Ekvation, lös ut a?

muppia

Trådstartare
Hjärnsläpp. Håller på att krackelera för jag känner mig så jävla dålig, sista året på ingenjörsprogram och jag kan inte ens lösa ut a ur en jävla ekvation. :arghh:

Jag har löst allt från start och fastnar på sista steget...

a/10^4 = (L-a)/40625

Jag ger inte ut alla värden just för jag redan har dem och det är inte felet, jag vill inte ha svaret. Jag vill bara få hjälp med att lösa ut a.

Hoppas på att få hjälp här för mitt tentaplugg får fel fokus nu :banghead:
 
Sv: Ekvation, lös ut a?

a/(L-a)=!0^4/40625 a/-a= L *10^4/40625 Men om detta nu mot förmodan är rätt löser a ut sig själv.

Var tusen år sedan jag gjorde detta....
 
Sv: Ekvation, lös ut a?

Jag hängde inte med någonstans. Har du lust att rada upp och använda parentes så att man ser?

Jag får fortfarande inte ut a ensamt.
 
Sv: Ekvation, lös ut a?

Jag kanske gör en omväg men:

a/10^4 = (L-a)/40625

a/10^4=(L/40625)-(a/40626)

a=(((10^4)L)/40625)-(((10^4)a)/40625)

a+(((10^4)a)/40625)=(((10^4)L)/40625)

40625a+(10^4)a= (10^4)L

a(40625+10^4)=(10^4)L

a= ((10^4)L)/(40625+10^4)

Man kan ju göra vissa steg "samtidigt" så att säga, men detta är lite mer steg för steg.
 
Sv: Ekvation, lös ut a?

Mycket pedagogiskt, jag vill hellre ha för många steg.

Förstod direkt och svaret stämde också. Jag hade värde på L också vilket gör att jag har ett svar i siffra. Som sagt ville jag inte ha hjälp hela vägen. Så din hjälp var guld värd!!! :)

Tack!
 
Sv: Ekvation, lös ut a?

Vad bra att det blev rätt! Och härligt att det kändes pedagogiskt, jag ska nämligen satsa på mattelärar-utbildningen till hösten! ;)

Men jag vet hur det är, ibland är det enklaste det svåraste. Jag har till exempel fortfarande problem med multiplikationstabellen ibland. :angel:
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 123
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: cassiopeja
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 612
Senast: zassoo
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 766
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp