Bukefalos 28 år!

Eksem på unga islandshästar

h00jff

Trådstartare
Hej!

Någon som har erfarenhet av eksem på unga hästar? Vad jag kan förstå så har föl aldrig eksem. När börjar det uppträda? Sommaren året är ett eller dröjer det ännu längre tid? Om en unghäst har kliat sig att svansen blivit stubbad och även kliat sig i man och pannlugg så att de blivit "trassliga" och lite avskavda, innebär det då att det kommer att bli en eksemhäst, även om den ännu inte har sår eller skorvig hud?

Vad betecknas som eksem? Måste det vara skorv, sår och mjäll, eller räcker det med att man och svan skavs av? Var går gränsen?
 
Sv: Eksem på unga islandshästar

Nu behöver ju inte allt vara eksem, unga hästar har ju en förmåga att slita varann i man och svans så de kan se minst sagt luggslitna ut.

Men visst kan även unga hästar få eksem, har sett en åring med eksem för många år sedan.

Eksem ger inte alltid sår dessvärre, och jag tycker personligen att den typen av eksem är värst för man vet liksom inte vad man ska behandla. Men helt klart skulle jag vara uppmärksam på en häst som stubbar sin man och svans sommartid.
 
Sv: Eksem på unga islandshästar

Tack för ditt svar. Är det fler som har erfarenhet av detta? Någon som haft en unghäst som kliat sig första sommaren, men som sedan inte kliat sig?
 
Sv: Eksem på unga islandshästar

Det behöver ju inte vara att han har kliat?
Vänner som effektivt plockar bort tagel finns det ofta gott om...
 
Sv: Eksem på unga islandshästar

Hej!

Någon som har erfarenhet av eksem på unga hästar? Vad jag kan förstå så har föl aldrig eksem. När börjar det uppträda? Sommaren året är ett eller dröjer det ännu längre tid? Om en unghäst har kliat sig att svansen blivit stubbad och även kliat sig i man och pannlugg så att de blivit "trassliga" och lite avskavda, innebär det då att det kommer att bli en eksemhäst, även om den ännu inte har sår eller skorvig hud?

Vad betecknas som eksem? Måste det vara skorv, sår och mjäll, eller räcker det med att man och svan skavs av? Var går gränsen?

Det med att klia man och svans är inget ovanligt bland andra raser heller på andra eller tredje sommaren. Undrar varför de gör de? De som efter den första avkliningen aldrig visat tendenser till exem. Jobbade med travare och var inget ovanligt att de kom någon med stubbman när de kom för inkörning

Hört om ett föl som de sa hade fått exem och hade täcke på men om de stämmer eller om de var något annat får vara osagt
 
Sv: Eksem på unga islandshästar

Att hästarna kliat sig och att de ibland käkar upp manen behöver inte betyda eksem. De kan ju se ganska luggslitna ut. Jag har haft en svenskfödd eksemhäst, han fick eksem som åring och fick då växa upp på Öland nästkommande sommar o några år fram. Att det är eksem ser man nog ganska tydligt. Finns det någon att fråga som kan det här?
 
Sv: Eksem på unga islandshästar

Hej!

Vi köpte en svenskfödd unghingst för ett och ett halvt år sedan, och när han var 1 år (förra sommaren) gick han i flock vid havet. Dock så började han klia sig efter halva sommaren, men vi höll tummar och tår för att det inte skulle vara exem.

Detta året fick vi plocka hem honom från flocken för han har helt klart exem. Sårig och kliat av sig den man som vuxit ut och ganska mycket av svansen. Jättetråkigt. Men med exemtäcke har han klarat sig nästan helt utan sår trots att han gått ute dygnet runt.

Det behöver ju inte vara så att din häst ar exem, utan bara lite unghästkli som alla andra föreslagit. Men tänkte att det kunde vara intressant att höra att det faktiskt finns unghästar som har det. Trots att de går i "perfekta" förhållanden. Jag själv letade nämligen efter liknande trådar och svar när jag var orolig för mitt lilla troll förra sommaren!
 
Sv: Eksem på unga islandshästar

Eksem är komplicerat, hur ser det ut i de bakre leden? Föräldar, mor/farföräldrar?
 
Sv: Eksem på unga islandshästar

Jag skulle misströsta om unghingsten kliat sig fast han gått vid havsnära bete..... Den unghingst jag hade som fick eksem klarade sig hyfsat så länge han gick på Ölands Alvar, dock inte i inlandet. Han hade grav eksem.
 
Sv: Eksem på unga islandshästar

Jag har varit med om flera unghästar som sommaren då de är ett eller två kliat av sig i princip allt, men sedan aldrig kliat sig igen och inte blivit eksemhästar.

/Malin
 

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
2 943
Senast: sthu
·
Hästvård Ni som har hästar med knottallergi, har de redan börjat klia sig nu? Eller brukar det ta ett tag in på sommaren, även om knotten är...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 494
Senast: Shettisar
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp