ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som har hästar med knottallergi, har de redan börjat klia sig nu? Eller brukar det ta ett tag in på sommaren, även om knotten är vakna?

Orsaken till att jag undrar är att jag har en unghäst som lyckades klia av sig en del man och svans förra sommaren, men inte så mycket kli att huden blev påverkad som på en eksemhäst. Och hon klarade senhöstens bete på naturreservatet här, vilket är vår knottrikaste hage. (ja, jag satte henne där för att provocera - hade hon kliat sig mer så hade jag ju vetat redan då...)

Jag undrar helt enkelt om hon borde ha börjat klia sig nu, om det är knottallergi hon har... Än så länge är allt tagel orört, både på man och svans.

Det är inte helt ovanligt att unghästar kliar sig lite som ettåringar, påstås det, så jag hoppas ju att det är "sånt" kliande och ingen allergi hon har...

(Bor i Småland och jodå, knotten är vakna...)
 
Man ska alltid vara försiktig med att väcka allergier, träffar man på ett allergent ämne är det alltid bättre att utsättas för långsam ökning så att tolerans har möjlighet att utvecklas. Vet man att hästen har knottallergi är det bäst att täcka den innan den börjar klia sig, sen är det svårt att stoppa. Då kommer många täcken klias sönder. Än har väl inte de mest allergena knotten dykt upp svidknotten dvs de som ser ut som damm och bits som attan.
 
Jag bor också i Småland och upptäckte för ca en vecka sen att min nya häst har börjat klia sig. Misstänkte lite eksem redan innan då han tydligt hade kortare man än han borde haft och att det är ganska vanligt hos rasen (ej isis ;)).
Så ja, är det knott borde hästen nog redan börjat...
 
Man ska alltid vara försiktig med att väcka allergier, träffar man på ett allergent ämne är det alltid bättre att utsättas för långsam ökning så att tolerans har möjlighet att utvecklas. Vet man att hästen har knottallergi är det bäst att täcka den innan den börjar klia sig, sen är det svårt att stoppa. Då kommer många täcken klias sönder. Än har väl inte de mest allergena knotten dykt upp svidknotten dvs de som ser ut som damm och bits som attan.
I just det här fallet så vill jag VETA om hästen alls har allergi. Därför är det av vikt att INTE förebygga det.
 
Det är så individuellt tyvärr att det är svårt säga något alls än tyvärr. Många eksemhästar verkar "dröja" med kliet i år med.
 
Min eksemhäst har kliat lite, men det kan även vara en reaktion på buttan han nyss har ätit. Har i alla fall täckt honom.
 
Min kliar huvudet, hon har varit täckad sen mitten på april men har ingen huva än eftersom hon får såna skav.
 
@ameo. Alla kan utveckla allergi, det beror hur individens immunförsvar reagerar på första kontakten med ett allergen. Th1 svar eller Th2. För den intresserade: googla gärna Queensland itch, jätteallergena knott där, nästan alla hästar där kliar sig.
 
Men JA, jag vet att alla kan utveckla allergi. När som helst. Jag känner till en individ som började vid typ 15 års ålder efter att ha varit symptomfri fram till dess.

Men just i det här skedet, när jag har en unghäst som skrubbade av sig lite man och svans förra sommaren, när det alltså redan FINNS en liten misstanke om att det kanske skulle kunna vara knottallergi, så skulle jag vilja veta när knotten kommer som hon borde börja klia sig av OM det är knottallergi.
Det är inte helt ovanligt med ettåringar som skaver av sig manen och kliar sig lite allmänt för att det är skönt. Och redan förra året försökte jag provocera lite för att försöka få svar på om det är knottallergi eller inte. De gick hela hösten i vår knottrikaste hage och då kliade hon sig inte mer än någon annan. Lite får de ju klia sig utan att det behöver vara allergi/eksem.

I just detta fallet handlar det om tre saker.
1 - om den här unghästen har knottallergi är min avsikt att ta mamman ur avel, då hon har lämnat en annan knottallergiker också. En gång är ingen gång, två gånger är en (o-)vana. Det finns ingen anledning att riskera att föda upp ännu fler eksemhästar när man har möjlighet att välja att låta bli.
2 - om det INTE verkar vara knottallergi kan jag sälja henne med gott samvete. (givetvis med upplysning om det som varit)
3 - om det verkar vara knottallergi kommer jag ta bort henne (ja, det är mitt val och just den biten tänker jag inte ge mig in i diskussion om)

Förra året började hon klia sig förhållandevis tidigt. Jag kan inte minnas exakt när, men det var första halvan av sommaren.
I år ser både man och svans helt orörd/okliad ut till dags dato. Utan att jag gjort något alls för att förebygga, vilket jag inte heller kommer göra eftersom jag vill ha svar på frågan...
 
Min började förr förra året klia lite när vi flyttade till skogen, mer förra året så all låååång man åkte och nu sedan en månad kliar hon blodiga sår. Så det är täcke och flugmedel som gäller. Det är så olika det där :(
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 727
Hästvård En av mina ponnyer har kliat av sig sin man och lugg, samt skrubbat sig runt ögonen, i höst. Det har väl, i ärlighetens namn, försvunnit...
Svar
2
· Visningar
3 301
Senast: Boj
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 153
Senast: Simply me
·
Islandshäst Hej! Någon som har erfarenhet av eksem på unga hästar? Vad jag kan förstå så har föl aldrig eksem. När börjar det uppträda? Sommaren...
Svar
9
· Visningar
2 115
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp