Eksem produkter

Sv: Eksem produkter

Köpte en M5 när 4 var slut (specialpris under VM). Sydde bara in den över ryggen. Det var en kraftig häst som normalt har 135 i täcke, men med kort rygg. Han var stor, kring 142 och bred så M5 var perfekt på sidorna etc förutom ryggen. Men det var samma på alla eksemtäcken, sydde in ryggen på Hööks också.

Blev rek att han troligen behövde en 4:a idag (av Thilde H, så jag köpte rakt av hennes gissning, men även hon kan gissa fel tydligen). Det visade sig nämligen vara fel (vet ni hur mkt man får rolla för att få bort fällpäls-strån från ett eksemtäcke *s*).

Det blev preciis rygglängdsmässigt, men även det på tok på kort i sidorna, räckte inte ner. Aningens tight i bogen. Men hade behövts betydligt mer 'djup' i det. Och var ingenstans 'för stort' annars utan preciis, kanske lite tight i bogen då som sagt, kollade inte såå noga ville ha av det innan han tänkte dregla på det eller ngt.

Så, ska byta det. Men frågan är, är M5 som en 4a med stor bog bara, eller en 'hel storlek' större? För om man 'bara' ökar bogstorleken hjälper det ju inte mot 'djupet'?

Han må vara vanskapt den ponnyn, TH hade bara behövt använda M5 på stora, feta dräktiga ston.. Och L är ju inte ens fet längre även om han är kraftig, och inte dräktig heller för den delen *s* Men jag förstår inte varför det är så svårt få till passform på honom? =/

Han är ju som sagt ca 145 cm (hemmamätt), stadigare modellen (icke-isis dock som sagt, welsh). Har för sin storlek ganska lång rygg tycker jag, som dock är van med kortryggade araber och fbl. Och 130 cm i Horsewaretäcken, som blir aningens glappa i halslinningen som sagt men annars sitter perfekt.

Kan lägga in bilder om det hjälper? (på hästen, inte med täcket)
 
Sv: Eksem produkter

Hej!

Jag är inte så van vid det här men läste massor och beslutade mig att köpa två täcken (för att kunna tvätta/byta) från GKs i Ullared.

Min kille är stor och stadig 146 cm. Täcket sitter superbra på kroppen(köpte 145) det är lite långt över rumpan men det är bara bra tycker jag. Ska jag klaga på något så är det att den är liiite tight över bogen och mellan frambenen samt i hals/nack öppningen. Min kille står dock snällt när jag trälar och fastnar halv vägs så det sitter fast över huvudet och ögonen. Materialet gör att alla fällhår sitter fast som berget! Där är nog Boetts bättre. Jag tror att jag gav 380 kr per täcke. Ville pröva eftersom detta är vår första säsong ihop.

När jag köpte honom märkte jag att han hade exem men förra ägarna ville inte se det. Fick billigare pris sen när dom fått det förklarat av andra också. Nu när jag tar fram täcket så ser jag att han gillar det! Han har ju haft täcke hos förrförra ägaren eller nåt för annars skulle han inte stå så tålmodigt när jag tälar och gör honom tillfälligt blind! Sen hamar det knasigt så jag snurrar det och har mig men hästen bara står och ser lycklig ut!
 
Sv: Eksem produkter

5:an är ju större överallt, den hängde lite över bogen så jag fick spänna in remmarna på sidorna till slutet, funderade sy in den men så fastnade hästkamratens sko i täcket och delade det i två vackra delar så jag fick sy ihop eländet så gott det gick. Tur det var ett stort täcke med gott om plats sy ihop :-/

Jag syr till alla täcken till den hästen på ngt vis, så är den lite större gör ju inget. Då är det värre om de är för små för där kan man ju inte sy "ut".
 
Sv: Eksem produkter

5:an är ju större överallt, den hängde lite över bogen så jag fick spänna in remmarna på sidorna till slutet, funderade sy in den men så fastnade hästkamratens sko i täcket och delade det i två vackra delar så jag fick sy ihop eländet så gott det gick. Tur det var ett stort täcke med gott om plats sy ihop :-/

Jag syr till alla täcken till den hästen på ngt vis, så är den lite större gör ju inget. Då är det värre om de är för små för där kan man ju inte sy "ut".

Mm, men var M5 större överallt än 4? Eller bara bogen? Bogen SKA ju vara större, men är det sas lika i sidorna kommer han ju behöva en femma.
 
Sv: Eksem produkter

Jag upplevde den vara större just överallt. Men för tusan, köp den ;-) Några tusen hit eller dit gör väl inget :-P
 
Sv: Eksem produkter

Nej för sjutton, de kostar ju 'ingenting' så vad fan, nåt felköp hit eller dit kan man ju leva med :devil:

Men var inte 'törs jag köpa' så, utan mer 'vad tror ni', annars var det ju lika bra att be dem ta hem en 5:a prova med. Men jag var och bytte till ett M5 imorse, hade det inte passat hade hon beställt hem en 5:a så hade jag fått byta igen (snacka om underbar service!)

M5 satt som - perfekt =) Och det var verkligen precis som du säger större på alla ledder. BOETT sa dock att det var som en 4:a men med större bog bara. Men inte en suck att det är så, det var rejält större på ALLA ledder ju. Men blev som sagt perfekt =)
 
Sv: Eksem produkter

Mm, måste bara sy in halslinningen lite, och sy ett 'pannband'. Han kliar ju alltid ner halsen annars, fattar inte hur snälla andra hästar måste vara, när halsen stannar kvar uppe?
 
Sv: Eksem produkter

Många vet igentligen inte orsaken till varför sin häst uppvisar exem som symptom. Vissa gånger blossar den upp vintertid och då finns det inga svinknott.
Många gör bara något åt själva symptomet(kliander) och smörjer och donar, visst lindrar de själva kliandet men för att få bukt med exemet måste man leta reda till orsaken till varför den kliar.
Oftast måste man gå inneifrån och jobba på hästen och många gånger kan det vara obalans i kroppen, för höga tungmetallshalter eller toxinhalter i kroppen.
Med dagens alla avgaser och gifter i luften är gräset som hästen betar inte alla gånger så rent och fräscht som man kan tyckas tro och höga tungmetallshalter är inte så ovanligt både på oss och på våra djur.
Inverters svamp kan också vara en orsak till exem eller obalander i tarmsystemet.

Jag kan varmt rekomendera att man prövar att behandla sin häst med lifemaskinen den har riktigt goda resultat på hästar med exem.
Hästar som man nästan varit inne på att avliva för den haft så extrem svår exem har nästan blivit helt symptomfria efter ett par behandlingar bara.
Och det bästa är att om man kollar igenom hästen med maskinen för vi säger exem hittar den även andra saker som hästen kan ha problemmed som man inte viste.
Tex kan maskinen tex upptäcka kotledsinflammationer när skadan är i ett sådant tidigt stadium att hästen inte ens har börjat med att uppvisa symptom:d
De är ju superbra slipper man ju att hästen först måste bli halt och ev måste vila månader och i värsta fall aldrig bli ritkigt bra!:(


Om man lägger ihop alla pengar som man lägger ut på alla smörjsaker, täcken, silvervatten och andra kostillskott som skall lindra symptomen på exem så är Lifen en superbillig investering.

Ist för att ta ut ET regelbundet så tar jag ut en som har lifemaskinen och får scanna igenom Jorunn och på så sätt får jag veta om hon har svamp, parasiter, ev någon överbelastning på gång, hur tungmetallsnivån är samt toxinnivåerna är och mycket mycket mer.

Jag är så glad att jag hittat denna maskin och önskar fler hade upptäckt maskinen ni som tror detta är humbugg till er säger jag bara PRÖVA om ni har en sjuk häst.. ni kommer bli så överraskad över hur bra den är.

Var själv en MYCKET hård skeptiker när maskinen kom men har blivit överbevisad så många ggr nu att jag inte längre kan stå och säga att den inte funkar utan att ljuga:)

Det är sjukt tycker jag att vad saker forskas fram jag menar vem kunde tro att man kunde gå omkring och prata i en mobil med sin mamma på andra sidan jorden för 100 år sedan??
Jojo den dagen äpplenfaller uppåt mot trädet tror jag på de var det nog många som sa då haha. Idag är det ju ingen som riktigt reagerar när en tar upp enmobil i fickan och skall ringa sin mamma på andra sidan jorden...

Nu har utvecklingen kommit ännu längre fram.. man sätter på sig lite band runt huvud och hand och fotleder och manskinen kan scanna igenom kroppen och säga att du äter mkt apelsiner om man nu gör de..
Idag är vi där vi var för 100 års sedan med mobilen...

Många tror detta är humbugg och skit men vänta ni om 50 år kommer ingen att ens reagera på att man går och scannar sig med lifemaskinen alla har nog en sån hemma till och med då!

Men såhär är människan av naturen skeptisk mot allt nytt=)

Nu vart det både långt och djupt.. ähh sammanfattning av allt jag skrivit är att Lifemaskinen är SUPER mot exemhästar =)
 
Sv: Eksem produkter

Många gör bara något åt själva symptomet(kliander) och smörjer och donar, visst lindrar de själva kliandet men för att få bukt med exemet måste man leta reda till orsaken till varför den kliar.

Och vi/de som VET att orsaken till kliet är svidknotten då?

Vad i hela friden är en lifemaskin?
Och varför i hela friden använder inte veterinärerna denna mirakelmaskin då..
 
Sv: Eksem produkter

Vad i hela friden är en lifemaskin?
Och varför i hela friden använder inte veterinärerna denna mirakelmaskin då..

Ett "kvantmedicinskt balanserings instrument" som sägs kunna bota allt ifrån cancer till eksem via fång och nervskador genom att finna orsaker till problem, korrigera obalanser och stimulera kroppens egen självläkande mekanismer med stor effekt.

Hade det verkligen funnits en maskin som kan bota allt så hade den använts överallt och alltid. Maskinen är godkänd och testad, dvs den har konstaterats ofarlig. Den är säkerligen lika effektiv som alla andra mirakelkurer.
 
Sv: Eksem produkter

Ante mig, därav frågan varför veterinärerna inte använder den, förutom att de då i princip skulle bli arbetslösa då förstås.

När framstående forskning bara kommit så långt att de tror sig kunnat hitta markörer som kan indikera en ledinflammation innan symptom, så vore det ju konstigt om de la energi på det om det fanns en manick som kunde tala om det på 'en kvart' :devil:

Men, aldrig ens hört talas om 'lifemaskin' innan.

Konstigt eg det finns sjuka hästar alls, för även om säg jag är EXTREMT skeptisk och vägrar prova för det är 'humbug'. Så borde ju ryktet gå genom en löpeld genom hästsverige, om mirakelmaskinen. Tänk på hur lätt hästsverige plockar upp nya råd, rön och trender annars liksom. Så när det sprider sig som ringar på vattnet borde ju en hel massa i bekantskapskretsen provat den däringa maskinen, deras hästar blivit 'som nya', och när jag ser DET, då lovar jag att jag genast hade bokat in en tid.

Men endera blev helt plötsligt hela sveriges desperata hästägare (de med skadad/sjuk häst och veterinärerna går bet alltså) totalskeptiker.. eller så fungerar det helt enkelt inte..
 
Sv: Eksem produkter

Boetts eksemtäcken är relativt slitstarka från tvätt, men håller inte så bra när hästarna kliar sig. Hööks är förvånandsvärt bra, men huvan ger oftast skav på nosen, men då är det bara att sy fast ett nosludd så är problemet löst. Som spraymedel(sprayas 1-2 ggr/dag) använder jag PROB-deo vilket fungerar superbra och är definitivt prisvärt! Att ha antibit på täcket är också väldigt bra om det finns andra hästar i hagen, för då kliar de inte på varandra så att såren ständigt går upp.
Viktigt att tänka på för övrigt är att ducsha hästen iaf 1-2 ggr/månaden, svampa av hästen varje gång den blivit svettig eftersom insekter dras till svett, smörja in sår(blodiga med zink-pasta o andra med skillingaryd som både läker och håller insekter på avstånd), tvätta täckena lagom mkt och FRAMFÖRALLT; sätta på täcken INNAN insekterna börjar bita på hästen, då är det redan försent.
 
Sv: Eksem produkter

Och vi/de som VET att orsaken till kliet är svidknotten då?

Vad i hela friden är en lifemaskin?
Och varför i hela friden använder inte veterinärerna denna mirakelmaskin då..

Ja alltså Sjöberga har ju skrivit mycket om detta, vill också minnas att denne gjorde en anmälan på en annons där utformningen av annonsen var direkt oetisk som påstod att den för en rimlig ersättning kunde bota bl a eksem på Islandshäst. Det är väl ett par år sedan, och man kan ju tycka att om detta är sant så borde nog många hästar kunna ge sig till känna nu, jag har ett par bekanta som nappade på en sådan annons men de har fortfarande samma problem som tidigare fast ganska många pengar fattigare.:crazy:

Jag är i allmänhet inte någon skeptiker, jag provar allt som finns tillgängligt vilket jag även bitvis har blivit hånad för. Men tills jag har sett ett resultat kommer jag inte att tro på detta, för om det vore så enkelt så har vi ju löst merparten av många medicinska problem och det har vi ju inte.

Här kan du läsa lite .

http://www.barrettdorko.com/articles/quantum.htm

http://quackfiles.blogspot.com/2005/05/quantum-quackery.html

http://www.humanism.al.ru/en/articles.phtml?num=000057
 
Sv: Eksem produkter

Finns inte bandet man spänner halslinningen med kvar? Jag hade ofs huva på så spände det ihop med hällingen till huvan så allt satt. Hade också en illbatting som hade det roliga med att dra ner huvan, så stod den stackars älsklingen där med halsen och huvan dragen över huvudet och väntade på att matte skulle upptäcka eländet. *suckar* Han såg väl ingenting.

Ja, hur som helst det finns alltid något att sy till.
 
Sv: Eksem produkter

Jo, men det är ju resår sista biten, och det räcker uppenbarligen. Så han kliar ner halsen på 'halva halsen' och där sitter den åt stenhårt. Och knotten kommer åt.

Finns ju rem att fästa i t ex grimma, men han har ingen sån och vill inte fästa i munkorgen, då kommer den ju dras upp dikt an mot mulen när täcket glider. Så tänkte bara sy ditt ett 'pannband', som det är på Bucas Buzz Off t ex, fattar inte varför det inte finns eg? Men är ju lätt ditsytt.
 
Sv: Eksem produkter

Väl påpälsad häst under sommaren ser jag :p

Hoppas du får ihop det så det blir bra. Skönt för mattehjärtat.
 
Sv: Eksem produkter

Jo, det känns så synd att han är så inbyltad. Han har ju munkorg med. Gammal bild så 'bara' insektstäcke och inte eksemtäcke, så är ju värre nu, men inte mycket sommarnjutning och sol där inte.. =/ Samtidigt, det skulle ju vara rena plågan utan 'utstyrsel', men jag njuter med honom den där korta tiden vår och höst när han får 'springa fri och naken'.

Han klär sig tacksamt nog i princip själv, men som sagt. Jag önskar han slapp vara så 'påbyltad'. Och för den delen att jag fick njuta av att SE honom på avstånd 'som han är' i sommarpäls någon gång, och inte kolla på ett 'tygpaket' ;)

betesbegrnsare001.jpg
 
Sv: Eksem produkter

Jag förstår PRECIS vad du menar. Min slapp dock munkorg. Dock fick han stå ut med busungen som drog ner huvan :/
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
785
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
975
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: sjoberga
·
Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
310
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Sadel till en böjd tunna
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp