Bukefalos 28 år!

Eksemfrågor

Ninnea

Trådstartare
Hur ser man att hästen har eksem? Köpte ett sto förra våren som enligt säljaren inte har eksem. Hon gick utan täcke hela förra året utan problem, fin i päls och tagel. I vintras fick hon pälsätare som behandlades och klådan försvann. Just nu fäller hon vinterpäls för fullt och det ser ut att bli fin sommarpäls även där fläckarna var efter pälsätarna. Men hon har börjat klia sig igen i manen och svansen och även lite i ansiktet. Detta började innan fällningen. Det enda jag kan se är att hon är lite mjällig i pälsen ffa vid manken.
 
Jag skulle på med täcke direkt för att undvika att det blir värre,sen behandla henne som en exemhäst i fortsättningen. Bättre att förekomma än att förekommas. Även om hon aldrig haft exem innan så kan det komma efter tex en flytt.
 
Jag tycker det är vanligt att dom kliar sig en del när dom precis börjar fälla. Den gamla pälsen som lossnar ligger kvar mot huden och "sticker".
Brukar släppa då dom fällt klart.
Men håll koll!
Är hästen född på Island?
 
Nej hon är född i Danmark -89, har varit i Sverige åtminstone sedan 1995.
Hon har fin tjock man o svans så det är inget direkt problem nu, men jag ser att hon kliar och undrade därför hur man ser om det är just eksem?
 
Jag har sett att angrepp av pälsätare kan göra att hästen fortsätter kliar sig och blir mer känslig för insekter och får eksem på sommaren. Sedan har du köpt hästen, har du flyttat den så hästen går på andra marker än det den kom ifrån? Att flytta en häst kan även det göra att eksemet bryter ut. Hästar från Danmark kan få eksem i Sverige liksom hästar som gått i fjällen eller kustnära, så det gäller inte enbart islandsfödda.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 667
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 526
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 293
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 515
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Giltighetstid pass
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp