eksem/klåda

B

**BORTTAGEN**

Hur vet man att hästen har eksem, löss, reaktion på bete, knott eller dylikt, hur vet man vad som är vad ? Kallar man det eksem om hästen "bara" har klåda i man och svans ? Och slutligen, vad är en "riktig" eksemhäst - har den klåda även i päls ? :confused:
 
ojoj.. hmm.. tja, har den löss eller annan ohyra brukar man ju hitta dessa i pälsen. Då kliar sig väl hästen bara, utan att det blir något särskilt i huden.. antar jag..

eksem däremot.. (iaf sånt jag sett.. mest på isisar men även andra) då blir huden mjällig (stora grova mjäll, inte de där små vanliga) huden blir tjock och veckig.. typ.. hästarna brukar väl klia mest i man och svans, men många islandshästar jag har sett kliar även ansikte, ben, under mage, snopp.. allt där man kan komma åt..
En riktig eksemhäst är väl en som utvecklar eksem helt enkelt?.. Nu kliar det ju ofta också vid pälsbyte, så om hästen bara kliar då så är det väl inte eksem...
Så vitt jag vet så är man inte säker på om det är bete, sol, insekter eller kombinationer som orsakar klådan... men på den isisen min kompis har är det ganska uppenbart att det är mest insekter iaf.. han har inte gått på något bete precis, och täcke har han hela sommaren, och ändå kliar det.. det startar när insekterna kommer och håller på tills de fryser ihjäl.. insekterna alltså.. :)
En häst som "bara" kliar man och svans är enligt mig lika mycket eksemhäst som någon annan...
 
Löss syns oftast inte, men löss äter päls så de brukar få kala fläckar där huden är tunn, typ runt öron, ögon, mule och även under manen, för de gärna håller till i värme. Klåda i man och svans brukar man kunna tvätta bort med t ex dermocan schampoo, och genom att stryka på lite jodopax. Jag vill inte kalla det exsem, men det är väl en definitionsfråga. Om du vill veta mer om dessa vanligt förekommande hud irritationer, så tycker jag du ska köpa en liten bok på apoteket som handlar om vanliga åkommor hos häst, den kostar 35 kr tror jag och den är verkligen bra (kommer inte ihåg vad den heter men den finns för hund och katt oxå). Där kan man slå upp det mesta.
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 180
Senast: Livi
·
Kropp & Själ Jag har klåda i ljumskarna, ibland bara på ena sidan. Det är sannolikt svamp så jag brukar behandla med lamisil. Men så slutar det klia...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: Tora
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 610
Senast: maddie202
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp