Bukefalos 28 år!

Flugtäcke vs eksemtäcke???

HerrKantarell

Trådstartare
Förra året hade vi överj-a flygfän. Flugtäcken med hals och magplatta skyddade inte tillräckligt.

Hur funkar eksemtäcken mot bitinsekterna? Står de emot bromsar/blinningar?

Boett - är det värt att lägga till de pengarna om man jämför med ex. Hööks om hästen inte har problem med eksem utan man bara vill ha ett optimalt skydd mot insekter??
 
Sv: Flugtäcke vs eksemtäcke???

Vanliga flugtäcken tycker jag är värdelösa och jag förstår inte varför folk köper dem?
Insekterna biter ju igenom tyget och sen brukar de sitta så löst att insekterna enkelt kryper under men inte kommer ut...

Min ena såg ut att ha fått böldpest förra året av alla bitande insekter, jag köpte ett exemtäcke från HorseGuard och insektsjävlarna bet inte igenom det :D

Sen kan säkert ett Boett vara bättre om hästen har riktig exem och inte bara är känslig mot insektsjävlar.
Men jag tycker inte det är värt dem pengarna för ett Boetttäcke när det från HorseGuard fungerade skitbra och kostade en bråkdel av Boett.
Boetttäckena går också sönder relativt lätt och numera har de inte gratistjänsten att de lagar trasiga täcken längre som de hade förr.
Så nu tycker jag absolut inte det är värt det.

Då köper jag hellre flera täcken istället.
 
Sv: Flugtäcke vs eksemtäcke???

Exemtäcke helt klart!! Jag har testat hööks och tyckte det var helt okej! Dock har jag alltid räknat med att bara ha dom en säsong. Men då har jag en täckesförstörare + att jag inte är mycket för sy:D
 

Liknande trådar

Utrustning Förra året köpte jag ett Sun Shield eksemtäcke från Hööks för att försöka skydda min häst någorlunda från de stora bölder hon ibland får...
Svar
17
· Visningar
2 420
Senast: Ace
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Liten
·
C
Utrustning Efter förra sommaren med alla insekter så har jag bestämt mig att strunta i dåliga flugmedel och satsa på ett täcke till min lilla...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: Satis
·
Utrustning Det börjar vara hög tid att köpa hem ett nytt eksemtäcke till ponnyn av shetlandstyp som lider så av sina eksem sommartid :( Förra årets...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Djuranna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp