Eksemtäcken

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 911
I

isse

Ni som har eksemhästar, när tar ni av täckena på era hästar och låter dom gå ute dygnet runt?
Mina har på sig sina och står inne på nätterna, det har ju funkat på sommarlovet att ta in och ut dom men nu när jag har börjat skolan är det min stackars mamma som är rädd och allergisk som får ta ut hästarna (har eget stall).
Så är det långt kvar tills dom kan gå ute dygnet runt utan täcken?

Sv: Eksemtäcken

Kan en exem häst stå inne utan att klia sönder sej?:confused:

När vi har dom inne så blir dom inte knottbitna och då får dom inget kli, mina hästar går till och med i en skoghage.
Men då krävs det ju att dom har täcken när dom är ute, jag smörjer varje dag och dom får bara vara ute vissa klockslag.
Jag har i princip provat allt vad eksemprodukter heter men det absolut bästa är RAPSOLJA!! och det är billigt också. Hästarna blir så fina i huden.

Kan en exem häst stå inne utan att klia sönder sej?:confused:

Ja, absolut. Oftast är det mest knott i gryning och skymning, och har man hästen inne då, så skyddar man ju den mot de värsta knottangreppen, vilket i förlängningen ger betydligt MINDRE kliande. Sköter man en eksemhäst ordentligt, så ska den INTE klia sig hysteriskt så fort den kommer in....

Ni som har eksemhästar, när tar ni av täckena på era hästar och låter dom gå ute dygnet runt?
Mina har på sig sina och står inne på nätterna, det har ju funkat på sommarlovet att ta in och ut dom men nu när jag har börjat skolan är det min stackars mamma som är rädd och allergisk som får ta ut hästarna (har eget stall).

Min häst är i stort sett alltid inne nattetid, däremot har jag bara täcke på honom mitt i sommaren, och när jag ser att det är mycket insekter.

Insekterna försvinner ju annars inte förrän efter ett antal rejäla frostnätter, så det beror väl lite på var du bor när de är borta, men jag brukar räkna med att behandla eksem åtminstone hela september.

Om du behöver ha dem ute dygnet runt kan du väl fortsätta ha täcke på dem? Eller släppa ut dem själv innan skolan?

Jag brukar ta av täckena när det har varit några frostnätter, eller när temperaturen är under 10 grader i flera dagar. Då har knotten förhoppningsvis försvunnit. Det brukar bli en bit in i oktober.

Ja, absolut. Oftast är det mest knott i gryning och skymning, och har man hästen inne då, så skyddar man ju den mot de värsta knottangreppen, vilket i förlängningen ger betydligt MINDRE kliande. Sköter man en eksemhäst ordentligt, så ska den INTE klia sig hysteriskt så fort den kommer in....

Det är därför det är så bra om man kan ordna så att eksemhästarna själva kan gå in i en byggnad med insektskydd för dörren, när de behöver.
Finns det någon möjlighet att ordna någon bod till detta i hagen, eller rentav se till så att de själva kan nyttja stallbyggnaden?

Det är därför det är så bra om man kan ordna så att eksemhästarna själva kan gå in i en byggnad med insektskydd för dörren, när de behöver.
Finns det någon möjlighet att ordna någon bod till detta i hagen, eller rentav se till så att de själva kan nyttja stallbyggnaden?

Det där svaret var väl inte till mig? Jag har inga in- och utsläppsproblem, det är trådskaparen som har det....

Det där svaret var väl inte till mig? Jag har inga in- och utsläppsproblem, det är trådskaparen som har det....

Nej, naturligtvis inte. Ursäkta.
Jag ville anknyta till det där med knott i gryning och skymning, och glömde vem det var som skrev om det.

KL

Jag har gjort misstaget att ta av täcket för tidigt så nu blir det nog oktober, eller första snön:D

KL

Jag har gjort misstaget att ta av täcket för tidigt så nu blir det nog oktober, eller första snön:D

Har du och andra med dig verkligen på täcket HELA tiden under eksemperioden? Jag försöker hålla täckesanvändningen på ett minimum, då min häst svettas med täcke, och fukt gör eksemet värre.... Med Ökozon-behandling och installning nattetid funkar det för mig större delen av sommaren utan täcke.

Jag tänker låta min Svalur gå med täcke ungefär tills i början på september när det börjar bli lite kallare. Då tar vi dessutom in dem från betet.

Min exemhäst går ute dygnet runt med täcke från början av maj till slutet av september. Han blir nästan aldrig svettig i täcket, kanske om det blir någon väldigt varm dag under september då han börjat sätta vinterpäls.

Har du och andra med dig verkligen på täcket HELA tiden under eksemperioden? Jag försöker hålla täckesanvändningen på ett minimum, då min häst svettas med täcke, och fukt gör eksemet värre.... Med Ökozon-behandling och installning nattetid funkar det för mig större delen av sommaren utan täcke.

Min går täckad hela eksemsäsongen tills det har varit några frostnätter i rad, oftast slutet på sept-mitten av okt. Han är alltid installad nattetid. Han går dock bara med tunna flugtäcken, eksemtäcken gillar vi inte just för att det blir så tätt och fuktigt = kli-igt.

Min går täckad hela eksemsäsongen tills det har varit några frostnätter i rad, oftast slutet på sept-mitten av okt. Han är alltid installad nattetid. Han går dock bara med tunna flugtäcken, eksemtäcken gillar vi inte just för att det blir så tätt och fuktigt = kli-igt.

Ja, jag använder också flugtäcke istället för eksemtäcke när min häst går med täcke. Hittade en utmärkt variant på Rusta för 299:-

Japp hela tiden och han blir varken svettig eller fuktig när han går med täcket. Står aldrig inne nån längre stund än 1-2tim.
Installning är inte nödvändig heller för vi har väldigt lite knott.
Endast flugmedel och nån enstaka gång lite klimedel. Har aldrig gjort av med så lite eksem-medel som i år och förra sommaren.

Vår eksemhäst får ha täcke till oktober, ungefär. Hon får komma in på nätterna i princip året om (på hösten/vintern tar vi in alla hästarna på nätterna).

Du har inte tillgång till ligghall?

Mina eksemhästar har eksemtäcke på sig så fort det är över +5 grader.
När det regnar mycket, länge, kallt eller ihållande - eksemregntäcke.
De använder också flitigt möjligheten att gå in i lösdrift med köldridå för dörrarna som hindrar insekter att komma in.
Använder sällan insektsmedel.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 659
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 036
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 762
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 055
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna