Bukefalos 28 år!

Överkänslig mot tjärsalva :confused:

L

Lollo_19

Aldrig någonsin har jag stött på någon häst som reagerat mot tjärsalvan då man haft det på knott och myggbett. alla hästar jag känner smörjer man in med fyra ess hästsalva vid buken, på bringan, under hakan, ja där som myggbetten mest är. nu har min häst reagerat på detta, blivit jättesvullen och kokhet vid virveln framför juvret och det har även börjat droppa från alla områdena jag smörjt in.

förmodar att hon är överkänslig och har otroligt känslig hud och att hennes kropp reagerar för att få bort det som inkräktat. har tvättat henne med en skonsam tvål för att få bort tjärsalvan men det har inte hjälpt så bra, den kletiga salvan kletar sej ju in som bara den vilket i och för sej är bra vanligtvis :grin: men inte i detta fallet :cry:

tvättade en gång till sen senare på dan då det fortsatte att droppa från det. svullnaden hade nästan gått ner men när jag tvättade det kom den tillbaka så har inte vågat göra det igen. funderar på att låta naturen ha sin gång så att hennes kropp får arbeta bort det själv..? :confused:

nån som vart med om detta förrut? nån som har nåt tips på vad man kan göra?
 
Sv: Överkänslig mot tjärsalva :confused:

Jodå. Förra hästen var överkänslig mot både det ena och andra. Bla, "Hästsalva" med tjära i, allt med citronella, men även mot det flesta utan citronella. Vissa man och svans sprayer, jodopax, etc. Hon reagerade även mot en del "ätbara" saker som flytande B-vitamin.
Fästingbett orsakade nästan alltid stor bölder. Tackolov fungerade Switch iallafall.
Jag lärde mig att inte kleta på något utan att först provat på ett litet ställe...
 
Sv: Överkänslig mot tjärsalva :confused:

ja min häst tål inte tjärsalva. har inte testat på dom andra, tycker det är en kletig äckligt skitsmörja, som dessutom kokar i solen. är som att smörja in sig med olja och sola...
 
Sv: Överkänslig mot tjärsalva :confused:

Såg en bild här på buke en gång på en häst som hade blivit smörjd med tjärsalva runt ögonen och hade fått vita ringar runt ögonen efter det. Vet inte om det försvann eller blev permanent.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 695
Senast: Summerwind
·
Hästvård Rider ett halvblodssto som är helklippt. det är en skäck med väldigt mycket vitt. i princip hela kroppen är vit utom huvudet och två...
Svar
15
· Visningar
2 062
Hästvård Mitt ena sto har konstaterade "dystrofiska" förändringar i sitt högra bakknä. Nedslitet ledbrosk i båda knäna men i högra är det sas...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp