El-fel????

Jag menar absolut knivsäkring.

Jag med. Kallas också greppsäkring ibland, men den korrekta termen är just knivsäkring.

1702898599549.png

Men sen är det också sant att
"Knivsäkringar brukar inte finnas alls i "vanliga" anläggningar i villor, fritidshus eller lägenheter."

Men de är kvar på ganska många gårdar med privatbostäder.
 
Vilken laddbox har du? Vi sprängde vår huvudsäkring men upptäckte sedan att man i appen kan skruva ner den maximala strömmen för laddaren. Det tar lite längre tid att ladda men inga säkringar pajar!
Har en ”smart” från eon, men den är inte smart för fem öre. Finns inga såna funktioner alls. Måste gräva en liten fåra över trädgården och till baksidan av huset så elektrikern kan koppla och dra kabeln tyvärr
 
Många här skriver ordet "knivsäkring". Jag tror att det är ett misstag att använda det ordet.

Knivsäkringar brukar inte finnas alls i "vanliga" anläggningar i villor, fritidshus eller lägenheter.

Knivsäkringar används i starkströmsapplikationer eller för specialändamål. Det finns t.ex. knivsäkring i specialskåpet runt vår 90 kW.
Knivsäkringar rör man inte utan utbildning och särskilda verktyg.

Är det månne "automatsäkring", ibland kallad "dvärgbrytare" ni menar?

https://www.jula.se/catalog/el-och-...behor/automatsakringar/automatsakring-402140/

Vi har inte en "vanlig" anläggning, det är en lantbruksfastighet, även om vi själva inte bedriver den typen av verksamhet så gjorde förra ägaren det i många år, bland annat svinuppfödning.

Det här är en undercentral till huvudcentralen (i huvudcentralen sitter det vanliga porslinssäkringar).

2023-12-18 13.08.12.jpg
 
Det verkar absolut som det är en fas, som jag skulle kunna byta helt själv, men jag hittar inte elskåpet :arghh: Jag och dottern har letat överallt! Elektrikern kommer imorgon :meh:
Ibland om det är ett gammalt hus där det varit luftledningar kan det sitta säkringar på vinden där luftledningen gick in.

Annars brukar väl huvudsäkringarna sitta vid elmätaren.
 
Elektrikern har fixat :love: men det gick så snabbt så dottern hann inte fråga var lådan var men troligtvis det stora elskåpet på tomten, ska skriva och fråga.
 
Var det vanliga porslinssäkringar? Kan vara bra att veta och ha tillhands till nästa gång!
Jag har inte tittat in ännu, det är becksvart ute, men jag antar det, annars hade nog elektrikern sagt något om det, han meddelade att det satt en nyckel i så det var enkelt att öppna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 535
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 289
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp