Eksemtäcken med lång hals som inte glider ned!

Nea_

Trådstartare
Hej på er!

Har en arab som utveklat eksem.
Funderar på det här med täcken, vilka är bra och inte bra. Har kollat massor här på buke men hittar inte svar på det jag söker.

Har köpt ett eksemtäcke, horseguard och jag är nöjd med det...mjukt och skönt och han kliar sig mycket mindre nu. Men halsen Åker ned hela tiden!! Har kortat resåren men det har inte hjälpt alls... Kan heller inte ha grimma i hagen så jag kan inte fästa täcket i grimman. Halsen är lång och fin på täcket men åker ned ändå. Han har exstremt silkig och hal hårrem och stubbad man eftersom han kliade sig så den såg hemsk ut så det påverkar säkert.

Har ni tips på täcken som har lång hals (en del eksemtäcken har ju askort hals) och som inte är så benägen att glida ned på en silkig hårrem. Måste vara mjukt tyg då han lätt får skav.

Andra eksemtips mottages också :-)

Sv: Eksemtäcken med lång hals som inte glider ned!

rambo sweet itch hoody har väldigt lång hals och den glider inte ner oavsett vad hästen hittar på. min häst är väldigt silkig, hovis undrade i går om jag hade dränkt benen i pälsglans pga pälsen var så glatt. :p (vilket jag såklart inte hade gjort, han har bara ovanligt glatt päls).

det är tänkt att man ska festa halsen runt öronen men det brukar inte jag göra, verkar obekvämt och den sitter uppe ändå. :)

Senast ändrad:

Å jag har vanliga Mark Todd flugtäcken på mina 2 varav 1 av dem är eksemhäst. Detta täcke är elastiskt vid manken vilket gör att halsen stannar kvar oavsett vad hästen gör med huvudet. Billiga täcken också, har gett som mest 799 och som minst 650.

Instämmer... BOETT!
Det enda som funkar på min stora häst med lång hals. Sitter åt bakom öronen och glider inte ner. Lite dyrt, men håller länge.

Boett glider här, eller glider vet jag inte, men minsta han rullar eller så, så får man gå och justera halsen.

Dock är det på alla vis eoner bättre än alla andra märken (passform, hållbarhet etc), så även jag rekommenderar varmt Boett.

Jag har samma problem så jag köpte ett med en extra huva på som man har över eller under och fäster ihop. Då sitter alltihopa bra och glipar inte i nacken.

Hööks har och så har jag ett Jacson som vi satt på en Domani huvas spännen på.

31334_432272295947_789510947_5539976_175153_n.jpg

Jag har ett flugtäcke från Shires, det har lång hals och åker inte alls ner :)

sommarbeteshstarna-002_93713841.jpg

(blogg har ngt problem för tillfället så bilden syns inte.. för mig iallafall :P)

Haglunds har ett exemtäcke med extra lång hals som kostar 780:- det är en bråkdel av vad Boett tar för sina.....
Jag har provat det o är JÄTTE nöjd! Jag fick bredda det i bogen åt min shire men annars ligger det bra o håller sig på plats. Det är även tåligt när han har kliat sig mot träden i hagen.

Liknande trådar

Utrustning Nu vill jag ha tips på flugtäcken med lång hals som inte glider upp när hästen betar :p Jag har just nu ett Rambo Sweetitch, :love: men...
Svar
2
· Visningar
1 028
Senast: Ms_Antrop
·
Utrustning Hej! Har en arab som utvecklat vad jag tror är knotteksem. Har tittat på massor av eksemtäcken och är så osäker... han får lätt...
Svar
2
· Visningar
1 161
Senast: _0_1_2_3_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025