Nytt år igen

Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer nog att behöva svära några gånger över att jag daterar saker med “2022” ett tag till… ;)

Men vad innebär det annars med ett nytt år för mig?

“Ännu ett varv runt solen med samma trasiga mänsklighet”, som Wisti så klockrent publicerade på nyårsafton…

Egentligen är nyår en av de högtider jag tycker mest om. Bortsett från det här med fyrverkerier, som i mina ögon bara är ett bevis på mänsklighetens utbredda empatistörning och samhällets totala dysfunktionalitet. Själv har jag så långt till grannar att jag inte märkte särskilt mycket av några fyrverkerier. Man skulle nästan kunna tro att jag har velat fly mänskligheten när jag bosatte mig här… :angel:

Men jag gillar grejen med att stanna upp och sammanfatta det gångna året, se tillbaks, tänka över det som har hänt, utvärdera, reflektera över erfarenheter och ta tillvara dem för att se om det är något jag kanske kan förändra till det bättre. Och att fira en nystart. Det skulle ju egentligen kunna ske vilken dag på året som helst, och nystarten är bara imaginär - det är jag väl medveten om, men för mig är det en trevlig och värdefull ritual.

(Jag har en såndär almanacka med ett blad per dag, där man varje morgon river av ett blad och kastar till handlingarna. I den almanackan har jag själv skrivit in en nedräkning till den 1:a mars. Varje dag jag river av så ser jag att siffran på antal dagar fram till den 1:a mars minskar. Vad ska det vara bra för då? Jo, vintern är väldigt tung för mig och kring den 1:a mars brukar jag ändå kunna börja ana ett litet hopp om vår. Jag har längs livets väg förlorat förmågan att kunna föreställa mig framtiden mer än några dagar framåt, vilket innebär att det som är just nu känns oändligt och mörkret blir så himla övermäktigt… Jag testade det här för att se om det kunde hjälpa mig ta mig igenom vintern, och det har faktiskt känts bättre än jag trodde att se siffran ständigt minska. Som en daglig och konkret påminnelse om att vintern faktiskt kommer att gå över den här gången också och att mars faktiskt närmar sig.)

På nyårsafton såg jag en film om rymden där man fick resa från jorden ut i universum, utanför vår galax, färdades bortom kvasarer ända tillbaks till Big bang. Det var en fantastisk visualisering av en resa som verkligen satte vår oändliga litenhet i ett hisnande perspektiv. Jag kom hem från filmen och kände att vad spelar väl ett nytt år för roll i skenet av miljarders ljusår?... Samtidigt som det för mig till syvende och sist handlar om att försöka göra det jag kan här och nu för att skapa mig ett sånt drägligt liv som möjligt och må så bra som möjligt, både med hänsyn till min kropp och hälsa och till min ideologi och moral.

Jag har märkt att många nuförtiden reagerar väldigt negativt mot begreppet “nyårslöften”, men jag lägger nog inte samma värde i ordet som andra gör, för jag förstår inte riktigt upprördheten. För mig är ett nyårslöfte en omtänksam handling mot mig själv (varför skulle det någonsin vara något annat?...), om jag känner att jag verkligen behöver förändra någonting till det bättre. För att kunna ge ett löfte - vilketsomhelst - måste jag vara väl medveten om mina egna möjligheter och begränsningar och noga tänka igenom om jag verkligen har kapacitet att uppfylla löftet, och hellre lova för lite än för mycket. Men i år har jag inget behov av lova mig själv något, för det känns som att jag redan har lyckats lösa det som var mest akut att lösa i mitt liv.

Däremot har jag känt efter vad jag skulle vilja, vad jag är sugen på att göra under 2023 och vilken riktning jag ska jobba åt. Jag har i många år varit helt dedikerad åt att lära mig mer om hälsa och livsstilsmedicin, men jag börjar känna mig lite mätt där nu (dessutom har jag äntligen löst mina värsta hälsoproblem själv, vilket gör att min största drivkraft nu är borta - jag har ju liksom “kommit i mål” med det). Det som mitt intresse och engagemang däremot drar åt nu är att vidareutveckla mina kunskaper inom både odling, byggnadsvård och snickeri. 2023 hoppas jag blir ett år när jag kan få njuta av att lägga all ledig tid på hus och trädgård! 😃

Under 2023 så ser jag framför mig att jag ska:
  • Försöka restaurera så många fönster som möjligt på mitt hus
  • Bygga upp en köksträdgård och odla ätbara saker
  • Dra om mitt staket (vet inte riktigt hur man gör men "hur svårt kan det vara?!")
  • Renovera den gamla lekstugan som står på tomten och bygga om den till en bastu (vet inte hur man gör här heller men det borde väl också gå att lära sig! :p).
  • Kanske ska jag även försöka få till en kakelugnsrenovering
  • och lite mer isolering på vinden
Jag tror att det räcker för i år. Men om jag skulle få tid, energi och pengar över så finns det en kölista med fler projekt: bygga en tillbyggnad med våtrum, bygga ett växthus, restaurera uthuset, restaurera fasaden, gräva en damm, tapetsera om hallen, måla kökstaket, mm...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
596
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp