta fallet tror jag att hästshopen är lite billigare så köper jag dessa beställer jag dem nog därifrån. De varierar MYCKET i pris beroende på var man tittar, kan skillja nästan 1000 kr mellan affärerna!!
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Dessa täcken tror jag inte heller skyddar mellan framben o lårens insida men jag tror inte det finns sådanna täcken?? Och dessutom gissar jag att det är svårt att sy dem så utan att risken för skav är stor? Kanske bättre att stryka på switch eller liknande på dessa ställen?
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Boett har skydd mellan frambenen, och svea sverigetäcket har både mellan frambenen och på insidan av låren. Så visst finns det. Jag är inte så jättepigg på att kladda på då hästen är väldigt känslig i huden och får reaktioner direkt. Att kladda vid skapet då känns lite läskigt :crazy:
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Jag använder Hööks eksemtäcke i år. Täcker bra under magen och mellan frambenen på mina islandshästar. Brukar smeta på Skillingaryds Hästsalva både på benen och på juvren. Det funkar ganska bra. Juvren blir alldeles uppätna annars. Både av hästen själv och av insekterna. Jag tar även och smetar på ett tunt lager med salvan över hela hästen när jag ska rida. Det håller de värsta blinningarna borta.
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Nej de fanns någ inga såna täcken där.. men gå in på www.tolt.nu där fanns zillke täcken du oxå tänkte på.. fanns även bra täcken på
www.lillhastenistav.se :) vet inte om de bara är snören i bak..
 
Senast ändrad:
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Hööks eksemtäcke är bra tycker jag, har iofs inte hunnit använda det så länge än, men det är hittills bäst av dem jag testat.. Sveas täcken är ganska tjocka, det blir för varmt under varma dagar. Hööks är luftigt, torkar fort efter en skur och hon blir inte svettig. Prisvärt också! Boetts är så dyra..
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Hej
Jag har beställt ett horseware swetich hoody fråån strömbergsgård. (kommer vilken dag som helst, så än har jag inget utlåtande om det)
Hade tänkt mig ett rambo protector, men det är som mer ett nät det är swetich hoody, som är horsewares "riktiga" eksemtäcke. Hon tipsade också om dustbuster...
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Jag har ett täcke från börjes, billigt men har fungeret otroligt bra på min häst som blev helt uppäten innan hon fick sitt täcke. Iof inget skydd mellan benen på det heller men odjuren tycks inte komma åt juvret och benen så bra ändå...
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Knapp


Tack allihopa!

Vi har köpt eksemtäcket från hööks nu. Var ett av täckena som hade flest funktioner jag ville ha, dessutom en av de billigaste. Vi får hoppas att det passar bra och hjälper något mot alla dessa insekter.
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

traloppan skrev:
Jag har kollat på framförallt Horseware täckena, och då i första hand Rambo Sweetitch Hoody eller Rambo Dustbuster Plus.

dustbustern är egentligen inget flugtäcke utan ett täcke som ska hålla pälsen fin inför tävling.
så har man stora besvär av alla insäkter är det inte at rekomendera.
så sa de i affären när jag skulle köpa nytt flugtäcke.
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

höökstäckena tycker jag är för sladdriga..
jag har bucas och de fungerar jättebra! väl värt pengarna!!
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

B*rjes flugtäcke är över all förväntan faktiskt! Trodde det skulle bli en trasa direkt, men det är helt :love:

Dollar
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

håller med! de va super bra. och man behövde ingen grimma som höll upp halsen:)
 
Sv: Eksem/flugtäcke (snabba svar önskvärt)

Lite skoj att höra att inte bara eksemhästar har fått flugskydd. För många år sen sa jag till min kompis att om några år har alla hästar flugtäcken när dom upptäcker hur skönt det är för hästarna. Hon skrattade och tyckte jag var totalt galen!
 

Liknande trådar

Utrustning Förra året hade vi överj-a flygfän. Flugtäcken med hals och magplatta skyddade inte tillräckligt. Hur funkar eksemtäcken mot...
Svar
3
· Visningar
2 016
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp