Bukefalos 28 år!

Eksem och svullnad framför juvret

TinyWiny

Trådstartare
Min häst har fått eksem framför ljuvret, det är hårda krustor och hon anser att det kliar så skönt när jag tvättar och smörjer.
När krustorna är borta är huden hård under och huden ser ut som ett lättare skrapsår.
Jag har smörjt med tre ess salva nu i drygt en vecka men tycker inte att det har blivit bättre, snarare att det har spridit sig.

Hon har ett fåtal krustor längs "skarven" under magen som bevisligen också kliar eftersom hon njuter i fulla drag när de tvättas och smörjs.

Hon är inte påverkad i övrigt och hon verkar inte ha ont utan njuter av beröring, men den mjuka svullnaden framför ljuvret, det hårda under eksemet och det faktum att det inte blir bättre får mej att bli orolig.

Jag har nu tvättat med lactacyd och bytt ut tre ess salvan mot aloevera istället.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Något råd innan jag ringer veterinären?

Min tanke är att duscha henne med probschampo så fort vädret blir lite varmare men det kanske är helt fel?
 
Sv: Eksem och svullnad framför juvret

Jo jag har funderat på det, och det var därför jag tog tre ess salvan som första alternativ när jag började smörja eftersom flygfän inte gillar den.
Men risken finns att det är en överkänslighets reaktion på flugmedel:crazy: men jag tycker att det borde ge sig?

Vi har väldigt lite insekter här än så länge så jag tycker inte att det borde ha uppkommit av flygfän, valacken som har känsliga ögon går fortfarande utan huva, så lite är det, man ser kanske tre flygande insekter om dagen.
 
Sv: Eksem och svullnad framför juvret

Det du beskriver är ofta första tecknet på överkänslighet mot mygg, knott och alla andra bitande insekter. Om hon visar minsta tecken till att klia man och svans mer än hon brukar skulle jag rekommendera dig att köpa ett eksemtäcke åt henne(alltså inte ett insektstäcke).
 
Sv: Eksem och svullnad framför juvret

Det du beskriver är ofta första tecknet på överkänslighet mot mygg, knott och alla andra bitande insekter. Om hon visar minsta tecken till att klia man och svans mer än hon brukar skulle jag rekommendera dig att köpa ett eksemtäcke åt henne(alltså inte ett insektstäcke).

Ja det är just detta jag är rädd för:crazy: men för att få en överkänslighet så måste det väl ändå finnas bitande insekter?
Vi bor så att flygfäna helt enkelt blåser bort.

Kan de bli överkänsliga utav att tidigare ha gått i insektsrika områden? Jag vet att hon gick nära ett vattendrag en sommar innan jag köpte henne.
Tänker att det då räcker med ett fåtal bett för att få igång reaktionen?

Hon har kliat (inte kliat bort alltså) man/svans två-tre gånger under de 19 månader jag har ägt henne, dock har hon haft lite lite mjällaktigt som jag har tagit som varningstecken på att risken finns och har då tvättat med probschampo och det har då försvunnit.

Eksemtäcket är redan inköpt, det köpte jag första sommaren för att förebygga.
Nu har det dock regnat så mycket att det inte har använts utan hon har behövt regntäcke istället pga hennes känsliga rygg.

Funderar på, eksemtäcket täcker ju inte vid juvret, hur gör man där?

Hon störs minimalt av insekter när vi har varit iväg någonstans där det finns mycket men det kanske inte har med varandra att göra?
 

Liknande trådar

L
Hästvård Aldrig någonsin har jag stött på någon häst som reagerat mot tjärsalvan då man haft det på knott och myggbett. alla hästar jag känner...
Svar
4
· Visningar
1 861
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp